رفتن به مطلب
تالار گفتگوی ایران سازه، وبسایت تخصصی مهندسی عمران
سازه 90 نرم افزار ترسیم نقشه سازه های بتن آرمه نرم افزار حسابداری و پیمانکاری ساختمانی

mehabb

Members
  • تعداد ارسال ها

    86
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    42

آخرین بار برد mehabb در 7 بهمن

mehabb یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است!

5 دنبال کننده

درباره mehabb

  • درجه
    عضو نسبتاً فعال
  • تاریخ تولد 24 مرداد 1357

اطلاعات کاربری

  • جنسیت
    Male
  • موقعیت مکانی
    بندر بوشهر
  • علاقمندیها
    Structural Analysis, Reinforced Concrete Structure, Csharp Programming, Physics,

آخرین بازدید کنندگان نمایه

539 بازدید کننده نمایه
  1. سلام خدمت شما مهندس گرامی.

    با توجه به اینکه دیدم شما روی سازه های بتنی کار کرده اید خواستم یه مشورت در خصوص برش پانج از شما بگیرم.

    در حال نوشتن برنامه ای هستم که بتونم از روی خروجی های سیف برش پانچ فنداسیون رو کنترل کنم. میخواستم ببینم جنابعالی در این زمینه مطالعاتی داشته اید؟

    اگر آدرس تلگرام بدهید که بتوانم راحت تر با شما در تماس باشم. ممنون

    تا بدینجا برنامه صفحات پانج را به طور خودکار تشخیص میدهد. این هم یک نمونه عکس از صفحات پانج:

     

    compound.thumb.png.a2a7a153f3b6edb40c83e23e80736400.png

  2. ویرایش دوم راهنمای کاربردی طراحی قاب های خمشی متوسط مطابق aci 318-14 به پیوست ارایه می شود. در این ویرایش تغییرات زیر اعمال شده است: - حل کامل و گام به گام چند مثال در مورد تیرها و ستون های قاب خمشی متوسط - اضافه شدن یک فصل درباره رفتار لرزه ای قاب های بتنی که ازآخرین ویرایش کتاب ارزشمند Booth ترجمه شده است. - بررسی دقیق روش برنامه ETABS برای طراحی قاب های خمشی متوسط - تهیه دو برنامه کاربردی که در حل دستی مسائل این دسته قاب ها که به علاقمندان کمک می کند - بازنویسی دقیق چند قسمت و رفع ایرادات تایپی و نوشتاری - فصل طرح غیرلرزه ای حذف شده است به جای آن دو نرم افزار برای کمک به حل دستی مسائل توسعه داده شده است که پیوست می باشد. این فصل با تجدید نظر کلی و به صورت مجزا به زودی ارایه می شود. علاوه بر این راهنمای استفاده از این نرم افزارها برای محاسبات قاب خمشی متوسط نیز ارایه خواهد شد. bb img Programs.zip
  3. از پیوست راهنمای کاربردی طراحی قاب های خمشی متوسط طبق Aci 318-14 قابل دریافت می باشد.
  4. کنترل دستی خیز دراز مدت تیرهای بتنی کاریست وقت گیر که طراحان کمتر از آن استفاده می کند. علاوه بر این روش های مختلفی برای این موضوع نیز وجود دارد که انتخاب یکی از اینها بستگی به قضاوت طراح از ترتیب بارگذاری سازه دارد به عنوان نمونه جدول زیر را ببینید: در ویدیوی پیوست با استفاده از قابلیت محاسبه خیز دراز مدت نرم افزار SAFE راهی برای کنترل خیز تیرها پیشنهاد شده است در این ویدیو از رابطه ردیف 3 استفاده شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که در تهیه این ویدیو به ارایه ایده اصلی توجه و از برخی جزییات صرفنظر شده است. DeflectionOfBeams.part1.rar DeflectionOfBeams.part2.rar
  5. همکار گرامی با توجه به روشن تر بودن تعاریف aci به آن رجوع می کنم. مطابق بند 18.4.2.4 آیین نامه aci در ناحیه بحرانی اعضای قاب خمشی متوسط باید از hoop استفاده شود. برای تعریف hoop می توان به aci 2.3 باید رجوع کرد: یک hoop (خاموت بسته ترجمه می کنم) عبارتست از یک خاموت بسته پیوسته یا متصل که از یک یا چند المان ساخته شده از میلگرد تشکیل شده است که هر کدام دارای قلاب لرزه ای مطابق Aci 25.3.4 در دو سر خود هستند. قلاب لرزه ای در aci 25.3.4 با دو شرط زیر تعریف شده است: الف. خم 135 درجه برای خاموت های بسته مستطیلی و ب. قلابها میلگردهای طولی را در بربگیرند و به سمت مرکز خاموت یا خاموت بسته خم شوند. در تیرهای قاب خمشی در فاصله 2h از وجه تکیه گاهی عضو و در ناحیه l0 ستون های قاب خمشی متوسط باید از خاموت بسته مطابق شرایط فوق استفاده کرد.
  6. mehabb

    روند مشبندی دیوارهای برشی بصورت خودکار در برنامه ETABS 2015

    همکاران گرامی هنگام استفاده از روش مشبندی خودکار دیوارهای برشی، حتما وضعیت مودهای ارتعاش را کنترل نمایند. در این روش مدلسازی نیازمند دقت و بررسی بیشتری است.
  7. mehabb

    طراحی دیوار بتنی باربر

    از مثال زیر استفاده کنید. توضیح اینکه آیین نامه aci دو روش برای طرح دیوار دارد. در اینجا از روش به اصطلاح تجربی استفاده شده است. بهتر است محدودیت های روش را از آیین نامه بخوانید آیین نامه مورد استفاده aci 318-11 می باشد BearingWallExample.pdf
  8. mehabb

    نحوه تعریف محیط بحرانی پانچ بصورت دستی در safe12

    بله. اضلاعی که مشارکت نمی کنند null هستند
  9. استفاده از اکسل برای بعضی کنترل ها روی فایل های ETABS تقریبا در کارهای محاسباتی روزمره رایج شده است. علاوه بر این استفاده از توانایی برنامه نویسی اکسل هم ،تهیه پس پردازنده های قوی را میسر کرده است. یکی از محدودیت های این روش نیاز به کپی کردن جداول بعد از اصلاحات روی فایل اصلی در محیط اکسل است که به کرات و به خصوص در ویرایش جدید آیین نامه هم اتفاق می افتد و تقریبا اجتناب ناپذیر است. در ETABS 2015 قابلیت خوبی برای ذخیره سازی اتوماتیک فایل خروجی اکسس بعد از آنالیز اضافه شده است. با ترکیب این قابلیت با امکان اتصال برنامه اکسل به فایل اکسس می توان کاری کرد که بعد از اصلاح فایل محاسباتی اصلی خودبخود پس پردازنده اکسل به روز شود و قسمتی از حجم کار کاسته شود. این روش هرچند کاربردهای ساده هم مفید است ولی برای برنامه نویسی هم کاربرد بسیار خوبی دارد و سطح کار را بالاتر می برد. مقدمات این روش در فایل PDF پیوست آمده است. روشی پیشرفته تر با ویدیوی های کمکی را در کانال زیر ببینید: [Hidden Content] Post150795.pdf
  10. mehabb

    شبکه های عصبی در مهندسی عمران

    همکار گرامی کتاب پیوست یکی از بهترین منابع مقدماتی در مورد NN هاست. در مورد شبکه های عصبی موضوعی انتخاب کنید که احساس می کنید می توان الگویی برای پیش بینی در آن یافت در غیر اینصورت پاسخ های خروجی به احتمال زیاد کاملا غیر قابل اعتماد باشند. بهترین کار توسعه مدل های آزموده شده است قبلی است. به هرحال این کتاب بسیار راهگشاست. عموما پس از مطالعه فصل اول و دوم کتاب؛ از toolbox برنامه MATLAB برای پیاده سازی و آموزش و در انتها استفاده از شبکه استفاده می کنند ولی اگر قصد دارید شخصا کد نویسی نمایید بفرمایید تا کتاب بسیار خوبی در این مورد هم پیوست نمایم. موفق باشید. 2012_Neural_Networks_for_Applied_Sciences_and_Engineering.pdf
  11. در کشورهای دنیا، طراحی تعدادی از قاب ها یا المان های سازه ای به عنوان اعضای اصلی سیستم مقاوم لرزه ای رایج است. در این رویکرد، تعدادی از قاب ها یا المان های سازه ای (مثل دیوار برشی) با جزییات کامل لرزه ای طراحی می شوند و مابقی اعضا تنها برای بار ثقلی و تحمل جابجایی های مربوط به زلزله طرح، طراحی می شوند. این روش طراحی، در کشور ما نیز به خصوص در سیستم هایی دال دیوار که شامل تعداد کمی ستون باشد (اعم از دال تخت، وافل، انواع دال های توخالی و پیش تنیده) رایج شده است. آیین نامه 2800 در بخش 10 فصل 3 خود اشاره ای گذرا به مدلسازی این قبیل اعضا دارد. از آنجا که آگاهی از روش درست رفتار با اینگونه سازه ها به طور کلی و در مدلسازی به صورت خاص اهمیت دارد، و همچنین با توجه به سکوت آیین نامه های داخلی در این مورد، به نوشته ای از یکی اساتید به نام مهندسی زلزله برخورد کردم که به اعتقاد اینجانب، مسائل موجود در این متد طراحی را به نحو نسبتا مناسبی بررسی کرده است. همکاران علاقمند را به مطالعه این نوشته دعوت می کنم. در ترجمه نوشته، صرفا مطالب مرتبط با موضوع اقتباس شده است و از ذکر مطالب مربوط به بهسازی لرزه ای یا اشاره مستقیم به یوروکد جز در جاهایی که برای مفاهیم ضروری بوده است خودداری کرده ام. اعضای اصلی و غیراصلی در طرح لرزه ای سازه های بتنی.pdf
  12. در حقیقت کنترل شده است. وقتی میزان کرنش در دورترین تار کششی را بدست می آوریم و مقدار آن از 0.004 بیشتر باشد، این به این معنی است که مقدار آرماتور شما از مقدار متناظر با 0.004 کمتر است. این رویکرد جدید مبحث نهم است ( که همان رویکرد دهه گذشته آیین نامه aci است ) در مثال ذکر شده این مقدار خیلی بیشتر از 0.004 است و بنابراین میلگرد از میزان حداکثر فاصله قابل توجهی دارد. می توان از جدول زیر هم که بر اساس این رویکرد تهیه شده است استفاده کرد:
  13. با سلام. با این تغییر با میزان نسبت آرماتور حداکثر مقطع با ایین نامه aci منطبق شده است. حد پیشنهادی برابر با پایین ترین حد مجاز شکل پذیری مقطع می باشد؛ به نحوی که مقطع کنترل شده فشاری نشود. برای محاسبه اپسیلون t در مرکز دورترین لایه آرماتورها از سازگاری کرنش ها استفاده می شود. برای طراحی خمشی و خمشی-فشاری معمول نیاز به ورود به جزییات خاصی نظیر آنچه ذکر فرمودید نیست. برای توضیحات بیشتر می توان به خود آیین نامه aci یا مراجعی مثل کتاب دکتر مستوفی نژاد مراجعه فرمایید. اما برای اینکه بدانیم میزان آرماتور حداکثر چه مقدار تغییر می کند کافی است رابطه نسبت آرماتور بالانس مقطع اینبار به جای کرنش 0.002 براساس کرنش 0.004 نوشته شود. در اینصورت مقدار نسبت آرماتور حداکثر در حالت دوم نسبت به حالت قبل 0.72 خواهد شد ( نسبت 3/7 به 3/5) که با تقریب خوبی با نسبت 0.75 نسبت آرماتور بالانس ویرایش های قبلی آیین نامه aci سازگار است. عدد 0.025 ویرایش قبلی نسبت آرماتور خیلی بالایی است و حذف آن به نظر من اقدام کاملا درستی به شمار می رود (البته نه از جهت زیاد بودن مقدار بلکه از این منظر که وجود داشتن آن برای بتن های با مقاومت فشاری بالا محدود کننده بود و کاربرد رابطه اول را محدود می کرد ) نمونه ای از این رویکرد aci پیوست می باشد. Document1_1.pdf
  14. mehabb

    تیر عریض تر از ستون

    توصیه اولیه من عدم استفاده از چنین رویکردی است (ثابت شده است این قبیل اعضا بسیار آسیب پذیر هستند) به هر حالاگر فرض کنیم تیر و ستون در یک قاب خمشی متوسط باشد ولی با توجه به اینکه الزامات بند 9-23-3-1-1 را قانع نمی کند نمی تواند جزو سیستم باربر لرزه ای باشد. بنابراین پیشنهاد من به صورت روشن چنین است: 1. مدل سازه خود را کامل کنید (به اضافه همین تیر ستون که محدودیت ها را اقناع نمی کند) 2. حال دو مدل در نظر بگیرید: 2-1 مدل A که بطور کلی اثر این عضو نادیده گرفته شده است برای اینکار دو سر ستون قاب شده با این تیر ا مفصل کنید. 2-2 مدل B که شامل این عضو است و اصلاح خاصی هم روی آن صورت نگرفته است. برای Cd برابر نیروی زلزله تهیه کنید. 3. کلیه اعضای سازه ای بجز این اعضا از مدل A طراحی می شوند. 4. دریفت مدل A را یادداشت نمایید( در طبقه مورد نظر) 5. برای مدل B دریفت را یادداشت نمایید. 6. نتایج مدل B در نسبت دریفت مدل A به دریفت lمدل B ضرب کنید (ضریب c زلزله را ضرب نمایید) و این اعضا را طراحی کنید. 7. ستون قاب شده با این تیر را مطابق شرایط ستون های قاب خمشی ویژه دیتایله نمایید 8. برش پانج اتصال را به صورت دستی کنترل نمایید در نهایت پیشنهاد می کنم امکان اینکه تیر از همان ابعاد ستون باشد ولی آویز آن به سمت بالا داده شود (دال به لبه پایین تیر و در دو طرف آن متصل شود) هم بررسی نمایید تا از دردسر طراحی عضو ثانویه خلاص شوید.
  15. خیلی ممنونم آقای مهندس. سوالی که من دارم اینه که ضخامت ورق باید برای چه لنگری بدست بیاد؟ توی بیس پلیت ها چون نیروی محوری داریم ضخامت ورق بر اساس لنگر ناشی از تنش فشاری بدست میاد ولی اینجا که نیروی محوری نداریم. حتی اگر لنگر گیرداری رو هم در اتصال فرض کنیم ضخامت ورق خیلی زیاد بدست میاد حق با شماست. برای اتصال ساده فکر می کنم همان استفاده از نبشی نشیمن روش بهتری باشد یا همین دیتایل ترسیمی خود شما بدون میلگرد فوقانی. ضمنا مثال کاملی از رویکرد دوم جهت استفاده شما پیوست کرده ام sample.pdf

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×