رفتن به مطلب

behradbfm

Members
  • تعداد ارسال ها

    21
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    1

behradbfm آخرین باز در روز 27 بهمن 1396 برنده شده

behradbfm یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !

درباره behradbfm

  • تاریخ تولد تعیین نشده

اطلاعات کاربری

  • جنسیت
    Male
  • موقعیت مکانی
    ایران

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

797 بازدید پروفایل

دستاوردهای behradbfm

  1. با سلام و تشکر جناب مهندس جعفری صلبیت و انعطاف پذیری پی بستگی به تعریف ضریب بستر خاک زیر پی خواهد داشت و در این مثال این ضریب زیاد نیست اما روی تنش زیر پی تاثیر قابل ملاحظه ایی گذاشته است. قصد اینجانب از طرح موضوع این بود که فقط میخواستم رابطه کم و زیاد کردن ضخامت پی رو مربوط به برش منگنه ایی دانسته و هیچ ارتباطی با میزان تنش زیر پی نخواهد داشت.
  2. با سلام و احترام تا اونجا که بنده اطلاع دارم افزایش ضخامت فنداسیون بطور مستقیم در کنترل برش دو طرفه(برش پانچینگ) تاثیر گذار است و با کم و زیاد کردن آن مقدار برش پانچ نیز کم و زیاد خواهد شد و بر روی تنش زیر پی تاثیری نخواهد داشت و فاکتور عامل در کنترل تنش زیر پی ابعاد سطحی فنداسیون خواهند بود . با این فرضیه اخیرا فایلی رو دیدم که ضخامت نوار محیطی آن 120 سانت و نوارهای میانی دارای ضخامت 70 بود لذا برای بررسی ضخامت نوار کناری رو کم کردم و با تعجب دیدم تنش زیرپی نیز تغییر میکرد لذا از دوستان میخواستم در اینخصوص راهنمایی کنند. 5Story-Tehran.F2K
  3. behradbfm

    باز نشدن فایل اتوکد

    سلام ، فایلهای کدی من که قبلا بدون هیچگونه مشکی در نرم افزار اتوکد باز میشدند بصورت غیر منتظره امکان باز شدن ندارند و سیستم ایرادی بصورت تصویر پیوست میگیرد لذا هر کدام از دوستان در این زمینه برای رفع مشکل اطلاعاتی دارند راهنمایی کنند. تشکر
  4. سلام ُ ضمن تشکر از دوستان بابت قراردادن این فایل ُ چنانچه فایل ایتبس و یا سیف آن را دارند لطف کنند و در سایت قرار دهند.
  5. سلام جناب مهندس بنده هم با جنابعالی موافقم و این روش بنظر میرسد بیشتر به مبحث 9 نزدیک باشد یعنی ابتدا فرض را بر مهار بودن طبقه بگذاریم و با غیر فعال کردن اثر پی دلتا سایر مراحل کنترل خواهند شد و جمعبندی پست قبلی بر اساس مستندات آقای دکتر حسین زاده تهیه شده است که بیان نموده اند بدوا فرض را بر مهار بودن طبقه نمیگذارند و امیدوارم با مشارکت سایر دوستان صاحب نظر در این خصوص مسئله شفافیت بیشتری بخود بگیرد. ذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست برای دیوارهای برشی و کنترل شاخص به چه نحوی اقدام میشود؟(دیوار ترک خورده و ترک نخورده)
  6. با سلام در مورد روش تحلیل مستقیم تبعاً با لزوم فعال بودن اثر پی دلتا عملاً نیازی به کنترل شاخص پایداری نیست. در مورد ترکیب بار پی دلتا هم به نظر من روش دوم صحیحتر میباشد. با سلام و تشکر مجدد از آقای مهندس جعفری این موضوع بسیار مهم رو بصورت زیر جمعبندی میکنم : الف) برای سازه های فولادی و استفاده از روش تحلیل مستقیم با فعالسزی گزینه پی دلتا و اعمال ترکیب بار بحرانی (1.2D+1l+0.2s) نیاز به کنترل اضافی برای بررسی شاخص پایداری سازه نخواهد بود. نکته مهم در مورد سازه های فولادی در این زمینه اینست که ستونها در جهت خمشی برای محاسبه دقیق میزان جابجایی ستونها و نتیجتا محاسبه اثرات ثانویه(پی دلتا)لازمست حداقل به سه قسمت تقسیم گردد. ب)در مورد سازه های بتنی (بویژه سازه های فاقد دیوار و یا مهاربند) ابتدا با لحاظ کردن ممان اینرسی تیرها ، ستونها و دیوارهای برشی به ترتیب به مقدار 0.35 ، 0.7 ، 0.7 سازه را تحلیل و طراحی میکنیم و سپس با محاسبه شاخص پایداری و مقایسه با میزان مجاز آیین نامه ایی اقدامات لازم بشرح زیر بکار بسته میشود : 1-الف) چنانچه شاخص پایداری سازه کمتر از 0.05 باشد نیازی به اعمال اثر پی دلتا نیست و برای محاسبه تغییر مکان سازه ممان اینرسی نظیر تیر ، ستون بمیزان 1.5 برابر یعنی اعداد 0.5 و 1 تغییر داده میشوند و بر همین اساس زمین تناوب و ضزیب زلزله و سایر کنترلها در این زمینه اعمال میشود. 2-الف) چنانچه شاخص پایداری بین 0.05 و 0.25 باشد ضرایب ممان اینرسی برای تیرها و ستونها و دیوارها معادل 0.35 ، 0.7 ، 0.7 وارد و سازه تحلیل و طراحی میشود و برای محاسبه زمان تناوب تحلیل سازه ممان اینرسیها نیز اضافه نخواهند شد. 3-الف) در صورتی عدد شاخص بیشتر از 0.25 باشد عناصر قائم سازه در مقابل اثرات ثانویه ضعیف بوده و لازمست در تعداد ستونها ، ابعاد آنها تا کاهش شاخص پایداری سازه به عددی بسیار کمتر از 0.25 بصورت سعی و خطا ادامه دهیم. در سازه های دارای دیوار و یا بادبند به علت کم بودن میزان تغیر مکان جانبی(نسبی و یا مطلق) لذا شاحص پایداری کمتر از مجاز خواهد بود و غالبا نیازی به کنترل نخواهند داشت اما در قابهای خمشی الزاما نیاز به کنترل و بررسی شاخص خواهد بود. موفق باشد و پایدار
  7. سلام ، مطالب آقای دکتر حسین زاده در خصوص قابهای خمشی بتنی است که بصراحت موضوع رو تشریح داده اند اما در خصوص سازه های فولادی و استفاده از روش تحلیل مستقیم و همچنین ضرایب بارهای ترکیب بار پی دلتا همچنان ابهاماتی وجود دارد لذا لطف در این زمینه اظهار نظر نمایید.
  8. با اهداء سلام ، جناب مهندس ضمن تشکر بابت راهنمودهای موثر جنابعالی به نکات بسیار ارزشمندی اشاره داشته اید وجود اختلاف در متن آیین نامه های مورد استفاده نظیر استاندارد 2800 زلزله ، مباحث 9 و 10 در این خصوص که فاقد وحدت رویه می باشند سبب سردرگرمی بسیاری از همکاران طراح شده است . در سازه های فولادی با استفاده از روش تحلیل مستقیم بنظرم در هر صورت(بدون توجه به عدد شاخص پایداری) لازمست گزینه ی پی دلتا فعال باشد و اثرات آن بطور مستقیم در تحلیل و طراحی سازه لحاظ شود. حال سئوال اینجاست در سازه های فولادی و روش تحلیل مستقیم و متعاقبا فعالسازی گزینه پی دلتا و اعمال اثرات آن در طراحی سازه ، در انتهای عملیات نیازی به کنترل شاخص پایداری خواهد بود یا نه؟ اما برای پروژه های بتنی بویژه در سازه های فاقد دیوار و بادبند کنترل عدد شاخص بسیار اثر گذار و لازم خواهد بود. در سازه های دارای دیوار برشی و یا بادبند بخاطر کنترل تغییر مکان نسبی طبقات عدد شاخص پایداری در غالب موارد کمتر از حد مجاز آیین نامه خواهد بود. در خصوص ترکیب بار بحرانی پی دلتا ضرایب بارها چگونه خواهد بود؟ خیلی ها اعتقاد دارند کلیه ی ضرایب برابر با عدد 1 هستند و تعدادی دیگری نیز مصربه استفاده از ترکیب بار 1.2D+1l+0.2s میباشند و توصیه 2800 نیز گزینه دوم میباشد.
  9. با سلام ، برای اعمال ضوابط مربوط به کنترل مهار و یا عدم مهار طبقه لازمست از شاخص پایداری استفاده نماییم و چنانچه بعد از محاسبه این شاخص مقدار عددی بدست آمده در کلیه طبقات سازه کمتر از 0.05 باشد سازه مهار شده است و نیازی به فعال کردن گزینه پی دلتا نخواهد بود و قطعا سازه اقتصادی طراحی خواهد شد. در صورتی که این عدد بیش از 0.05 و کتر از 0.25 باشد اثرات ثانویه یا همان پی دلتا بایستی در در تحلیل و طراحی بکار بسته شود. در صورتی که عدد شاخص بیش از 0.25 باشد سازه نا پایدار است و لازمست اعضاء قائم سازه قویتر گردند. برای این عملیات در ابتدا فرض را بر این میگذاریم که سازه مهار شده است و ضمن عدم فعالسازی گزینه پی دلتا ، در سازه های بتنی ممان اینرسی نظیر تیر و ستونها بترتیب برابر 0.5 و 1 در نظر میگریم و در سازه های فولادی نیز از سختی کاهش یافته استفاده نمیکنیم و پس از تحلیل و طراحی سازه شاخص پایداری طبقات و کل سازه رو محاسبه و چنانچه عدد حاصله کمتر از 0.05 باشد روند طراحی درست و نیاز به اعمال پی دلتا نیست و در صورتیکه عدد شاخص بیش از 0.05 و کمتر از 0.25 باشد برابر آیین نامه در سازه های بتنی ممان اینرسی تیره و ستونها برابر 0.35 و 0.7 و در سازه های فولادی نیز از سختی کاهش یافته استفاده و گزینه پی دلتا نیز فعال میگردد و بر این اساس سازه طراحی میشود. ترکیب بار گزینه پی دلتا شامل بار مرده + بار زنده + بار زلزله با ضریب یک در نظر گرفته میشود اما در استاندارد 2800 ضریب بار مرده 1.2 و زلزله یک و بارهای زنده عدد 1 و بار برف 0.2 خواهد بود که یک مقدار محافظه کارانه تر از حالت قبل است. دوستان لطف کنند در این موضوع مشارکت تا از توان ععزیزان در این بحث که برای بسیاری از دوستان ابهام وجود دارد رفع مشکل گردد. با درود
  10. سلام ، زمانی که شما یک سیستم مقاوم جانبی تعریف میکیند لازمست شاخص های مورد نیاز نظیر R متناظر رو مطابق آیین نامه لحاظ نمایید و در صورت تغییر این سیستم در ارتفاع سازه نمیتوانید دو مقدار برای R در نظر بگیرید و باعت نامنظم بودن سازه خواهید شد که ضوابط خاص خود را خواهد داشت. در مورد سئوال دوم شما بهتر از برای جلوگیری از پیچش سازه بابندها درست مقابل یکدیگر در دو طرف سازه در نظر گرفته شوند.
  11. با سلام و احترام همانطوریکه دوستان استحضار دارند در مبحث دهم سال 92 روش تنش مجاز منسوخ شده است اما بسیاری از نظامات مهندسی کشور باز هم این روش را قبول دارند و وزارت راه و شهرسازی هم بصورت مشروط آنرا تا اطلاع ثانوی مجاز میداند: استفاده از روش تنش مجاز ویرایش بهمن سال 1387 بشرط بکار بردن ضرائب بارگذاری مبحث 6 سال 92 بلامانع است و این مسئله در جزوه آقای دکتر حسین زاده با ذکر منبع بصراحت متذکر شده است. در حال حاضر آیین نامه AISC ASD 89 هم در ایتبس 9 و هم در ایتبس 15 وجود دارد لذا بهتر است از کدام نرم افزار استفاده کرد؟ آیا در روش تنش مجاز و استفاده از یین نامه AISC ASD 89 باز نیاز است مقاطع معادلسازی شوند(نظیر روش بار مقاومت در ایتبس 13 به بالا) یا اینکه در روش تنش مجاز ایتبس میتواند مقاطع ساخته شده از SD SECTION را بخواند؟ ضرائبی نظیر K , B, B1, ROH, OMEGA چگونه محاسبه میشوند؟ در نهایت چنانچه دوستان در این زمینه فایل ایتبس قابل اعتماد دارند لطفا در سایت قرار دهند.
  12. با سلام ، در هر دو تعریف جابجایی مرکز جرم مورد نظر است و متاسفانه در ورزن 2015 ایتبس از دریفت آوریج و یا دریفت ماکزیمم محاسبه میگردد که محافظه کارانه تر است و مقادیر دریفت مرکز جرم کمتر از آنها میباشد.
  13. دوران قطعه رابط مرتبط با دریفت طبقه است یعنی باید دریفت را کاهش دهید تا این دوران هم کاهش یابد. برای کاهش دریفت باید ببینید کدام عناصر در افزایش سختی جانبی موثرتر هستند. برای این مورد بادبندها، ستون کنار بادبند و تیر متصل به بادبند موثر هستند. تقویت تیر میتواند موثر باشد ولی لزوماً با این کار به نتیجه نمیرسید. البته طول قطعه رابط هم تاثیرگذار است و در صورت استفاده از طول بیشتر برای قطعه رابط هم میتوانید دوران قطعه رابط را کاهش دهید. ضمن اینکه اگر شرایط معماری اجازه دهد بهترین کار افزایش تعداد دهانه های مهاربا سلام و تشکر با سلام و تشکر ، آقای مهندس جعفری این سازه کلا دو طبقه است و طول تیر در دهمه های بادبندی حدود 3 و 6 متر است و حسب توصیه 2800 طول لینک رو معادل 0.2 طول تیر تعریف کردم اما با تعویض و افزایش نمره تیر متاسفانه این نقیصه برطرف نمیشود. ضمنا نیروی زلزله برای دو طبقه آنقدر زیاد نیست که یک بادبند نتواند آنرا تحمل کند ، طول لینک رو کم و زیاد کردم باز مشکل پا برجاست و از طرفی دیگر افزایش تعداد دهنه های بادیندی برای این تعداد طبقه بنظرم اقتصادی نیست. متاسفانه این مشکلات با سیستم بادبند واگرا وجود دارد. جهت اطمینان دریفت طبقه را از نرم افزار استخراج کنید و بر اساس آن دوران قطعه رابط را به دست آورید و مطمئن شوید که محاسبه نرم افزار برای دوران قطعه رابط صحیح بوده است. با سلام ، ضمن تشکر از پاسخگویی جنابعالی ، بنظرم افزایش تعدد دهنه های بادبندی گزینه مناسبی برای کنترل دوران فیوز است و در این سازه بنده بجای یک جفت بادبند وگرا از دو بادبند تکی در دو دهنه استفاده نمودم و مشکل مرتفع شد و علت هم بر میگرده به اینکه نیروی زلزله در همین راستا بجای یک قطعه رابط از دو قطعه رابط استفاده شده است.
  14. دوران قطعه رابط مرتبط با دریفت طبقه است یعنی باید دریفت را کاهش دهید تا این دوران هم کاهش یابد. برای کاهش دریفت باید ببینید کدام عناصر در افزایش سختی جانبی موثرتر هستند. برای این مورد بادبندها، ستون کنار بادبند و تیر متصل به بادبند موثر هستند. تقویت تیر میتواند موثر باشد ولی لزوماً با این کار به نتیجه نمیرسید. البته طول قطعه رابط هم تاثیرگذار است و در صورت استفاده از طول بیشتر برای قطعه رابط هم میتوانید دوران قطعه رابط را کاهش دهید. ضمن اینکه اگر شرایط معماری اجازه دهد بهترین کار افزایش تعداد دهانه های مهاربا سلام و تشکر با سلام و تشکر ، آقای مهندس جعفری این سازه کلا دو طبقه است و طول تیر در دهمه های بادبندی حدود 3 و 6 متر است و حسب توصیه 2800 طول لینک رو معادل 0.2 طول تیر تعریف کردم اما با تعویض و افزایش نمره تیر متاسفانه این نقیصه برطرف نمیشود. ضمنا نیروی زلزله برای دو طبقه آنقدر زیاد نیست که یک بادبند نتواند آنرا تحمل کند ، طول لینک رو کم و زیاد کردم باز مشکل پا برجاست و از طرفی دیگر افزایش تعداد دهنه های بادیندی برای این تعداد طبقه بنظرم اقتصادی نیست.

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...