رفتن به مطلب

rezanaseri

Members
  • تعداد ارسال ها

    4
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

درباره rezanaseri

  • تاریخ تولد تعیین نشده

دستاوردهای rezanaseri

  1. 7- محدودیت ایجاد بازشو: به این دلیل که سیستم عرشه فولادی به صورت یکطرفه کار می‌کند بنابراین امکان قطع تیرهای فرعی به راحتی وجود نداشته و قطع هر یک از تیر‌ها موجب قطع مسیر انتقال بار می‌شود پس بایستی تمهیدات فنی لازم برای ایجاد باشو فراهم گردد. ضمنا در صورتی که بخواهیم پس از اجرای دال، درون سقف بازشویی(مثلا برای عبور تاسیسات) ایجاد نمایید بسیار کار دشوارتر خواهد بود، چرا که بایستی حتما ابتدا عرشه از پایین با هوابرش بریده شده و تیرهای قطع شده تقویت گردد و سپس از بالا سقف سوراخ گردد. سیستم کانتراس به دلیل سختی بسیار خوب و عملکرد دوطرفه دال به راحتی امکان ایجاد بازشوهای بزرگ و نامتقارن را فراهم می‌نماید. توانایی ایجاد بازشوهای بزرگ درون دیافراگم صلب در تالارهای پذیرایی، مراکز تجاری، ویلاها، مساجد و مراکز آموزشی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. همچنین بعد از اجرای دال نیز برای عبور تاسیسات و یا ایجاد بازشوهای اضطراری می‌توان پس از کنترل فنی، بازشوهایی ایجاد نمود. شکل2- 13سقف اجرایی بوسیله سیستم دال مجوف کانتراس کلمات کلیدی: کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده - منابع : www.contruss.com www.contruss.ir www.uboot.ir www.daliform.ir www.u-boot.ir www.behsazan-eng.ir 8-افزایش ضخامت سقف با احتساب آویز تیرها: اجرای بیرون‌ زدگی تیر و اجرای کتیبه‌ها در چند بخش مشکل ایجاد می‌کند: الف) افزایش ارتفاع کل ساختمان بواسطه افزایش ارتفاع هر طبقه ب) افزایش هزینه و دشواری سفت کاری، تاسیسات مکانیکی، نماسازی و . . . ج) تحمیل هزینه اجرای سقف کاذب تا زیر آویز تیر د) محدودیت های معماری ه) بروز مشکلات عبور تاسیسات شکل2- 14 آویز تیر در سیستم عرشه فولادی شکل2- 15 الزام به زیرسازی سقف در سیستم عرشه فولادی در صورت تعبیه دیوار برشی درون ساختمان، قالب‌بندی سقف سیستم کانتراس به صورت یکپارچه انجام می‌شود و این مسئله موجب می‌شود سطح زیرین سقف به صورت صاف و یک‌دست و بدون آویز تیر اجرا گردد. این مزیت تمام مشکلات بالا را مرتفع می‌کند. اما به دلیل عملکرد یک‌طرفه دال در حالت عرشه فولادی ضخامت تیرهای اصلی معمولا زیاد شده و تیرها دارای آویز هستند. این مسئله یعنی با اجرای سقف کاذب، ارتفاع خالص طبقات کم شده و در مجموع باید گفت در دهانه بزرگتر از 10 متر ضخامت نهایی دال از ضخامت دال کانتراس بیشتر خواهد شد. همچنین آنچنان که در سقف عرشه فولادی می‌بینید عبور تاسیسات از روی تیرهای اصلی موجب بیشتر پایین آمدن سقف کاذب و کاهش فضای ساختمان می‌شود. درست است که در زیر سقف کامپوزیت مانند سقف تیرچه بلوک دیگر بلوکی وجود ندارد و این فضای خالی برای عبور تاسیسات استفاده می‌شود ولی تاسیسات عبوری معمولا مجبور به عبور از روی تیر اصلی نیز هستند پس یعنی ارتفاع کل سقف در نهایت پایین از تیر اصلی خواهد آمد و فی‌الواقع از این فضای خالی استفاده آنچنانی نخواهد شد. شکل2- 16 اجتناب ناپذیر بودن عبور لوله‌های تاسیسات از روی تیر اصلی و افزایش ضخامت سقف عرشه فولادی در سیستم کانتراس، ضخامت سقف در مجموع کم می‌شود. به عنوان مثال ضخامت سقف در دهانه 12 متر حدودا 35سانتی‌متر است ولی پس از این 35سانتیمتر سقف یک سطح صاف خواهیم داشت که می‌توانیم از آن برای عبور تاسیسات و یا رابیتس بندی و سپس گچ‌کاری استفاده کنیم. به دلیل کاهش ارتفاع کل ساختمان با سیستم کانتراس، مقدار زیادی از هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و تعداد طبقات ساختمان در ارتفاع نیز افزایش می‌یابد. شکل2- 17سطح صاف زیرین سیستم کانتراس کلمات کلیدی: کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده - منابع : www.contruss.com www.contruss.ir www.uboot.ir www.daliform.ir www.u-boot.ir www.behsazan-eng.ir 9- مقاومت در برابر انتقال صوت: مقاومت صوتی مصالح در دو بخش بررسی می‌شود: 1) صدای هوابرد، 2) صدای کوبه‌ای به طور کلی سقف‌های بتنی در مقابل صدای هوابرد (مانند صدای صحبت کردن) مقاومت خوبی دارند ولی استفاده از یونولیت در آنها می‌تواند مقاومت سقف ما را در برابر صدای کوبه‌ای نیز افزایش دهد. از هر دو جهت سقف کانتراس نسبت به سقف عرشه فولادی ارجحیت خواهد داشت. کلمات کلیدی: کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده - منابع : www.contruss.com www.contruss.ir www.uboot.ir www.daliform.ir www.u-boot.ir www.behsazan-eng.ir 10- کاهش وزن: وزن تمام شده سقف کانتراس در مجموع نسبت به سقف عرشه فولادی زیادتر می‌شود. این مسئله با توجه به قیمت تمام شده بسیار کمتر سیستم کانتراس، امکان پوشش دهانه‌های بلند، ضخامت نهایی کمتر سقف در دهانه‌های بلند، صلبیت بالا و... توجیه پذیر خواهد بود. کلمات کلیدی: کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده - منابع : www.contruss.com www.contruss.ir www.uboot.ir www.daliform.ir www.u-boot.ir www.behsazan-eng.ir 11- مقاومت در برابر ارتعاش: عدم انتقال ارتعاش یکی از خصوصیات ماهوی سقف و اسکلت می‌باشد که شاید در حین اجرا نمود آنچنانی نداشته باشد اما پس از اتمام ساخت و سکونت خریداران، این ویژگی دال اهمیت ویژه‌ای پیدا خواه کرد. در سازه‌های فلزی کنترل ارتعاش سقف کار بسیار دشوار و هزینه‌بری می‌باشد و معمولا این کنترل حتی توسط طراحان نیز صورت نمی‌پذیرد. از طرف دیگر دال مجوف کانتراس با سختی بالایی که دارد همواره مقاومت بالایی در برابر ارتعاش خواهد داشت چرا که انتقال ارتعاش بین سطوح و طبقات، احساس امنیت ساکنین را پس از اجرای ساختمان با مخاطره روبرو می‌نماید. شکل2- 18عدم انتقال صوت و ارتعاش کف ساختمان کلمات کلیدی: کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده - منابع : www.contruss.com www.contruss.ir www.uboot.ir www.daliform.ir www.u-boot.ir www.behsazan-eng.ir نتیجه‌گیری و جدول مقایسه نهایی برای نتیجه‌گیری در باب موضوعات فنی و اقتصادی موجود در مقایسه بین دو سیستم عرشه فولادی و سیستم دال مجوف کانتراس در نهایت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: · هزینه ساخت سیستم عرشه‌فولادی قطعا از سیستم کانتراس بیشتر می‌گردد و این اختلاف هزینه بین 20 تا 50 درصد کل هزینه اسکلت خواهد بود. · در دهانه‌های بالای 8متر این اختلاف هزینه افزایش می‌یابد و حتی امکان تجاوز اختلاف مبلغ ساخت از 50 درصد نیز وجود دارد. · سطح زیرین سقف کانتراس به صورت مسطح اجرا می‌گردد در صورتی که سطح زیرین سقف عرشه‌فولادی ناهمگون و ناصاف اجرا خواهد شد. این مسئله در ارتفاع خالص هر طبقه ، اجرای تاسیسات و زیرسازی سقف تاثیرگذار است. · سیستم‌های عرشه‌فولادی به لحاظ وزن و سرعت به نسبت از وضعیت بهتری برخوردار هستند ولیکن به جهت مشکلات اجرایی و دوام ایراداتی بر اسکلت این سیستم وارد است. · سیستم کانتراس به لحاظ خصوصیات ماهوی و عملکردی مانند مقاومت در برابر صوت و ارتعاش و همچنین مقاومت در هنگام حریق از استاندارد‌های بالاتری برخوردار است. · سیستم دال مجوف کانتراس نسبت به سیستم عرشه فولادی به لحاظ علمی از تکنولوژی نوین و به‌روز بهره می‌برد. · عملکرد دال کانتراس دوطرفه و عملکرد سقف عرشه فولادی یک‌طرفه است که این مسئله محدودیاتی مثل عدم توانایی ایجاد بازشو را برای سقف عرشه فولادی ایجاد می‌نماید. · در جدول زیر خصوصیات این دو سقف به اختصار مقایسه گردیده است: کلمات کلیدی: کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده - منابع : www.contruss.com www.contruss.ir www.uboot.ir www.daliform.ir www.u-boot.ir www.behsazan-eng.ir
  2. 3- دوام و ماندگاری: تنوع آب هوایی ایران کنترل اسکلت سازه را در شرایط متنوع می‌طلبد. به عنوان نمونه در مناطق شمالی کشور نیازمند اجرا در آب و هوای سرد هستیم و در مناطق حاشیه خلیج فارس به دلیل افزایش میزان یون سولفات و کلرات خاک به طور هم‌زمان، شاهد خوردگی فولاد خواهیم بود. البته این واقعیت وجود دارد که همه‌‌ی سازه‌ها برای عمر خاصی طراحی شده‌اند ولی اسکلت‌های فلزی به دلیل زنگ زدن فولاد بایستی بیشتر حفاظت شوند. متاسفانه ضد زنگ را در تمام اسکلت نمی‌توان استفاده کرد، به عنوان نمونه در سازه‌های پیچی اصطکاکی، بین صفحات را نمی‌توان ضدزنگ زد. در ضمن در بسیاری از سازه‌های فلزی رنگ آمیزی شده، رنگ اولیه پس از گذشت چند سال نیاز به ترمیم و تجدید دارد که عموماً در پروژه‌های ساخته شده در کشور چنین فرضی مترتب نمی‌باشد. اما مقاومت اسکلت بتنی با گذشت زمان با دو پدیده روبرو خواهد شد: اول، افزایش مقاومت به دلیل تشکیل ساختارهای سیلیکاتی منظم ؛ دوم، کاهش مقاومت ناشی از پدیده افت و خزش. با در نظر گرفتن تمهیدات فنی لازم در دوام بتن می‌توان عمر طراحی سازه بتنی را به خوبی کنترل و افزایش داد. دقیقا به همین دلیل است که در قرن بیستم برج‌های بلند مرتبه جهان را با سیستم بتنی می‌سازند. شکل2- 8خوردگی فولاد در شرایط محیطی متفاوت کلمات کلیدی: کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده - منابع : www.contruss.com www.contruss.ir www.uboot.ir www.daliform.ir www.u-boot.ir www.behsazan-eng.ir

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...