رفتن به مطلب

Mjd

Members
  • تعداد ارسال ها

    149
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    13

فعالیت های امتیازی

  1. پسندیدم
    Mjd از admin یک واکنش گرفت در مشاوره در زمینه ثبت شرکت   
    با سلام
    تا اونجایی که من اطلاع دارم کارمندان دولت میتونن فقط سهامدار باشن اونم زیر 5 درصد و در هیات مدیره هم نباید حضور داشته باشن
     
  2. پسندیدم
    Mjd به hamrang امتیاز داد در تاپیک ویژه خطاها و اخطارها در ETABS   
    دوست عزیز من چند مدل سازه ایی قوسی رو توی ایتبس مدل کردم و سپس همون رو با دست و نرم افراز آباکوس چک کردم . ایتبس تیر قوسی رو درست انجام نمیده و خیلی خطای زیادی داره . چند تیکه مدل کنیداینجوری درست حساب می کنه
  3. پسندیدم
    Mjd از hmxax یک واکنش گرفت در سوال در خصوص مقاوم سازی ستون دایره ای با FRP؟   
    با سلام
     
    در مورد ستون های دایره ای که تحت نیروی محوری و خمش قراردارند چطور باید طرح مقاومسازی با FRP ارائه کرد؟
    بنده AC440 را مطالعه کردم اما تمامی روابط در خصوص ستون مستطیلی هست در نشریه 345 هم که اثری از ترکیب خمش و نیروی محوری نیست
     
    آیا نرم افزار برای مقاوم سازی ستون تحت خمش وجود داره (اکثر برنامه هایی که دیدم مربوط به تیرها بودن)
  4. پسندیدم
    Mjd از behnamffs یک واکنش گرفت در ساخت و ایمپورت مقطع در ETABS   
    @behnamffs 
    فایل شما رو دیدم
    برای ستون 2IPE140 گذاشتین نه 2IPE240 !!!!
    برای تیر ها هم همانطور که قبلا گفتم تیرها در حالت طراحی کامپوزیت هستن به حالت طراحی فولادی مطابق روشی که گفته شد تیرها رو تغییر بدین
     
  5. پسندیدم
    Mjd از behnamffs یک واکنش گرفت در ساخت و ایمپورت مقطع در ETABS   
    @behnamffs 
    فایل هاتون رو نتونستم باز کنم یا ورژن ایتبس مطابقت نداره یا چیز دیگه
    فرمت ebk هم فایل متنی نیست که بشه import کرد یا باید فایل e2k رو بفرستین یا فایل et$ رو
     
    به هر حال بدون اینکه فایل رو ببینم میتونم بگم احتمالا تیرهایی که سفید شدن تو طراحی علتش اینه که دو سر مفصل بودن و نرم افزار به صورت پیش فرض اون ها رو به عنوان تیر کامپوزیت در نظر گرفته
    اون ها رو انتخاب کنین و از منو Design قسمت Overwrite frame design procedure گزینه steel frame design رو علامت بزنین 
     
    در مورد ستون هم قاعدتا تک آی پی ای 240 نمیتونه جوابگو باشه و معیارهای لاغری رو کنترل نمیکنه 
  6. پسندیدم
    Mjd از behnamffs یک واکنش گرفت در ساخت و ایمپورت مقطع در ETABS   
    به آدرس زیر برین و فایل مقاطع معادل ترکیبی رو دانلود و به راحتی در ایتبس import کنین
    ساخت مقاطع آی-شکل و ستون باکس هم در ایتبس زمان بر نیست و خودتون میتونین انجام بدین
    Hidden Content
    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
     
  7. پسندیدم
    Mjd از behnamffs یک واکنش گرفت در ساخت و ایمپورت مقطع در ETABS   
    شکل مقاطع در مقاطع معادل دوبل آی پی ای و نظیر این ها مهم نیست
    به طور مثال شکل مقطع ستون دوبل آی پی ای به صورت دوبل ناودانی نشان داده میشه
    آن چیزی که مهم است پارامترهای هندسی مقطع معادل نظیر ممان اینرسی و سطح مقطع و ... است و همچنین نحوه ای که پارامترها تعیین شدن تا نرم افزار مقطع import شده رو به صورت مقطع فشرده در نظر بگیره
    این موارد رو هم به صورت دستی خودتون میتونین با اشتال مقایسه کنین
  8. پسندیدم
    Mjd از ImanSafari1989 یک واکنش گرفت در کنترل دریفت در تحلیل طیفی و معادل سازی ان   
    - بله ، ابتدا زمان تناوب تحلیلی رو بدست میارین و بعد از روی زمان تناوب تحلیلی مقدار C رو حساب میکنین و بعد حالات بار دینامیکی دریفت SPXDrift و SPYDrift رو با برش پایه زلزله بدست آمده از EXDrift  و EYDrift هم پایه میکنین
    - خیر در ضریب زلزله برای طراحی حداکثر مقدار پریود به 1.25 برابر زمان تناوب "تجربی" محدود میشه و اگر زمان تناوب تحلیلی از 1.25 زمان تناوب تجربی هم بیشتر باشه مجاز به کاهش ضریب C نیستیم و صرفا برای کنترل دریفت میشه از این تبصره استفاده کرد
     
    ضریب مقیاس اولیه AgI/R هست که مقدار g شتاب گرانش است که برابر 9.81 در نظر گرفته میشه. پس از هر بار هم پایه سازی مقدار ضریب مقیاس از رابطه گفته شده نباید کمتر باشه
     
    شما سازه تون فلزی هست یا بتنی ؟
    دقت داشته باشین که برای محاسبه زمان تناوب تحلیلی در سازه بتنی ترک خوردگی رو به یک برای ستون ها  و نیم برای تیرها تغییر بدین و در سازه فلزی در صورت استفاده از روش آنالیز مستقیم باید ابتدا کاهش سختی بوجود آمده در طراحی رو از بین ببرین تا نتیجه پریود ها صحیح باشه
    همچنین خاطرتون باشه پریود تحلیلی هر جهت رو جداگانه و ضریب C(drift رو در هر جهت جداگانه و با مقدار پریود تحلیلی در همان جهت بدست بیارین
  9. پسندیدم
    Mjd از ImanSafari1989 یک واکنش گرفت در کنترل دریفت در تحلیل طیفی و معادل سازی ان   
    با سلام
    برای این کار شما میبایست حالت بار زلزله های دینامیکی مربوط به دریفت در راستای X و Y را مشابه حالت طراحی ایجاد کنین به طور مثال SPXDrift و SPYDrift سپس برش پایه  این دو رو با برش پایه استاتیکی معادل بدست آمده از پریود تحلیلی (EXDrift , EYDrift) هم پایه کنین و کنترل دریفت رو به صورت دینامیکی چک کنین
    توجه کنین با توجه به نوع ترکیب نتایج سازه به روش SRSS نمیتونین از نتایج تغییرمکان در مرکز جرم استفاده کنین و از منوی Stroy Drift نتایج مربوط به SPXDrift , SPYDrift رو کنترل کنین
    برای همپایه سازی هم طبق استاندارد 2800 ضریب کمتر از یک نمیتوان استفاده کرد. یعنی ضریب مقیاس هم پایه سازی نمیتواند از مقدار اولیه AgI/R کمتر منظور شود
  10. پسندیدم
    Mjd از ImanSafari1989 یک واکنش گرفت در راهکار بهینه برای کاهش ارتفاع ستون همکف   
    با سلام
    بنده احساس میکنم هزینه مخلوط ریزی و کوبیدن خاک با ارتفاع یک متر هزینه بیشتری داشته باشه تا اینکه ارتفاع ستون رو بخواین یک متر بیشتر کنین، ولو اینکه سایز ستون یک مقطع بالاتر بره
  11. پسندیدم
    Mjd به Ghahramani امتیاز داد در تاپیک ویژه خطاها و اخطارها در ETABS   
    سلام. من اون موقع این مشکل که برایم پیش آمد حلش کردم:
    باید از تنظیمات ایتبس کیبورد را ریست نمایید. با راست کلیک روی نوار ابزار افقی بالا و Costumize
  12. پسندیدم
    Mjd از farbodkhani یک واکنش گرفت در فایل مقاطع فولادی برای استفاده در نرم افزار ETABS 2015   
    فایلی مشابه برای ستون های صلیبی وجود نداره ؟
    و اگر بخوام خودم مقاطع صلیبی رو معادل مقاطع آی-شکل کنم برای پارامترهایی مثل ضخامت جان و ضخامت بال و ... چه عدد هایی رو باید منظور کرد ؟
  13. پسندیدم
    Mjd از farbodkhani یک واکنش گرفت در فایل مقاطع فولادی برای استفاده در نرم افزار ETABS 2015   
    من هم وبلاگ شما رو خوندم هم با نرم افزار مهندس عطری کار کردم و هم توصیه های مهندس نائینی رو مطالعه کردم
    از همه شما دوستان هم به تلاش های بسیار بسیار خوبی در این زمینه کردین واقعا سپاسگزارم
    اما متاسفانه فعلا ستون های صلیبی در برنامه هایی که نوشته شده ساپورت نمیشه و چون در حال حاضر روی پروژه ای کار میکنم که می بایست حتما از مقطع معادل ستون صلیبی استفاده کنم (بنا به دلایلی امکان تحلیل OMF و کنترل فشردگی دستی برای مقاطع وجود نداره و حتما باید به صورت ستون I شکل مدل کنم) در نظر دارم تا فقط برای مقاطعی که مورد استفاده در پروژه است مقطع معادل رو بسازم، و برای این کار از مشخصات بدست آمده در section designer برنامه ایتبس استفاده کنم (از پیچیدگی روابط مربوط به سختی پیچشی و ... رهایی پیدا کنم)
    با روش کلی کار آشنایی دارم
    اما روشی رو که شما برای اصلاح ظرفیت برشی استفاده کردین برام سوال شده، که مطمئنا در صورت جواب دادن برای کلیه مقاطع روش بسیار خوبی خواهد بود تا از دستکاری دستی مقاطع بدست آمده خودداری کنیم
    میشه در مورد این کدی که نوشتین بیشتر توضیح بدین که چطور عمل میکنه ؟
     

     
    اینطور که به نظر میرسه نسبت هایی که در کنترل فشردگی مقطع آی-شکل کنترل میشن رو ثابت فرض کردین و با ثابت موندن این نسبت، مساحت برشی رو بر اساس عرض و ضخامت جدیدی پیدا کردین (البته جزئیات اینکه هر خط از برنامه شما چه کار میکنه هنوز برای من سواله )
    در این صورت عرض و ارتفاع مقطع معادل با عرض و ارتفاع واقعی که وجود داره تفاوت پیدا میکنه
    آیا کنترل کردید که این مسئله در سایر کنترل های ایتبس (نحوه انتقال بار و لنگر، کنترل های چشمه اتصال و یا در نتایج تحلیل برنامه و ...) که ممکنه در برنامه از پارامتر های که عرض شد استفاده کنه ولی ما از جزئیات اون ها مطلع نباشیم؛ تاثیر میذاره یا نه؟
     
    همچنین به عنوان یک پیشنهاد میشه برای خلاص شدن از انتخاب مقاطع پس از تحلیل و طراحی و تغییر در overwrite طراحی در قسمت تعریف مقاطع و در قسمت property modifier مساحت برشی راستای 2 و 3 رو در ضریب مورد نظر ضرب کنیم؟
    درسته این روش نیز مستلزم تغییر دستی در مقاطع ساخته شده است ولی از انتخاب کردن مقاطع استفاده شده نیز جلوگیری میکنه
  14. پسندیدم
    Mjd به admin امتیاز داد در اتصال کف در دو تراز به تیر بتنی   
    سلام
    این نحوه مدلسازی توصیه نمیشود. چون تیر از به دو سقف با دو دیافراگم جداگانه متصل است حرکت نسبی این دو دیافراگم باعث پیچش شدید این تیر میشوند. برای مدلسازی باید این قسمت را Spandrel و با المان shell مدل کنید. 
  15. پسندیدم
    Mjd از admin یک واکنش گرفت در مجله STRUCTURE ، ژانویه 2018   
    با تشکر از شما
    اما متاسفانه فایل قابل دانلود نیست
    "ما فایل پیوستی را که شما به دنبال آن هستید را پیدا نمی کنیم."
  16. پسندیدم
    Mjd به Ghahramani امتیاز داد در پیش نویس مبحث ششم مقررات ملی ساختمان - بارهای وارد بر ساختمان - ویرایش 1396   
    تغییرات عمده در پیش نویس مبحث 6 سال 96 نسبت به سال 92: تکمیل شدن جدول سرعت مبنای باد برای اکثر شهرها
    نیروی باد روی سازه ها و اجزاء سازهای خاص
    طراحی ساختمانها به روش عملکردی مختصرا اضافه شده است.
    یکی شدن ترکیبات بار طراحی سازه بتنی و فولادی
      افزایش بار پارکینگ ها از 3 کیلونیوتن بر متر مربع به 4 کیلونیوتن بر متر مربع
    در مبحث 6 چاپ 92، ضریب بار باد 1.4 بود که به 1.6 افزایش یافته است.
    تغییراتی در مورد ضوابط تیغه ها و جدا کننده ها: چنانچه وزن هر مترمربع سطح تيغه ها از 1 کيلونيوتن بيشتر باشد، وزن آنها بعنوان بار مرده در نظر گرفته مي شود. در مورد تيغه هايي که وزن هر متر مربع سطح آنها بيش از 2 کيلونيوتن باشد، لازم است بار مرده تيغه در محل واقعي خود اعمال شود.
    با تغییر ترکیب بارهای طراحی بتنی در پیش نویس مبحث ۶ سال ۹۶ و یکی شدن ترکیبات بار طراحی بتنی و فولادی، تغییر مبحث ۹ از روش کانادا به روش طراحی آمریکا حتمی به نظر می رسد.
  17. پسندیدم
    Mjd از admin یک واکنش گرفت در کنترل ضوابط ویژه برای اتصالات قاب ها بند9-15-18   
    طبق پاسخی که مهندس جعفری فرمودند و همانطور که در خود بند 9-15-18 آورده شده است در محل اتصال تیر به ستون در شکل پذیری های ویژه و متوسط ضوابط سختگیرانه تری نسبت به آنچه در بند مذکور آورده شده است اعمال می شود و با توجه به میلگردهای متعارف خاموت در تیر ها حداقل رابطه 9-15-13 نیز رعایت میگردد
    در مورد کنترل توسط نرم افزار نیز به نظر بنده مقدار خاموت ارائه شده توسط نرم افزار برش محل اتصال را رعایت مینماید
  18. پسندیدم
    Mjd به mohamadrezagoodarzi امتیاز داد در کنترل ضوابط ویژه برای اتصالات قاب ها بند9-15-18   
    با سلام به مهندسین و اساتید گرامی
    جدیدا در سازمان نظام مهندسی استان تهران در کنترل سازه ایرادی در سازه های بتنی گرفته می شود به عنوان "کنترل برش در چشمه اتصال در فایل محاسباتی مطابق بند 9-15-18 " ،" موارد اشاره شده در آیین نامه مبحث 9 بند 9-15-18 ناکافی بوده"
    و لذا تقاضا دارم در صورت امکان در این خصوص راهنمایی بفرمایید .
    در تماس با سازمان این جواب داده شد
    با سلام میتوانید در نرم افزار etabs با انتخاب شکل پذیری ویژه یا متوسط(با توجه به سیستم سازه) و انتخاب آیین نامه مناسب joint shear را در خروجی نرم افزار کنترل کنید.
     
    ولی برای کنترل این مورد باید ابعاد تیرها بصورت غیر متعارفی افزایش یابد.
  19. پسندیدم
    Mjd از penthouse یک واکنش گرفت در شرایط جدید اخذ و ارتقاء پروانه اشتغال به کار مهندسی   
    البته این بخشنامه برای بنده کاربردی نداره ولی به طور کلی اینکه در یک فرم یا دستنوشته شخصی امتیاز یا حقی رو از خودش سلب کنه، حتی با واژگانی که در این بخشنامه آمده مانند اینکه " بعدا تقاضا و ادعایی نخواهم داشت " به لحاظ حقوقی ارزشی نداره و در صورتی که فرد بر اساس قانون مُحق باشه، اون نوشته و تعهد هیچ ارزشی نداره
  20. پسندیدم
    Mjd از admin یک واکنش گرفت در درز انقباض در مخازن   
    با عرض سلام
    مواردی که به نظر بنده میرسه رو فقط اعلام میکنم و در خصوص اون ها کاملا مطمئن نیستم. امیدوارم اساتید بتونن راهنمایی بهتری در مورد طراحی مخازن بتنی با نشریه جدید 123 داشته باشن

    در مورد الف به نظر نمیرسه نیاز به در نظر گرفتن تمهیداتی در مدل Sap باشه چون نوع درز انقباضی هست و با جزئیاتی که در نشریه اومده محل درز اجباری در سازه ایجاد میشه تا بتونه انقباض مورد نیاز رو بدون افزایش تنش های اضافی در دیوارها و دال کف انجام بده و با توجه به حداکثر فاصله ای که برای نوع درزها میلگرد حرارتی رو باید کنترل کرد
     
    ب: در شکل صفحه 103 نشریه البته با توجه به اینکه چیز دیگه ای رو داره توضیح میده ولی میشه خم شدن میلگردهایی که قطع شدن رو مشاهده کرد.
     
    ج : اگر خوب منظورتون رو متوجه شده باشم قاعدتا باید در پلان دیوار باشه به عبارت دیگه میلگردهای افقی دیوار (مقطع دیوار) که عمود بر درز انقباض هستن به صورت یک در میان قطع بشن و میلگردهای قائم (پلان)نیاز به قطع شدن 50 درصد ندارن (البته در موردی که عرض کردم فرض بر ایجاد درز انقباض در طول دیوار بوده)
     
    د : مسلما میلگردهایی که قطع میشن نمیتونن به اندازه 1/7 برابر طول مهاری ادامه داشته باشن و میلگردهای ممتد باید این شرایط رو داشته باشن 
    در مورد مقاومت خمشی هم چیزی که گفته در واقع مطلبی هست که شما در مورد الف فرمودید و در محل درز انقباضی 50 درصد باید توجه داشت که فقط نصف میلگردها در محاسبات مربوطه مشارکت دارن
     
    خوشحال میشم نظرتون رو راجع به مواردی که عرض کردم بدونم
  21. پسندیدم
    Mjd به admin امتیاز داد در ارزیابی نسبت لنگر مقاوم به لنگر واژگونی در برنامه ETABS 2016   
    ارزیابی نسبت لنگر مقاوم به لنگر واژگونی در برنامه ETABS 2016
    فیلم آموزشی به مدت تقریبی شش دقیقه تهیه شده توسط دکتر مهدی علیرضایی

    Hidden Content
    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content. دانلود از پیوست
     

    Hidden Content
    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
  22. پسندیدم
    Mjd به behzad.g امتیاز داد در ضریب رفتار سازهای بتنی لوله ای   
    این سیستم شکل تکامل یافته سازهای قابی معمولی هست در ساختمانهای فلزی،بتنی،ومرکب مورد استفاده قرار میگیره وقتی از سیستم قاب مهاربندی در سازهای فولادی و دیوار برشی در سازها بتنی نشه استفاده کرد ویا به طور دقیق کارایی نداشته باشند قابهای لوله ای مطرح میشه .این سیستم در واقع همون قاب خمشی هست که سختی تیر و ستون ها به وسیله کاهش ابعاد دهانه آزاد به صورت مرتب وافزایش عمق عضو طرح میشه.
    روش کار این طور هست که ستون پیرامونی با فاصله نزدیک بهم به وسیله تیر عمیق به هم وصل میشن.این سیستم اولین بارتوسط فضلور خان معرفی شد
  23. پسندیدم
    Mjd به ImanSafari1989 امتیاز داد در ضریب رفتار سازهای بتنی لوله ای   
    در طرح سازه‌های بلند ایده جدیدی ارائه شده‌ که موسوم به سیستم لوله‌ای است. بازده سازه‌ای سیستم‌های لوله‌ای به قدری زیاد است که در اکثر موارد مقدار مصالح مصرف شده برای سازه‌ در هر متر مربع، نصف مقدار مصالح مصرف شده در ساختمان‌های قابی با ارتفاع مشابه است.
    در طرح لوله‌ای فرض می‌شود که عناصر سازه‌ای پیرامون ساختمان در مقابل بارهای جانبی همچون یک تیر با مقطع صندوقه‌ای عمل کند. فرض می‌شود که این تیر به صورت طره‌ای که از زمین خارج می‌شود اجرا شده‌ است. در این سیستم چون دیوارهای خارجی تمام یا بیشتر بار جانبی را تحمل می‌کنند، مهار بندی‌های قطری یا دیوارهای برشی داخلی حذف می‌شوند.
    دیوارهای لوله از ستون‌هایی تشکیل می‌شوند که به فواصل کم در مجاورت یکدیگر در اطراف محیط ساختمان قرار می‌گیرند و  با تیرهای با عمق زیاد به یکدیگر متصل می‌شوند. این سازه نمایی همچون دیواری با سوراخ‌های متعدد به نظر می‌رسد. سختی دیوار نما را می‌توان با افزودن مهار بندی‌های مورب (قطری) که اثر خر پا مانند ایجاد می‌کنند افزایش داد. صلبیت لوله چنان زیاد است که در مقابل بارهای جانبی به صورت یک تیر طره‌ای عمل می‌کند. لوله خارجی می‌تواند به تنهایی تمام بارهای جانبی را تحمل کند.
    سيستم لوله‌ای دارای چنان قابليتی است كه در بسياری از موارد، مقدار مصالح سازه‌ای مورد استفاده در اين سيستم به نسبت ساختمان‌های با سيستم قاب مدولار، به نصف تقليل می‌يابد.

    از مهندسین گرامی کسی درمورد ضریب رفتار این سیستم و نوع تحلیل اون چیزی میدونه راهنماییم کنه ؟
  24. پسندیدم
    Mjd به admin امتیاز داد در طراحی سقف های وافل   
    این سقف توی نرم افزار SAFE قابل مدلسازی است و یکی از انواع سقفهایی است که در این نرم افزار به صورت پیش فرض وجود دارد. از این نظر مشکل خاصی توی این نرم افزار وجود ندارد. این سقف در واقع به صورت تیرچه های متعامد T شکل است که میشود نوارهای طراحی را به اندازه فواصل این تیرچه ها به صورت متعامد ترسیم کرد و بر اساس نتایج خمش و برش برای این نوارها ، سقف را آرماتورگذاری کرد. البته اگر ارتفاع این تیرچه ها از مقادیر ذکر شده در مبحث نهم برای کنترل خیز بیشتر باشد عملاً کنترل خیز هم نیاز ندارند و گرنه نیاز به کنترل خیز آنها نیز در نرم افزار وجود دارد.  فرآیند کنترل خیز برای این سقفها در SAFE مشابه بقیه سقفهاست و باید خیز آنی و درازمدت با لحاظ کردن اثرات ترک خوردگی محاسبه گردد.
    در مدل کلی سازه در   ETABS 2016 هم یکی از انواع سقفها به صورت وافل است و از آن میتوان استفاده کرد. در طراحی سازه باید سختی دال صفر گردد. البته سازه محاسبه شده به این شکل باید یک بار دیگر با سختی های صفر نشده ( مثلاً با ضرایب سختی 0.25 ) و فقط تحت بارهای ثقلی کنترل گردد. البته میتوان به جای این کار با توجه به اینکه طراحی خود سقف در SAFE  انجام میشود در ETABS فقط یک المان سطحی از نوع membrane با توزیع بار دوطرفه استفاده کرد و در این نرم افزار فقط سازه را طراحی نمود
  25. پسندیدم
    Mjd به mkabiri امتیاز داد در طراحی سقف مخازن(در صورت عدم وجود اتصال سقف با دیوارها)   
    با سلام
    به نظر من ضریب 5 برای مخازن که اصولا شکل پذیری بالایی ندارند و قرار نیست وارد ناحیه غیرخطی بشند عدد صحیحی نیست.

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...