رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

با سلام

من یک دال به ابعاد 6*1.2*0.2 دارم که در راستای طولی دال چهار تا حفره گرد به قطر 10 سانتیمتر جهت سبک کردن مقطع تعبیه شده است 

چطور میشه میلگردهاش رو بدست آورد

و با چه نرم افزاری میشه مدلش کرد 

آیا با safe میشه؟

بارها عبارتند از بار خودش و بار خاک روی دال

اینم تصویرش

post-726-0-81212000-1453559252_thumb.jpg

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • Administrators

مقاطعی که در safe مدل میشود مقاطع توپر هستند. چیزی که به نظر من میرسد به این شرح است که البته کامل از درستی آن مطمئن نیستم اگر دوستان جایی از آن را اشتباه میبینند لطفاً اصلاح فرمایند :

دال شما به نظر میرسد که عملکرد یکطرفه دارد و بار در جهت 6 متر آن توزیع میشود. ( با این فرض که در جهت 1.2 متری آن تکیه گاهی نباشد). میتوانید در این جهت در جهت 1.2 متری ، دال را به 5 نوار تقسیم کنید. مرزهای نوارها از لبه های دال و مراکز این سوراخها عبور میکنند. میتوانید با safe آن را به صورت دال توپر مدل کنید و لنگر و برش در هر یک از این نوارها را استخراج کنید. بار قسمتی از دال که سوراخ هست را میتوانید در جهت اطمینان صرفنظر کنید یا اینکه به صورت یک بار رو به بالا آن را جبران کنید. اگر میخواهید دقت محاسبات بالا برود مقادیر برش و لنگر به دست آمده را برای هر یک از نوارها استخراج کرده  و به صورت دستی آرماتورهای برشی و خمشی هر نوار را به دست آورید. هر نوار به صورت یک تیر عمل میکند. مقطع این تیر برای نوارهای میانی به صورت I شکل و برای دو نوار کناری به صورت ناودانی شکل است. عرض بال به اندازه عرض نوار و عرض جان به اندازه کمترین عرض نوار با احتساب وجود سوراخ است. به جهت سادگی فرض میکنیم که سوراخها به جای دایره به شکل مربع هستند. قاعدتاً برای برش باید بدون نیاز به آرماتور برشی این مقاطع جوابگو باشند. آرماتورهای طولی بالا و پایین هم با توجه به لنگرهای مثبت و منفی به دست آمده برای هر نوار میتوانید دستی محاسبه کنید. روش حل در اکثر کتابهای مرجع موجود است و تقریباً مشابه تیرهای T شکل است.

با کمی ساده سازی هم میتوانید برای برش و خمش به نتایج نرم افزار اعتماد کنید. به شرط آنکه به صورت دستی کنترل کنید که عمق بلوک تنش ویتنی وارد محدوده جان ( قسمتی که سوارخ وجود دارد ) نیست. ( البته با توجه به اینکه ابعاد سوارخ ها خیلی بزرگ نیست این ساده سازی حتی اگر عمق بلوک وارد جان هم بشود خیلی تقریب زیادی نخواهد داشت).

کار دیگری که باید بکنید کنترل خیز در دال است. در حالت عادی برای کنترل خیز دو راه وجود دارد. یکی استفاده از آنالیز ترک خوردگی در safe و دیگری اعمال ضرایب ترک خوردگی دال ( که فکر میکنم برای دال یک طرفه مشابه تیر باید ضریب 0.35 اعمال شود) . برای حالتی که دال شما سوراخدار است راه حلی که به نظر من میرسد و البته تقریب خواهد داشت اینست که محاسبه کنید که ممان اینرسی مقطع توپر دال نسبت به ممان اینرسی مقطع توخالی آن چقدر متفاوت است و نسبت این دو که باید یک عدد کوچکتر از یک شود را به دست آورید و این ضریب را در ضریب ترک خوردگی حالت توپر ( مثلاً 0.35) ضرب کنید و به نرم افزار به جای این ضریب معرفی کنید. البته این روش تبعاً تقریبی است و دقت کافی را نخواهد داشت ( به دلیل اینکه آرماتورها را در ممان اینرسی نمیبینیم و ممان اینرسی را با فرض ترک نخوردن مقطع به دست می آوریم)

 

شاید روش دقیقتری هم برای این موضوع وجود داشته باشد که از دوستان خواهش میکنم در این مورد راهنمایی نمایند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,033
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    jtaletvfxx
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...