رفتن به مطلب

بررسی صحت متن زیر در خصوص اعمال مهار بودن ستون بتنی


mehdiyeganeh84
 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

آیا متن زیر درسته؟نباید Ì33برابر ۱ میشد؟چون محور ۲ در راستای xهستش و i33یعنی حول محور ۳ و به عبارتی در راستای ۲.
در سازه های با #دوسیستم_بابر_جانبی متفاوت (یک راستا مهار شده و راستای دیگر مهار نشده) چطور متوجه بشیم که ضریب اصلاح ترک خوردگی برای ستون بتنی برای کدوم راستا چه عددی میشه:
باید تیک مربوط #local_axes رو فعال کنین و درباره ستون با دقت نگاه کنی که کدوم رنگ در چه راستایی قرار گرفته .. رنگ سفی به محور 2 اشاره داره و رنگ آبی به محور 3 اشاره داره ..
یه مثال براتون میزنم .. راستای x مهار شده و در راستای Y قابخمشی..
پس ازنمایش line local axes درباره ستون ها دیده میشه که محور سفید موازی محور x میشه .. و آبی موازی Y
حالا باید اون ستون اتنتخاب بشه و قسمت اصلاح ترک خوردگی ستون برین ، در اونجا حول محور 2 (آبی) (حول یک محور میشه در راستای محور دیگر) باید I22=1 باشه و I33=0.7ه ستون ها این مسله با دقت چک بشه (البته اگه خودتون قبلا ستون رو نچرخونده باشین برای همه همین حاکم میشه)

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

همکار گرامی

 

بیایید برای ETABS 2015 موضوع را بررسی کنیم:

 

 

سازه در راستای x مهار شده است (مثلا دیوار برشی با سختی کافی دارد)

سازه در راستای y مهار نشده است (ممکن است قاب خمشی باشد)

 

هدف اعمال ضریب ترک خوردگی ستون مطابق نظر شماست ( 1 برای راستای مهار شده و 0.7 عمود بر آن)

 

قرارداد محورهای اصلی (قبلا بحث شده است): آبی : محور 3 و سبز: محور 2 ( در حالت پیش فرض یا محور 3 همواره موازی محور x )

بنابراین با توجه به اینکه سازه در راستای x مهار شده است، لنگرهای حول محور 2 مدنظر هستند. بنابراین ضریب ترک خوردگی به I22 اعمال می شود:

0.7I22, 1.0I33  .

 

مسئله مهم تر در اینجا صحت اعمال این ضرایب است. مورد بسیار بحث برانگیزی که نیازمند دقت فراوان است. با توجه به اینکه در صورتی که این ضرایب

دست بالا انتخاب شوند ممکن است محاسبات مربوط به دریفت کاملا دست پایین و غیرمحافظه کارانه باشد. از طرف دیگر معلوم نیست که تکیه بر بحث مهار شدگی

چقدر در محاسبه جابجایی تحت بارجانبی درست و منطقی باشد. مقادیر پیشنهاد شده آیین نامه aci برای طرح غیرلرزه ای است و در مورد بارهای جانبی موضوع را

به تحلیل های بالاتر یا کاهش ضرایب احاله داده است. در رویکرد آیین نامه یوروکد هم این ضرایب بیشتر از 0.5 برای ستون ها نیستند. تکیه بر یک عدد به تنهایی (که 

معمولا شاخص پایداری است) برای چنین نتیجه گیری هایی نیازمند ارزیابی بیشتر است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,103
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    KeithHoump
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...