رفتن به مطلب

عدم تعريف دوره مسئوليت خدمات مهندسي، يک نقص بزرگ قانوني است


sazeh202068
 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

دبير اجرائي سازمان نظام مهندسي ساختمان با انتقاد از نا محدود بودن مسئوليت خدمات مهندسي اظهار داشت:

عدم تعريف دوره مسئوليت خدمات مهندسي، يک نقص بزرگ قانوني است

به گزارش روابط عمومي شوراي مرکزي، مهندس علي فرج زاده ها، دبيراجرائي سازمان نظام مهندسي ساختمان و رئيس سازمان نظام مهندسي استان قزوين ضمن انتقاد از عدم دوره مسئوليت خدمات مهندسي در سطح کشور گفت: در کشور ما هرخدماتي  که ازسوي   صنوف و مشاغل مختلف ارائه مي شود داراي چارچوبي مشخص و زمان معين و محدود است اما تنها در  صنعت ساختمان است که متاسفانه با توجه به اهميت آن داراي محدوديت زماني درمسئوليت  خدمات نيست.

وي در ادامه عدم محدوديت در مسئوليت خدمات مهندسي را نقص قانون، آيين نامه و مقررات ملي ساختمان و هم چنين عدم پيگيري متوليان صنعت ساختمان دانست و اظهار داشت: امروزه همه مهندسان به فکر افزايش تعرفه خدمات مهندسي هستند اما تا زمانيکه ما براي مسئوليت خدمات مهندسي در کشور سقف و محدوده ي زماني  ارائه نداده باشيم   و آن را محدود نکرده باشيم به هيچ عنوان هر تعرفه ي  ارائه شده عادلانه و متناسب با شرايط کاري و مسئوليت سنگين مهندسان در کشور نخواهد بود و در حال حاضر نيز متاسفانه ما شاهد پايين بودن تعرفه ها هستيم.

دبير اجرائي سازمان نظام مهندسي ساختمان  در ادامه افزود: من تا کنون در سه استان کشور شاهد آن بودم که مهندسان مربوطه پس از ارائه خدمات مهندسي، سال ها بعد به دليل ايجادمشکلي براي ساختمان ها ي مربوطه و طرح شکايت از آنان و صدور حکم محکوميت توسط مراجع قضايي ، درحالي که آن مهندسان در قيد حيات نبودند، بازماندگان آن ها مکلف به پرداخت جرايم صادره شده اند و در واقع امروزه مهندسان ما با امضا و تعهدي که به مالک  مي دهند اين مسئوليت را هميشه حتي اگر در قيد حيات نيز نباشند به عهده مي گيرند در حاليکه ساير صنوف مانند پزشکان کشورمان چنين تعهدي را نداده و نخواهند داد و از ابتدا هيچ مسئوليتي را در قبال ارائه خدمات درماني ، نمي پذيرند.

فرج زاده ها در پايان عدم تعريف مشخص و نامحدود بودن مسئوليت  خدمات مهندسي را از نقاط منفي و بحراني سازمان نظام مهندسي ساختمان دانست و اظهار داشت: يکي از مهمترين اولويت ها کاري  شوراي مرکزي دوره  هفتم،  پيگيري اين موضوع در قانون و آيين نامه جديد اجرائي است و همچنين نيز وزارت راه و شهرسازي و مجلس شوراي اسلامي مي بايست  در بازبيني قانون که مجدد اخيرا مطرح شده ، موضوع تعريف دوره مسئوليت خدمات مهندسي را درقانون جديد لحاظ نمايند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام

واقعا عملی شدن این موضوع برای همه مهندسین حیاتی هستش و می طلبه که همه مهندسین کشور با جمع کردن طومار و ارسال آن به مراجع مربوطه نسبت به عملی شدن این موضوع اقدام کنن. امیدوارم که با پیگیری خودمون این مسئله هرچه سریعتر عملی بشه.

شاد باشید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تنها در کار مهندسی حیطه ساختمان است که تعهد نا محدود زمانی و مالی وجود دارد در صورتی که در سایر شغل ها و صنف ها هیچ تعهدی در قبال ارائه خدمات و یا کالای خود ندارند و این ظلم بسیار بزرگی به جامعه مهندسی کشور است که حتی بعد از فوت خانواده او باید خسارت احتمالی را بپردازند


در ضمن مگر در کشورهایی ماند ژاپن و آمریکا که کفته می شود عمر مفید ساختمان بالا 70سال است ساختمان بعد از چند سال دیگر بهره وری 100درصدی خود را از دست می دهد (در صورت استفاده و کار بری مناسب ویا در معرض بارهای نا متعارف قرار نگیرد و به موقع تعمیر و نگهداری شود)پس چرا در ایران انتظار نا بجا و ظالمانه تعهد نا محدود زمانی از مهندسان را دارند.بنابر این تعهد نا حدود شرایطی نیز شامل حال مهندسان ساختمانی نیز شده است .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

همه اینها به خاطر این است که هر بلایی بر سر مهندسان بیاورند صدایشان در نمی آید. یک سال و فقط یکسال هیچ کار نظارتی و محاسباتی قبول نکنید تا از این مهلکه نجات یابید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در کلاس های حقوق مهندسی گفته می شود که نتیجه کار پزشکان قائل به وسیله است در نتیجه پزشک مسئول نیست در حالی که کار مهندسان بیشتر به وسیله و ابزار و شرایط بستگی دارد مثلا برای آزمایشات و تست مصالح نمی شود تمام میلگرد ها را به آزمایشگاه فرستاد یا تمام جوش های ساختمان را آزمایش کرد چه بسا بخشی از میلگرد ها ضعیف باشند و یا بخشی از جوش ساختمان در آزمایش جوابگو نباشد در نتیجه کار مهندس نتنها  قائل به وسیله است بلکه قائل به شخص انجام دهنده نیز هست 


ویا گفته می شود در صورت ریزش ساختمان کناری در اثر گود برداری ممکن است مهندس مسئول به اعدام محکوم شود که این موضوع واقعا ظلم بزرگی است چرا که قشر شریف جامع مهندسی به دنبال آسیب رساندن به دیگران نیستند .

آیا راننده اتوبوسی که 40 نفر انسان را به داخل دره می برد و باعث مرگ آنها می شود و در بررسی  مشخص شود مقصر100 درصدی حادثه راننده بوده است و راننده زنده بماند آیا حکمش اعدام است که بسیار ظالمانه حکم یک مهندس شریف اعدام می شود 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اغلب نظام مهندسی با نظام پزشکی مقایسه می شود اما از آن بدتر که در کشور یک بازیکن فوتبال که اکثر آنها جز توپ قل دادن و حاشیه سازی کار دیگری بلد نیستند برای یک فصل بیش از یک میلیارد از بودجه بیت المال را حرام می کنند در حالی که مهندسان زحمت کش و شریف جامعه که به فکر پیشرفت کشور خود هستند نتنها در قبال کار سخت و پر مسئولیت خود حق الزحمه بسیار نا چیز می گیرند بلکه در عوض یک اشتباه سهوی که عامل آن و مقصر واقی آن شخص دیگری است به شدت محکوم و مجازات می شود.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 تعهدها و مسوولیتهای خدمات مهندسی بسیار بالا میباشد و دستمزد در حد پول سیگار و خرید چیپس هست،نمیدونم چه کسی این تعرفه ها و قوانین رو ایجاد میکنن،نظام مهندسی هم که شده فقط بنگاه تجاری و ایجاد شغل برای یه چند نفر که بیکار نباشن و برای خودشون جلسه تشکیل میدن و میوه پوست میکنن، حداقل دستمزدها رو ببرن بالا برای مهندساها یه شخصیت قایل بشن نه که پلاک بغلی بریز مهندس بدبختا دستبند بزنن بعد تو زندان بسوزه بگه بخاطر 4/5 میلیون تومان حالا باید چند صد تومان دیه بدم و یه شبهه بکننش قاتل در این سکانس همه خوابند نظام مهندسی هم هیچ حمایتی از مهندساش نمیکنه و فقط بلده حق عضویت بگیره و شورای انتظامی تشکیل بده و مهندساشو محروم کنه

همه از مهندس عمران انتظار دارند از مسایل پیچیده ژنتیک بدونه تا  مسایل حقوقی اندازه دکترای حقوق ،یه تیکه میخواهیم نون بخوریم بیکار نباشیم حداقل به همون پول سیگارمون در بیاد کل زندگی رو از بینیمون میکشن بیرون انوقت همون سیگار فروشی سر کوچه اندازه سه تا فوق دکترای عمران از فرنگ برگشته پول درمیاره و کسی بهش نمیگه داداچ سیگار میفروشی به سلامتی مردم اسیب میزنی و بهش دستبند بزنه

آخرم به این نتیجه میرسیم که راهی که رفتیم اشتباه بوده ،داداچ داری اشتباه میزنی خخخخ

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,033
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    jtaletvfxx
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...