رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

برای کنترل برش خمشی یا یکطرفه فونداسیون نواری , لبه و اطراف ستون تا d از بر ستون تمرکز تنش برشی داریم که در اکثر مطالب ذکر شده که صرفنظر شود
باید صرفنظر کنیم یا ارماتور برشی بگذاریم؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 نیروی طراحی برای برش در فاصله یاد شده محاسبه و کنترل میگردد و در صورت عدم کفایت بتن میبایست از آرماتور برشی استفاده شود (یا افزایش ضخامت پی)

توجه داشته باشید اول اینکه در ناحیه داخلی (به طراف داخل ستون) نیازی به قراردادن میلگرد برشی اضافه تر از  مقدار As بدست آمده در فاصله d نیست

و همچنین میلگرد برشی تا جایی دورتر از فاصله d نسبت به ستون که برش بیشتر از مقاومت برشی بتن است میبایست ادامه یابد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بحث این بود که در فاصله d از بر ستون برش جواب میدهد ولی از فاصله d تا لبه ستون تمرکز تنش برشی داریم و خیلی بیشتر مقاومت برشی بتن

چه باید کرد ؟ باید تو این فاصله ارماتور برشی گذاشت یا طبق گفته بعضی از مطالب فنی صرفنظر کرد؟

Safe12 برای این فواصل ارماتور برشی میده

در واقع به دلیل استفاده از میلگرد عرضی uشکل برای فونداسیون نواری, ارماتور برشی تعبیه نشده

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • Administrators

ضوابط ذکر شده در مبحث نهم را نگاه کنید.  اگر در آن فاصله نیروی متمرکزی نباشد و عکس العمل تکیه گاه در امتداد برش اعمال شده در نواحی انتهایی ایجاد فشار نماید نیازی به در نظر گرفتن برش در این ناحیه نیست و طراحی بر اساس برش در فاصله d از بر ستون انجام میشود. تبعاً اگر ستون در اثر بار زلزله دارای نیروی محوری در هر دو راستای کشش و فشار باشد این ضابطه شامل این ستون نخواهد بود وکنترل در لبه ستون انجام میشود. در واقع اگر ستون در یکی از ترکیب بارها که عموماً ناشی زلزله هستند به کشش بیفتد دیگر نقطه بحرانی به فاصله d از بر ستون نخواهد بود

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

چرا به صراحت در بعضی از مقاله ها و پروژه ها ناحیه کنترلی را d از بر ستون میگیرند؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • Administrators

چرا به صراحت در بعضی از مقاله ها و پروژه ها ناحیه کنترلی را d از بر ستون میگیرند؟

تبعاً دو شرط ذکر شده در مبحث نهم در آن قسمتها رعایت شده است که این نقطه محل کنترل ذکر شده است و گرنه لبه ستون مقطع بحرانی است

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

این دو شرط بیشتر برای تیرها صدق میکند

کاهش برش در تکیه گاه رو منوط کرده به دو شرط فشاری بودن تکیه گاه و بار متمرکز

ولی بند 9_5_14 تمامی مقاطع بین تکیه گاه و مقطع بحرانیd را میتوان برای برش مقطع بحرانی طراحی کرد مستقل عمل میکند

کاهش برش تکیه گاه یک مطلب جداست

مقاطع بین تکیه گاه تا d جدا

به اینصورت باشد خواه ناخواه ستونهایی در اثر زلزله به کشش میفتن, و مقطع بحرانی بر ستون میشود

بنظر من در پی نواری طبق بند مستقل 9_5_14 برش مقاطع بین بر ستون تا d برای برش مقطع بحرانی d طراحی میشود

و برش تکیه گاه یا ستون یا کاهش می یابد یا خیر

اگر کاهش یابد که مشکلی نیست اگر کاهش نیابد چکار باید کرد؟ سختی ستون و یه جورایی ضخامت ستون جوابگوی این برش خواهد بود

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • Administrators

اگر فرض کنیم که برش در بر تکیه گاه باید کنترل گردد و مقدار برش در آن منطقه زیاد باشد راهی جز اضافه کردن آرماتور برشی یا اضافه کردن موضعی عرض پی ( مثلاً با ایجاد پخی) یا افزایش موضعی ضخامت پی نیست. زیر ستون ناحیه بحرانی نیست بلکه لبه ستون بحرانی است که در آنجا دیگر ستونی وجود ندارد که وجود آن به تحمل نیروی برشی کمک نماید

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

قطعا ستونهایی به کشش میفتن و همیشه برش زیادی بر ستون داریم

پس میشه گفت همیشه مقطع کنترل برش یکطرفه رو بر ستون بگیریم بهتر و در جهت اطمینان است؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بخش تیرها مبحث 9

میتوان تمامی مقاطع از بر داخلی تا مقطع بحرانی d را طبق vu مقطع بحرانی طراحی کرد

پس میتوان برای فونداسیون نواری تعمیم داد ؟

بخش کاهش vu تکیه گاه مربوط به تیر هست برای ترسیم دیاگرام برشی

برای فونداسیون نواری که زیر ستون مهم نیست

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

از بر ستون تا فاصله d از بر ستون برای vu مقطع d از بر ستون طراحی می گردد طبق بند 9_15_5_4 مبحث نهم

به چه دلیل؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای عرض 180 سانتیمتر و ضخامت 70 سانتیمتر نوار پی برای ساختمان 4 طبقه 190 متری با مقاومت خاک 1.2 , برش در نوارها در محل ورودی به تقاطع و شاید کمی قبل از تقاطع به 62 تا 64 تن در بعضی از ترکیب بارها میرسد, کلا غیر عادی نیست برش زیاد؟

البته سقف تیرچه و بلوک طراحی شده

مقاومت برشی بتن هم 62.35 تن میشود

باید ارماتور برشی تعبیه شود؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • Administrators

برای عرض 180 سانتیمتر و ضخامت 70 سانتیمتر نوار پی برای ساختمان 4 طبقه 190 متری با مقاومت خاک 1.2 , برش در نوارها در محل ورودی به تقاطع و شاید کمی قبل از تقاطع به 62 تا 64 تن در بعضی از ترکیب بارها میرسد, کلا غیر عادی نیست برش زیاد؟

البته سقف تیرچه و بلوک طراحی شده

مقاومت برشی بتن هم 62.35 تن میشود

باید ارماتور برشی تعبیه شود؟

برای اینکه از عادی یا غیرعادی بودن این برش  اطلاع حاصل کنید باید واکنش ستون را استخراج کنید و مقدار برش در نوارهای متصل به این ستون را استخراج کنید و بر اساس روابط تعادل بررسی کنید که این برش در مقایسه با واکنش ستون منطقی است یا خیر. به این شکل و بدون اطلاع از جزییات سازه نمیشود قضاوتی انجام داد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

این مطلب درسته که در تقاطع نوارها ,چون عرض نوار زیاد می شود هر گونه تمرکز تنش توسط بتن تحمل خواهد شد و ارماتور برشی معنی ندارد؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,096
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    Naazanin
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...