رفتن به مطلب

کنترل بلند شدگی


behzad.g
 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

با سلام خدمت همه دوستان و بزرگان آیا برای کسی امکان دارد که درباره آپلیفت مثال عددی با تصویر بزند ؟در هیچ کتاب یا جزوه ای مفهومی توضیح داده نشده من دنبال کنترل نرم افزاری این موردد هستم اگرازاساتید کسی مطلبی یا نوشته و یا حتی میتوانند به صورت مثال موردی تصویری توضح دهند بسیارممنون هستم با تشکر.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اگر منظور شما آپلیفت در فونداسیون است، در کتاب "میانبر طراحی آیین نامه ای سازه های بتن آرمه با نرم افزار (جلد یک)" نوشته کلاهدوزی و رهبران، در فصل هفتم توضیحات مناسبی در این زمینه وجود دارد. اما بطور خلاصه، مطابق مبحث نهم مقدار بلندشدگی فونداسیون باید به یک چهارم بعد پی محدود شود. برای دست یابی به اطلاعات کامل تر به کتاب مذکور مراجعه نمایید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 4 سال بعد...

 

آپلیفت (Uplift) چیست؟

آپلیفت (Uplift) به معنای بلند شدگی یا برکَنِش است. منظور از بلندشدگی می­تواند موارد زیر باشد:

  • نیروی کششی منتقل‌ شده از مهاربند، به ستونِ متصل به آن مهاربند
  • نیروی فشاری باد به ‌خصوص در 

    Hidden Content

      Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
     (سوله)
  • فشار بالا برنده ناشی از تورم خاک یا تراوش (Seepage) در زیر فونداسیون
  • بارگذاری خارج از محور ستون ‌ها (ناشاقولی ستون)

ولی زمانی که در طراحی ساختمان از uplift بحث می­کنیم معمولاً دو مفهوم زیر دنبال می­شود:

  1. 1-در وهله اول بلند شدگی عبارت است از نیروی کششی به وجود آمده در ستون تحت یک ترکیب بار مشخص که در نتیجه‌ی آن، ستون تمایل دارد به سمت بالا حرکت کند.
  2. 2-درصورتی‌ که اتصالات ستون به پی که در واقع همان 

    Hidden Content

      Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
     است به ‌خوبی طراحی شده باشند و نیرو های ایجاد شده در ستون بتوانند به پی منتقل شوند، امکان بلندشدگی فونداسیون از روی خاک وجود خواهد داشت و در نتیجه خاک زیر پی که کشش را تحمل نمی­کند، دارای فشار صفر خواهد بود. البته توجه شود که آپلیفت در پی مفهوم کلی ­تری نسبت به حالت قبل دارد و صرفاً ناشی از نیروی کششی ستون نیست، بلکه لنگر های منتقل ­شده از ستون به پی نیز می­تواند موجب بلند شدگی پی گردد. در مقیاس بزرگ‌ تر برآیند نیرو ها و لنگر های منتقل ­شده از تمامی ستون ‌ها، می­تواند با یک خروج از مرکزیت نسبت به مرکز سطح پی اثر کند، که با توجه به این که در اکثر کارهای طراحی فرض بر صلب بودن پی است، امکان بلندشدگی قسمتی از پی وجود خواهد داشت (به تصاویر زیر توجه کنید). این نوع uplift در SAFE کنترل می­شود.

 

  1. عوامل ایجاد نیروی آپلیفت

    عامل اصلی ایجاد uplift، نیروهای جانبی اعم از باد یا زلزله هست که با توجه به شرایط جغرافیای ایران و نحوه ساخت ساختمان­ ها که عموماً سنگین می ­باشند، تنها زلزله می­تواند موجب آپلیفت در ساختمان ­شود. برای بررسی نیروی بلند شدگی دو حالت وجود دارد:
    حالت اول: قاب ­های خمشی زمانی که تحت اثر زلزله باشند، امکان به وجود آمدن نیروهای کششی در ستون‌ ها وجود دارد.

حالت دوم: در قاب ­های مهاربندی شده و دوگانه با توجه به این که کل یا قسمت عمده ­ای از نیروهای جانبی توسط  مهاربند تحمل می­شود، امکان به وجود آمدن نیرو های کششی بزرگ در مهاربند ها وجود دارد که می­تواند موجب آپلیفت در ستون متصل به آن گردد.

 

 

  1. نکات مهم آپلیفت در ساختمان

    • در سازه ­های بتنی متعارف، در اغلب موارد به دلیل وجود اسکلت سنگین بتنی، uplift در سازه رخ نمی­دهد.
    • در قاب ­های خمشی، به دلیل اینکه همه‌ی تیرها و ستون‌ها در باربری لرزه­ ای سازه مشارکت دارند، معمولاً تمرکز نیروی زلزله نداریم و نیروی جانبی آن در همه اعضا پخش می­شود؛ لذا مسئله بلند شدگی چندان بحرانی نیست. در سیستم­ های مهاربندی ­شده عمده نیروی جانبی توسط مهاربند ها تحمل می­شود؛ لذا در قاب ­های مهاربندی ‌شده ‌ی سازه، احتمال وقوع uplift در سازه بیشتر است.

     

    عمده حالت وقوع بلندشدگی، حالت دوم (آپلیفت در ستون به واسطه کشش مهاربند) است که به موجب وجود مهاربند کششی، ستون تمایل به بلند شدگی دارد. همچنین مشخص است که امکان uplift در ستون­ های متصل به مهاربند ها بیشتر و بحرانی­ تر است.

راهکارهای کاهش آپلیفت در ساختمان و فونداسیون

۶ راه کاهش آپلیفت در ستون:

  • تغییر محل مهاربند: با توجه به این که ستون ­های گوشه، کناری و میانی دارای سطح بارگیر ثقلی متفاوت می ­باشند، لذا مطلوب است که مهاربند ها در کنار ستون ­هایی قرار گیرند که سطح بارگیر بزرگ ‌تری داشته و سهم بیشتری از نیروی ثقلی دارند. البته به لحاظ معماری معمولاً جانمایی مهاربند در دهانه ­های داخلی مطلوب نیست که در نظر گرفتن این امر و ایجاد تعادل بین آن‌ ها از جمله چالش‌ های مهندسین طراح است.
  • افزایش تعداد دهانه ­های مهاربندی شده (خصوصاً در طبقه اول): با افزایش تعداد دهانه ­های مهاربندی شده، نیروهای جانبی زلزله توسط تعداد بیشتری از مهاربند ها تحمل می­شوند و نتیجه‌ اینکه، نیروی هر یک از مهاربند ها کاهش پیدا خواهد کرد. این روش علاوه بر این که نیروی uplift در ستون را کاهش می­دهد، باعث کوچک ‌تر شدن مقاطع بادبند ها نیز می ­شود.
  • استفاده از بادبند در دهانه ­های با طول بزرگ‌ تر: با توجه به این که می­ دانیم این مؤلفه قائم نیروی مهاربند است که باعث آپلیفت در ستون می­شود، لذا هر راهکاری که مؤلفه قائم نیروی مهاربند را از بین ببرد، باعث کاهش اثر uplift در  ستون خواهد شد. مشخص است که هر چه مهاربند ها به صورت افقی‌ تر (با زاویه‌ی کوچک ‌تر نسبت به افق) قرار گیرند، مؤلفه افقی آن ­ها نسبت به قائم بزرگ ‌تر خواهد شد. علاوه بر بزرگ تر شدن مؤلفه افقی نیروی مهاربند، عملاً در برابر زلزله عملکرد مطلوب ­تری خواهد داشت و می­ توان مقطع بهینه ­تری را برای مهاربند به دست آورد.
  • تغییر نوع مهاربند ها: با دقت در جدول ۳-۴ آیین­ نامه طراحی ساختمان­ ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰ – ویرایش ۴) مشخص می­ شود که با تغییر بادبند ها از نوع همگرای معمولی به 

    Hidden Content

      Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
     یا واگرای ویژه و یا حتی به 

    Hidden Content

      Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
    ، 

    Hidden Content

      Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
     افزایش پیدا کرده و در نتیجه نیروی زلزله طراحی کاهش پیدا می­کند.
  • استفاده از چیدمان ­های خاص: با استفاده از بعضی چیدمان ­های خاص، نیروی کشش مهاربندها توسط همدیگر خنثی می­ گردد. از جمله این چیدمان ­های خاص می­توان به DiaGrid و Steel Braced Tube اشاره کرد که در تصویر زیر نمونه از آن را مشاهده می‌کنید. البته عمده کاربرد این نوع از مهاربند ها در ساختمان­ های بلند مرتبه است. تئوری این نوع از چیدمان، به این شکل است که در هر طبقه از ساختمان، المانی از مهاربند قرار می­گیرد ولی طرز قرارگیری این مهاربندها به شکلی است که مجموعه مهاربندها خود یک مهاربند بزرگ‌ تر تشکیل می­دهند.
  1. افزایش ضخامت صفحه‌ ستون (Base Plate) و افزایش تعداد بولت­ ها: درصورتی‌که نتوان با استفاده از پنج روش اشاره ‌شده‌ی قبلی نیروی بلندشدگی را کاهش داد، نیروی بلندشدگی ایجاد شده باید توسط المان­ های سازه تحمل گردد. از جمله‌ی این المان ­ها، 

    Hidden Content

      Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
     است که می­توان با افزایش ضخامت صفحه ‌ستون (برای جلوگیری از جاری شدن آن در خمش) و افزایش تعداد بولت ­های ورق پای ستون، سازه را برای تحمل نیروی بلند شدگی مقاوم کرد. در طراحی­ ها حتماً باید دقت شود تا بولت­ ها، طول مهار کافی داشته باشند و به اندازه کافی در پی فرو رفته باشند.

 

* توجه: در بعضی از منابع برای کاهش بلند شدگی، سنگین کردن کف­ های سازه نیز توصیه شده است. ولی دقت شود که این روش اصلاً مطلوب نیست و با افزایش وزن سازه، نیروی زلزله و برش پایه وارده بر سازه نیز افزایش پیدا خواهد کرد که در نتیجه‌ی آن، مقاطع بزرگ‌ تری طراحی خواهند شد که اقتصادی نیست.

 

۵ راه کاهش نیروی بلندشدگی فونداسیون:

  1. افزایش ابعاد پی خصوصاً ضخامت پی
  2. خاک ‌ریزی روی پی
  3. تغییر نوع پی ( استفاده از پی­ های نواری و گسترده به جای پی­ های منفرد)
  4. استفاده از شمع
  5. استفاده از شمع ­های پدستالی (انباره ­ای یا کف ­پهن یا پافیلی)

لازم به ذکر است که مسلماً روش­ های اشاره شده در قسمت ستون‌ ها نیز در کاهش بلند شدگی پی تأثیر دارند.

 

 

منبع بعلاوه توضیحات بیشتر

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,089
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    rack
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...