رفتن به مطلب

مقایسه دال مجوف کانتراس با سقف عرشه فولادی


 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

 1- سرعت اجرا:

سرعت اجرای یک اسکلت فولادی به طور متوسط 30% از اسکلت بتنی بیشتر خواهد بود. شاید این مزیت کارفرما را به استفاده از سازه فلزی ترغیب کند ولی دو نکته در اینجا حائز اهمیت می‌باشد:

اول) در صورتی که سرعت اجرا برای کارفرما در اولویت باشد، می‌توان از سازه بتنی استفاده کرد و در عوض تعداد شیفت‌های کاری را افزایش داد و یا به اصطلاح پروژه را به صورت Fast-track به انجام رساند. اگر سیستم بتنی در دو شیفت کاری اجرا شود حتی می‌توان سریع‌تر از یک سیستم فلزی، اسکلت را اجرا کرد. نکته اینجاست حتی با دو شیفت کاری هم سازه بتنی به طور محسوسی از لحاظ اقتصادی بر اسکلت فلزی برتری دارد.

دوم) در ساختمان‌های بلند مرتبه، پس از ساخت طبقات پایینی، دیگر ساخت اسکلت از CPM (مسیر بحرانی پروژه) خارج می‌شود. یعنی به عنوان مثال در یک ساختمان 12 طبقه، پس از اجرای 4 سقف اول، دیگر می‌توان سفت‌کاری و اجرای تاسیسات مکانیکی طبقات پایین را شروع کرده و هم زمان قالب‌بندی و اجرای طبقات بالایی را پیگیری نمود. با این کار سرعت اجرای کل ساختمان در حالت اسکلت بتنی و فولادی تقریبا یکسان خواهد شد.

 

1.png

 

شکل2- 1مقایسه سیستم کانتراس و عرشه فولادی

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

2- سهولت اجرا:

ساختمان فلزی به دلیل توانایی جوشکاری از قابلیت‌های خوبی برخوردار است اما با توجه به اهمیت اتصالات در هنگام زلزله، در صورت بروز خطا در ناحیه جوش اتصالات، شاهد مشکلات عدیده‌ای خواهید بود.

 

1.png

 

شکل2- 2شکست جوش در اسکلت فلزی

 

سازه‌های بتنی نیز در حین ریختن بتن دارای ایراداتی هستند و بزرگترین مشکل زمانی رخ می‌دهد که پس از اجرا کارفرما شاهد کرمو شدن بتن در اتصالات است. 

 

2.jpg

 

شکل2- 3کرمو شدن بتن در نقطه اتصال ستون در دیافراگم

 

 

باید بگوییم اکثر مشکلات اجرایی اسکلت بتنی از خصوصیات بتن مصرفی نشات می‌گیرد و خوشبختانه امروزه با گسترش افزودنی‌های بتن، مانند روان کننده‌ها، بهبود خواص بتن با هزینه اندکی ممکن است. به عنوان نمونه افزودنی‌های طبیعی و مصنوعی مختلفی هستند که خواصی مثل نفوذناپذیری ، مقاومت ، دوام ، کارایی ، روانی و... را به بتن می‌افزایند که این تنوع کاربری در فولاد وجود ندارد

 

قیمت تمام شده این افزودنی‌ها نسبت به هزینه بتن مصرفی و هزینه اسکلت بسیار ناچیز می‌باشد و کمتر از 1 درصد هزینه اسکلت قیمت خواهند داشت. به عنوان نمونه در صورت استفاده از فوق‌روان‌کننده درون بتن مصرفی می‌توان با افزایش کارایی بتن از مشکلات کرموشدگی مقطع خلاصی یافت و در کنار آن مقاومت بتن اجرا شده را نیز افزایش داد.

 

3.jpg

 

4.jpg

 

شکل2- 4افزودنی‌های بتن

 

 

 

سختی و مشکلات اجرایی دیگر اسکلت فولادی شامل: تامین ایمنی جوشکاران اسکلت در ارتفاع ، بازرسی جوش و پیچ اتصالات ، جانرفتن پیچ‌ها در سازه‌های پیچی ، عدم توانایی در ضدزنگ زدن صفحات اتصال و بعضی قطعات و ... هستند که در حین اجرا نمود پیدا می‌کند.

 

5.png

 

6.jpg

 

7.jpg

 

8.jpg

 

از جهت اجرای سقف به دلیل عدم نیاز به قالب‌بندی یکپارچه در سقف عرشه فولادی و همچنین چیدمان و نصب مدولار عرشه‌ها، شاهد کاهش زمان دال‌های عرشه فولادی هستیم. اما در نهایت کارفرما بایستی هزینه این افزایش سرعت اجرا را با توجه به اختلاف قیمت پرداخت نماید.

یکی از ویژگی‌های ایده‌آل سیستم کانتراس این است که در عین به روز بودن تکنولوژی از سهولت اجرای بالایی نیز برخوردار است. اکیپ‌های اجرایی می‌توانند با آموزش در چند روز کاری نحوه اجرای این سیستم را به خوبی فرا بگیرند.

 

9.jpg

 

شکل2- 7چیدن قالب ماندگار کانتراس بر روی سقف برای اجرای دال

 

10.jpg

 

شکل2- 6اجرای برشگیر در سقف عرشه فولادی

 

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

3- دوام و ماندگاری:

تنوع آب هوایی ایران کنترل اسکلت سازه را در شرایط متنوع می‌طلبد. به عنوان نمونه در مناطق شمالی کشور نیازمند اجرا در آب و هوای سرد هستیم و در مناطق حاشیه خلیج فارس به دلیل افزایش میزان یون سولفات و کلرات خاک به طور هم‌زمان، شاهد خوردگی فولاد خواهیم بود.

البته این واقعیت وجود دارد که همه‌‌ی سازه‌ها برای عمر خاصی طراحی شده‌اند ولی اسکلت‌های فلزی به دلیل زنگ زدن فولاد بایستی بیشتر حفاظت شوند. متاسفانه ضد زنگ را در تمام اسکلت نمی‌توان استفاده کرد، به عنوان نمونه در سازه‌های پیچی اصطکاکی، بین صفحات را نمی‌توان ضدزنگ زد. در ضمن در بسیاری از سازه‌های فلزی رنگ آمیزی شده، رنگ اولیه پس از گذشت چند سال نیاز به ترمیم و تجدید دارد که عموماً در پروژه‌های ساخته شده در کشور چنین فرضی مترتب نمی‌باشد.

اما مقاومت اسکلت بتنی با گذشت زمان با دو پدیده روبرو خواهد شد: اول، افزایش مقاومت به دلیل تشکیل ساختارهای سیلیکاتی منظم ؛ دوم، کاهش مقاومت ناشی از پدیده افت و خزش. با در نظر گرفتن تمهیدات فنی لازم در دوام بتن می‌توان عمر طراحی سازه بتنی را به خوبی کنترل و افزایش داد. دقیقا به همین دلیل است که در قرن بیستم برج‌های بلند مرتبه جهان را با سیستم بتنی می‌سازند.

 

1.jpg

 

2.jpg

 

شکل2- 8خوردگی فولاد در شرایط محیطی متفاوت

 

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

4- معماری:

کوچک بودن ابعاد ستون‌ها یکی مزایای سازه‌های فلزی می‌باشد ولی اکنون با افزایش دهانه بوسیله سیستم دال مجوف کانتراس، به جای کوچک کردن ستون‌ها می‌توانیم ستون‌های مزاحم را حذف کرد تا نقشه معماری با انعطاف بیشتری اجرا گردد. از طرف دیگر اجرای تیرهای قوسی و منحنی در سیستم کانتراس به راحتی امکان‌پذیر است و اسکلت فلزی چنین مزیتی ندارد. طراحی سازه با دهانه‌های بزرگ مزایایی مثل: بزرگ نشان داده شدن فضا، افزایش تعداد پارکینگ‌ها، توانایی جابجایی دیوار‌های پارتیشن و جداکننده ها، معماری منعطف را به همراه خواهد داشت.

 

1.png

 

سیستم عرشه فولادی را می‌توان در دهانه‌های 8متر براحتی اجرا کرد ولی هزینه اجرای دال با افزایش دهانه به شدت افزایش می‌یابد و ارتفاع سقف نیز زیاد می‌گردد فلذا اقتصادی نخواهد بود. سقف کانتراس با داشتن دو صفحه بتنی در بالا و پایین و جان‌های متعامد، دالی با صلبیت بسیار بالا فراهم می‌آورد که علاوه بر ایجاد دیافراگم صلب در برابر بارهای جانبی، امکان افزایش دهانه تا 20متر را بوجود می‌آورد.

 

 

2.jpg

 

 

 

3.jpg

 

شکل2- 9 امکان پوشش دهانه‌های بزرگ در سیستم کانتراس بدون افزایش صعودی هزینه‌ها

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

 

 

5- مقاومت در برابر آتش‌:

عدم مقاومت کافی در برابر حریق یکی از معایب بزرگ سازه‌های فولادی و یکی نقاط ضعف آن در مقایسه با سازه‌های بتنی است. مقاومت سازه‌های فولادی در هنگام آتش‌سوزی در دمای 600 Cº به نصف کاهش پیدا می‌کند ولی سازه‌های بتنی در برابر آتش عملکرد بسیار بهتری دارند.

 

1.jpg

 

شکل2- 10فروریزش ساختمان پلاسکو پس ازحریق

 

 

برای حفاظت در برابر آتش، آیین‌نامه استفاده از مواد ضد حریق یا استفاده از کاور مصالح حفاظت کننده را پیشنهاد می‌کند ولی مواد ضد حریق بسیار گران قیمت هستند و کاور سیمانی یا گچی هم، حجم مقطع فولادی را زیاد می‌کنند!

 

 

2.jpg

 

شکل2- 11افزودن عایق حرارتی در ستون‌های فولادی

 

سقف‌های بتنی بسیار عملکرد بهتری در هنگام حریق خواهند داشت و از این جهت سیستم عرشه فولادی دارای ضعف می‌باشد. از جهت دیگر ضخامت سقف کانتراس دارای دو لایه بتنی می‌باشد که بین آنها قالب پلی‌استایرن غیرقابل اشتعال قرار گرفته است. طبیعتا در هنگام حریق، حرارت از چنین سقفی به سختی منتقل می‌شود و به همین دلیل مقاومت این سقف در مقابل آتش‌سوزی به مراتب بیشتر از کلیه سقف‌های موجود در بازار است. یونولیت مصرف شده در این قالب نیز از نوع کندسوز بوده ، آتش نمی‌گیرد و گازهای سمی نیز از خود تولید نمی‌کند. که گواهینامه تست آتش قالب کانتراس در زیر آورده شده است.

 

3.png

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

 

 

6- جریان نقدینگی پروژه:

برای آن دسته از کارفرمایانی که مایل هستند هزینه پروژه را به صورت خرد‌تر و با توجه به پیشرفت پروژه پرداخت کنند، اسکلت بتنی گزینه مناسب‌تری خواهد بود. با توجه به اینکه عمده هزینه اجرای سازه فلزی هزینه خرید آهن خام می‌باشد، فلذا مقدار نقدینگیِ بیشتری باید در شروع پروژه هزینه شود. همچنین با توجه به این که در کشور ما پرداخت وام مسکن پس از تکمیل سقف طبقات واریز می‌گردد، در سازه‌های بتنی می‌توان پس از اتمام هر سقف نسبت به دریافت وام اقدام و پول را به پروژه تزریق نمود. بدین جهت است که در عرف سازندگان ساختمانی، اسکلت فلزی را نقدی و اسکلت بتنی را اقساطی لقب داده‌اند.

 

1.jpg

 

 

2.jpg

 

نمودار2- 1جریانات نقدی اجرای اسکلت فلزی و بتنی

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

7- محدودیت ایجاد بازشو:

به این دلیل که سیستم عرشه فولادی به صورت یکطرفه کار می‌کند بنابراین امکان قطع تیرهای فرعی به راحتی وجود نداشته و قطع هر یک از تیر‌ها موجب قطع مسیر انتقال بار می‌شود پس بایستی تمهیدات فنی لازم برای ایجاد باشو فراهم گردد. ضمنا در صورتی که بخواهیم پس از اجرای دال، درون سقف بازشویی(مثلا برای عبور تاسیسات) ایجاد نمایید بسیار کار دشوارتر خواهد بود، چرا که بایستی حتما ابتدا عرشه از پایین با هوابرش بریده شده و تیرهای قطع شده تقویت گردد و سپس از بالا سقف سوراخ گردد.

سیستم کانتراس به دلیل سختی بسیار خوب و عملکرد دوطرفه دال به راحتی امکان ایجاد بازشوهای بزرگ و نامتقارن را فراهم می‌نماید. توانایی ایجاد بازشوهای بزرگ درون دیافراگم صلب در تالارهای پذیرایی، مراکز تجاری، ویلاها، مساجد و مراکز آموزشی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. همچنین بعد از اجرای دال نیز برای عبور تاسیسات و یا ایجاد بازشوهای اضطراری می‌توان پس از کنترل فنی، بازشوهایی ایجاد نمود.

 

1.jpg

 

2.png

 

 

 

3.jpg

 

شکل2- 13سقف اجرایی بوسیله سیستم دال مجوف کانتراس

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

 

 


8-افزایش ضخامت سقف با احتساب آویز تیرها:

 

اجرای بیرون‌ زدگی تیر و اجرای کتیبه‌ها در چند بخش مشکل ایجاد می‌کند:

 

الف) افزایش ارتفاع کل ساختمان بواسطه افزایش ارتفاع هر طبقه

ب) افزایش هزینه و دشواری سفت کاری، تاسیسات مکانیکی، نماسازی و . . .

ج) تحمیل هزینه اجرای سقف کاذب تا زیر آویز تیر

د) محدودیت های معماری

ه) بروز مشکلات عبور تاسیسات

 

 

1.jpg

 

شکل2- 14 آویز تیر در سیستم عرشه فولادی

 

 

2.jpg

 

شکل2- 15 الزام به زیرسازی سقف در سیستم عرشه فولادی

 

 

در صورت تعبیه دیوار برشی درون ساختمان، قالب‌بندی سقف سیستم کانتراس به صورت یکپارچه انجام می‌شود و این مسئله موجب می‌شود سطح زیرین سقف به صورت صاف و یک‌دست و بدون آویز تیر اجرا گردد. این مزیت تمام مشکلات بالا را مرتفع می‌کند.

اما به دلیل عملکرد یک‌طرفه دال در حالت عرشه فولادی ضخامت تیرهای اصلی معمولا زیاد شده و تیرها دارای آویز هستند. این مسئله یعنی با اجرای سقف کاذب، ارتفاع خالص طبقات کم شده و در مجموع باید گفت در دهانه بزرگتر از 10 متر ضخامت نهایی دال از ضخامت دال کانتراس بیشتر خواهد شد.

همچنین آنچنان که در سقف عرشه فولادی می‌بینید عبور تاسیسات از روی تیرهای اصلی موجب بیشتر پایین آمدن سقف کاذب و کاهش فضای ساختمان می‌شود.

 

 

درست است که در زیر سقف کامپوزیت مانند سقف تیرچه بلوک دیگر بلوکی وجود ندارد و این فضای خالی برای عبور تاسیسات استفاده می‌شود ولی تاسیسات عبوری معمولا مجبور به عبور از روی تیر اصلی نیز هستند پس یعنی ارتفاع کل سقف در نهایت پایین از تیر اصلی خواهد آمد و فی‌الواقع از این فضای خالی استفاده آنچنانی نخواهد شد.

 

3.jpg

 

شکل2- 16 اجتناب ناپذیر بودن عبور لوله‌های تاسیسات از روی تیر اصلی و افزایش ضخامت سقف عرشه فولادی

 

در سیستم کانتراس، ضخامت سقف در مجموع کم می‌شود. به عنوان مثال ضخامت سقف در دهانه 12 متر حدودا 35سانتی‌متر است ولی پس از این 35سانتیمتر سقف یک سطح صاف خواهیم داشت که می‌توانیم از آن برای عبور تاسیسات و یا رابیتس بندی و سپس گچ‌کاری استفاده کنیم. به دلیل کاهش ارتفاع کل ساختمان با سیستم کانتراس، مقدار زیادی از هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و تعداد طبقات ساختمان در ارتفاع نیز افزایش می‌یابد.

 

4.jpg

 

شکل2- 17سطح صاف زیرین سیستم کانتراس

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

 

 


9- مقاومت در برابر انتقال صوت:

مقاومت صوتی مصالح در دو بخش بررسی می‌شود: 1) صدای هوابرد، 2) صدای کوبه‌ای

به طور کلی سقف‌های بتنی در مقابل صدای هوابرد (مانند صدای صحبت کردن) مقاومت خوبی دارند ولی استفاده از یونولیت در آنها می‌تواند مقاومت سقف ما را در برابر صدای کوبه‌ای نیز افزایش دهد. از هر دو جهت سقف کانتراس نسبت به سقف عرشه فولادی ارجحیت خواهد داشت.

 

1.png

 

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

 

 

10- کاهش وزن:

وزن تمام شده سقف کانتراس در مجموع نسبت به سقف عرشه فولادی زیادتر می‌شود. این مسئله با توجه به قیمت تمام شده بسیار کمتر سیستم کانتراس، امکان پوشش دهانه‌های بلند، ضخامت نهایی کمتر سقف در دهانه‌های بلند، صلبیت بالا و... توجیه پذیر خواهد بود.

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

11- مقاومت در برابر ارتعاش:

عدم انتقال ارتعاش یکی از خصوصیات ماهوی سقف و اسکلت می‌باشد که شاید در حین اجرا نمود آنچنانی نداشته باشد اما پس از اتمام ساخت و سکونت خریداران، این ویژگی دال اهمیت ویژه‌ای پیدا خواه کرد. در سازه‌های فلزی کنترل ارتعاش سقف کار بسیار دشوار و هزینه‌بری می‌باشد و معمولا این کنترل حتی توسط طراحان نیز صورت نمی‌پذیرد. از طرف دیگر دال مجوف کانتراس با سختی بالایی که دارد همواره مقاومت بالایی در برابر ارتعاش خواهد داشت چرا که انتقال ارتعاش بین سطوح و طبقات، احساس امنیت ساکنین را پس از اجرای ساختمان با مخاطره روبرو می‌نماید.

 

1.png

 

شکل2- 18عدم انتقال صوت و ارتعاش کف ساختمان

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

 

 

 

نتیجه‌گیری و جدول مقایسه نهایی

 

برای نتیجه‌گیری در باب موضوعات فنی و اقتصادی موجود در مقایسه بین دو سیستم عرشه فولادی و سیستم دال مجوف کانتراس در نهایت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

·         هزینه ساخت سیستم عرشه‌فولادی قطعا از سیستم کانتراس بیشتر می‌گردد و این اختلاف هزینه بین 20 تا 50 درصد کل هزینه اسکلت خواهد بود.

·         در دهانه‌های بالای 8متر این اختلاف هزینه افزایش می‌یابد و حتی امکان تجاوز اختلاف مبلغ ساخت از 50 درصد نیز وجود دارد.

·         سطح زیرین سقف کانتراس به صورت مسطح اجرا می‌گردد در صورتی که سطح زیرین سقف عرشه‌فولادی ناهمگون و ناصاف اجرا خواهد شد. این مسئله در ارتفاع خالص هر طبقه ، اجرای تاسیسات و زیرسازی سقف تاثیرگذار است.

·         سیستم‌های عرشه‌فولادی به لحاظ وزن و سرعت به نسبت از وضعیت بهتری برخوردار هستند ولیکن به جهت مشکلات اجرایی و دوام ایراداتی بر اسکلت این سیستم وارد است.

·         سیستم کانتراس به لحاظ خصوصیات ماهوی و عملکردی مانند مقاومت در برابر صوت و ارتعاش و همچنین مقاومت در هنگام حریق از استاندارد‌های بالاتری برخوردار است.

·         سیستم دال مجوف کانتراس نسبت به سیستم عرشه فولادی به لحاظ علمی از تکنولوژی نوین و به‌روز بهره می‌برد.

·         عملکرد دال کانتراس دوطرفه و عملکرد سقف عرشه فولادی یک‌طرفه است که این مسئله محدودیاتی مثل عدم توانایی ایجاد بازشو را برای سقف عرشه فولادی ایجاد می‌نماید.

 

 

·         در جدول زیر خصوصیات این دو سقف به اختصار مقایسه گردیده است:

 

 

 

1.JPG

 

 

کلمات کلیدی:

کانتراس -عرشه فولادی - سقف - دال مجوف - دال دو طرفه - سقف بتنی - کوبیاکس - یوبوت - یوبوت اصلاح شده -

 

منابع :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,103
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    KeithHoump
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...