رفتن به مطلب
تالار گفتگوی ایران سازه، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

تمامی فعالیت ها

این جریان به طور خودکار بروز می شود     

  1. امروز
  2. دیروز
  3. آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - راهب میرزانمدی

    آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - جلسه دوازدهم مدرس: مهندس راهب میرزانمدی (دانشگاه صنعتی شریف) منبع دانلود از پیوست Civil_3D_Part_12.mp4
  4. تحلیل ارتباط بین ازن سطحی و اکسیدهای نیتروژن در هوای شهر تبریز ناهیده محمدی؛ خالد ظروفچی بنیس؛ مسعود شاکری؛ محمد شاکرخطیبی؛ اسماعیل فاتحی فر؛ امیر محمودیان چکیده ازن سطحی از اجزاء اصلی تشکیل اسماگ فتوشیمیایی در حضور اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار به شمار می‌رود. این مطالعه با هدف تحلیل تغییرات غلظت ازن سطحی و ارتباط آن با تغییرات غلظت NOX در شهر تبریز با استفاده از داده‌های روزانه غلظت ازن و NOX در سه ایستگاه راه‌آهن، میدان نماز و آبرسان انجام شده است. بر اساس نتایج، تغییرات روزانه ازن و NOX تحت تأثیر شدید تغییرات فصلی و موقعیت ایستگاه بوده و در تمامی فصول، بالاترین غلظت‌های ازن و NOX به­ترتیب در ساعات 12 تا 19 (ppb 6/49) و در ساعات 18 تا 22 (ppb 4/221) و پایین‌ترین غلظت‌های ازن و NOX به­ترتیب در ساعات 7 تا 9 (ppb 5/4) و در ساعات 2 تا 6 (ppb 5/5) رخ داده و در هر سه ایستگاه، بالاترین مقادیر غلظت ازن و NOX به­ترتیب در فصول تابستان و پاییز و پایین‌ترین مقادیر غلظت ازن و NOX به­ترتیب در فصول زمستان و تابستان ثبت شده است. بررسی ارتباط بین ازن سطحی و NOx در شهر تبریز که مطابقت خوبی با مطالعات صورت گرفته در شهرهای مختلف دارد، نشان داد که غلظت NOx با افزایش فعالیت­های انسانی و حجم ترافیک به بیشترین مقدار خود می­رسد و بیشترین نسبت اختلاط ازن نیز در کمترین مقدار NOx رخ می­دهد. با شروع روز و افزایش شدت تابش خورشید، اکسیداسیون NOx نیز افزایش می­یابد. در طول روز الگوی تغییرات غلظت NOx برعکس ازن می­باشد، به طوری که در طول صبح بیشترین و در هنگام ظهر و بعد از ظهر کمترین مقدار را دارد. منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 107-114.pdf
  5. تحلیل عددی رفتار دینامیکی سد بتنی وزنی تحت بار انفجاری داخل مخزن فردین نوروزی؛ فرهود کلاته؛ محمد علی لطف الهی یقین چکیده بررسی­ها و تحقیقات در مورد رخداد انفجار در داخل مخزن سدها و تأثیر آن بر رفتار دینامیکی چنین سازه­هایی، با شروع جنگ جهانی دوم و پیدایش نیازهای اساسی برای تحقیق در این حوزه، ضرورت تحقیق در زمینه پدافند غیر عامل را گسترش داد. در مقاله حاضر پدیده انفجار داخل مخزن سد بتنی وزنی با استفاده از نرم­افزار اجزای محدود Abaqus بررسی گردید. در این بررسی دو مدل متفاوت از نظر هندسه و مشخصات مصالح برای سازه سد بتنی وزنی مد نظر قرار گرفته است، به طوری که مدل اول با لحاظ رفتار خطی مصالح و مدل دوم با لحاظ رفتار خطی و غیر خطی مصالح بتنی بدنه سد می­باشد. ابتدا صحت مدل­سازی سیستم سد- مخزن در مقایسه با تحقیقات تحلیلی صورت گرفته بررسی گردید، نتایج به دست آمده حاکی از انطباق کامل نتایج می­باشند. سپس تحلیل سیستم سد- مخزن- فونداسیون طی سناریوهای مختلف در نرم­افزار با تحلیل دینامیکی صریح انجام گردید. نتایج نشان دادند که جابجایی­های نقاط مختلف از بدنه سد در جهت افقی بیشتر از حالت قائم می­باشد و در نظر گرفتن رفتار غیر خطی جابجایی­ها را افزایش می­دهد. علاوه بر آن مقایسه تغییر موقعیت ارتفاعی بار انفجاری نشان داد که قرار گرفتن بار انفجاری در قسمت میانه از مخزن، میزان شتاب بیشتری ایجاد می­کند. توزیع موج تنش در بدنه سد با شروع انفجار از مقابل محل قرارگیری بار انفجاری در بدنه سد آغاز می­شود که این تنش­ها در پوسته بیرونی وجه پایین­دست سد بیشتر از وجه بالادست و نزدیک نقطه انفجار می­باشد. همچنین در نظر گرفتن رفتار غیر خطی در مقایسه با رفتار خطی تغییر محسوسی را در توزیع تنش سبب نمی­شود. Numerical Analysis of Dynamic Response of Concrete Gravity Dam under Blast Loading in the Reservoir منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 91-104.pdf
  6. الگوریتم سیستم ذرات باردار مقیاس شده برای طراحی بهینه قاب‌های فولادی حسین معز؛ ناصر تقی زادیه؛ علی کاوه چکیده در این مقاله طراحی بهینه‌ قاب‌های فولادی مورد بررسی قرارگرفته است. بدین منظور با اضافه نمودن دو مفهوم مقیاس کردن و متناسب نمودن به الگوریتم سیستم ذرات باردار (CSS)، الگوریتم سیستم ذرات باردار مقیاس شده (SCSS) به دست آمده است. الگوریتم جدید دارای جواب‌های قابل اعتمادی است. صحت و قدرت این الگوریتم به کمک یک مثال مبنای سازه­ای و یک مثال کاربردی شناخته شده ارزیابی شده است. با بررسی نتایج حاصل از بهینه­سازی مثال­ها می­توان نتیجه گرفت که الگوریتم تغییر یافته توانایی یافتن جواب­های نزدیک به هم در اجراهای مختلف را دارد. Scaled Charged System Search Algorithm for Optimum Design of Steel Frames منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 81-90.pdf
  7. بررسی اثر نوع آبشکن بر تغییرات توپوگرافی بستر در قوس 90 درجه ملایم در شرایط مستغرق پریسا کوچک؛ سیدمحمود کاشفی پور؛ مهدی قمشی؛ احمد فتحی چکیده تغییرات بستر و سواحل در قوس رودخانه‌ها امر بسیار مهمی از نقطه نظر ریخت­شناسی و مهندسی رودخانه محسوب می­شود و تحقیقات زیادی را به خود اختصاص داده است. یکی از راه‌های تثبیت دیواره در قوس خارجی استفاده از سازه‌ آبشکن می‌باشد. آبشکن‌ها می­توانند به صورت نفوذپذیر و یا نفوذناپذیر ساخته شوند. آبشکن باندال­لایک ترکیبی از آبشکن نفوذپذیر و نفوذناپذیر است که می­تواند به عنوان جایگزینی برای آبشکن­های سنتی به کار برده شود. در این تحقیق اثر سه آبشکن نفوذپذیر، نفوذناپذیر و باندال­لایک با ارتفاع 5/8 سانتی­متر و در شرایط هیدرولیکی متفاوت (اعداد فرود 21/0، 23/0، 26/0 و 29/0)، بر توپوگرافی بستر در فلوم قوسی 90 درجه ملایم و در شرایط مستغرق مورد آزمایش قرار گرفته است و نتایج با یکدیگر مقایسه شده­اند. نتایج این مطالعه نشان دادند که عمق فرسایش در اطراف آبشکن باندال­لایک به مراتب کمتر از آبشکن­ نفوذناپذیر است. به عنوان مثال در عدد فرود 29/0 حداکثر عمق آبشستگی در اطراف سازه باندال­لایک 64% کمتر از حداکثر عمق آبشستگی در اطراف آبشکن نفوذناپذیر می­باشد. همچنین سازه باندال­لایک در مقایسه با آبشکن­ نفوذپذیر سبب شکل­گیری کانال عمیق­تر برای ناوبری می­شود. The Effect of the Type of Spur Dike on Bed Topography in a 90 Degree Bend under Submerged Condition منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 73-80.pdf
  8. تحلیل ترافیک حرکت- توقف در زنجیره وسایل نقلیه عبوری مبتنی بر تئـوری نامتقارنی علی عبدی؛ ارسلان صالحی کلام؛ محمود صفارزاده؛ غلامرضا مهدی زاده چکیده آنالیز ترافیک حرکت- توقف که به سبب دلایل غیر قابل پیش­بینی مکرراً در آزادراه­ها مشاهده می­گردد به منظور مدل­سازی شکل و انتشار آشفتگی و تخمین اثرات ازدحام در جریان ترافیک مهم می­باشد. تئوری­های بسیار زیادی در علم ترافیک به منظور شناسایی ازدحام ترافیکی مبتنی بر قوانین علم فیزیک مانند ترمودینامیک و سیالات ارائه گردیده است؛ اما این تئوری ها تا کنون نتوانستند پیچیدگی پاسخ‌های مختلف رانندگی در وضعیت‌های مختلف ترافیکی را به ویژه در ازدحام ترافیکی، توضیح بدهند. در این مقاله، به منظور شناسایی نمودن ترافیک حرکت- توقف در سطح جزیی­نگر، مبتنی بر تئوری نامتقارنی و داده­های عبوری NGSIM، جریان ترافیک به پنج فاز: جریان آزاد، فاز افزایش و کاهش شتاب، کرانه­ای، پایدار تقسیم­بندی می­گردد که جریان ترافیک در محدوده بین دو منحنی فاز افزایش و کاهش شتاب در تعادل ترافیکی می­باشد. مبتنی بر تئوری نامتقارنی، ویژگی­های پاسخ رفتاری متداول رانندگی، خطاهای عملکردی، پیش­بینی و همچنین آنالیز و توصیف دقیقی از تحلیل و انتقال حلقه ترافیک حرکت- توقف به سه مورد ایجاد، رشد و ناپدید شدن امواج حرکت- توقف ارائه می­گردد. Identifying Stop and Go Traffic in Trajectory of Vehicle Platoon Based on Asymmetric Theory منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 59-71.pdf
  9. بررسی خواص مکانیکی و برخی شاخص‌های دوام بتن حاوی ریزالیاف ولاستونیت و پوزولان میکروسیلیس امیر طریقت؛ اویس افضلی ننیز چکیده تحقیقات اخیر در صنعت ساخت و ساز جایگزینی کلی یا جزئی سیمان توسط پوزولان‏ها و مواد معدنی را موجه می‏سازد. تولید و استفاده از این مواد می­تواند با مزیت­های اقتصادی، زیست محیطی و فنی مانند ذخیره انرژی، کاهش حرارت هیدراسیون، حفاظت از محیط زیست و یا بهبود دوام در مقابل حملات شیمیایی مختلف همراه شود. ولاستونیت ماده­ای معدنی است که اخیراً به عنوان جایگزین مناسب قسمتی از سیمان در بتن مطرح شده است. با این که وجود منابع عظیمی از این ماده در ایران به ثبت رسیده، ولی تاکنون در کشور ما تحقیقی در خصوص جایگزینی این ماده در بتن انجام نشده و اطلاعات کمی از تأثیر این ماده بر خصوصیات مکانیکی و دوام بتن در دسترس است. از این رو در این تحقیق آزمایشگاهی به منظور بررسی اثر جایگزینی مقادیر مختلف ماده معدنی ولاستونیت بر برخی از خواص مکانیکی و دوام بتن، 27 طرح مخلوط در سه نسبت آب به مواد سیمانی مختلف ساخته شد. در برخی طرح­ها از پوزولان میکروسیلیس نیز به دلیل ضعف ولاستونیت در مقاومت کوتاه مدت استفاده شد. ولاستونیت به صورت درصد وزنی به میزان 5% و 20% و میکروسیلیس نیز در درصدهای 7% و 10% جایگزین سیمان شده است. به منظور تعیین خواص مکانیکی و شاخص­های دوام آزمایش­های مربوطه در سنین 7، 28 و 90 روز برروی نمونه­های بتنی انجام شد. نتایج به دست آمده نشان می­دهند طرح­هایی که در آن­ها 5 درصد ولاستونیت به همراه میکروسیلیس با سیمان جایگزین شده است، بهترین عملکرد را در آزمایش­های مکانیکی و دوام داشته­اند. Evaluation of Mechanical Properties and Durability indices of Concrete containing Wollastonite and Silica-Fume منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 47-57.pdf
  10. تحلیل مسیر جایگزین استاتیکی سازه‌های کش‌بستی با در نظر گرفتن اثر توزیع‌های مختلف خودتنش بهزاد شکسته بند؛ نوید پورمند چکیده یک سیستم کش­بستی، یک سیستم در حالت پایدار خودمتعادلی است که شامل مجموعه­ای از عناصر تحت فشار داخل محیط پیوسته­ای از عناصر تحت کشش می‌باشد. اساس پایداری این سازه­ها متکی بر خودتنیدگی اولیه اعضای آن می­باشد. لذا مطالعه تأثیر توزیع­های مختلف خودتنیدگی بر روی رفتار ناپایداری استاتیکی این سازه­ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطالعه، رفتار خرابی این سازه­ها بر اثر از دست دادن اعضای کششی و فشاری بحرانی تحت توزیع­های مختلف خودتنش در بافتارهای تخت کش­بستی با در نظر گرفتن اثرات غیر خطی هندسی و مصالح با استفاده از روش مسیر جایگزین مورد بررسی قرار گرفته است. ملاحظه شده است که طراحی الگوی خودتنش در این سازه­ها می­تواند نقش مؤثر در ظرفیت باربری، سختی، آستانه شل­شدگی کابل­ها، نوع مکانیزم خرابی و همچنین حساسیت این سازه­ها به حذف اعضای بحرانی داشته باشد. نتایج حاصل از این تحقیق، به ارائه برخی توصیه­های طراحی در رابطه با انتخاب الگوی خودتنش به منظور دست­یابی به رفتار بهتر در صورت حذف اعضای بحرانی منتهی می­شود. Static Alternate Path Analyses on Tensegrity Systems Considering Effects of Self-Stress Distributions منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 35-46.pdf
  11. ارزیابی اولیه تمایز ابر و آئروسل با استفاده از داده‌های سنجنده CALIPSO برای مناطق شرقی ایران سینا زاهدی اصل؛ علی رضا فرید حسینی؛ یانگ سانگ چویی؛ روزبه شاد؛ سیدعلیرضا سیدین چکیده نظارت بر کیفیت هوا با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای امری حیاتی بوده و استفاده از تکنیک‌های فعال یک روش بسیار مناسب، برای مطالعه ذرات موجود در جو می‌باشد. از طرفی هم، پیچیدگی خواص فیزیکی و نوری ابرها و ذرات معلق در هوا منجر به عدم شناخت کافی از رفتار و ویژگی‌های این ذرات در شرایط مختلف جوی شده است. این تحقیق، یک ارزیابی اولیه از لیدار CALIOP، به منظور تشخیص ابرها و ذرات معلق در هوا در مناطق شرقی ایران، برای دو تاریخ هشتم آگوست سال 2009 (روز) و بیست و هشتم جولای سال 2013 (شب) می‌باشد. بدین منظور داده‌های سطح 2 CALIOP مربوط به زمان‌های مختلف (روز و شب) به جهت آنالیز و تمایز ابرها و ذرات معلق در هوا (CAD) و همچنین بررسی ویژگی‌های نوری ذرات انتخاب گردید. نتایج حاصل در مجموع نشان می‌دهند که میزان لایه‌های متعلق به عوارضی از جنس آئروسل برای هشتم آگوست سال 2009، بیش از بیست و هشتم جولای سال 2013 بوده است؛ که در واقع موید نتایج حاصل از پروفیل‌های ضرایب انقراض، پروفیل‌های عدم قطعیت آن­ها و مقایسه پروفیل‌های مربوط به دما و رطوبت نسبی می‌باشد. Initial Assessment of Cloud and Aerosol Discrimination over the Eastern Regions of Iran Using CALIOP Satellite Data منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 21-33.pdf
  12. مقایسه و شبیه‌سازی الگوی جریان در قوس 90 درجه ملایم با استفاده از مدل‌های CCHE2D و SRH-2D علی آرمان؛ جواد ظهیری؛ پریا فتاحی؛ سارا قنبری چکیده پدیده فرسایش و رسوبگذاری در سواحل یکی از بالاترین خسارات وارده به رودخانه­ها می­باشد. در قوس رودخانه، نیروهای هیدرودینامیکی جریان­های ثانویه را به وجود آورده و خطوط جریان سطحی را به سمت ساحل بیرونی و خطوط جریان نزدیک به بستر را به سمت ساحل داخلی منحرف می­سازند. از این رو مطالعه جریان در کانال­های خمیده و قوسی شکل از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد. در تحقیق حاضر با استفاده از مدل­های دو بعدی CCHE2D و SRH-2D و نیز با هدف مقایسه دو مدل مذکور، به شبیه­سازی جریان در قوس 90 درجه پرداخته شده است. به منظور صحت­سنجی، نتایج مدل­های عددی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردید. نتایج حاصل از شبیه­سازی الگوی جریان با نتایج حاصل از مدل­ها،نشان­دهنده قابلیت بالای هر دو مدل در شبیه­سازی الگوی جریان در قوس می­باشند. نتایج حاصل از شبیه­سازی نشان داد که سرعت­های محاسبه شده از مدل­های عددی CCHE2D و SRH-2D نسبت به مقادیر آزمایشگاهی برداشت شده، به ترتیب دارای خطای 77/6 و 42/7 درصدی می­باشند. همچنین متوسط مقادیر پارامتر­های آماری MAE، RMSE وR2 در مدل CCHE2D به ترتیب برابر با 65/2، 22/3 و 93/0 و در نرم­افزار SRH-2D برابر با 25/2، 90/2 و 95/0 می­باشد. منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 11-19.pdf
  13. تراکم‌پذیری خاک‌های سست تثبیت شده با سیمان احد اوریا؛ تقی بهبودی مصمم چکیده سیمان برای اصلاح خاک‏های با مقاومت کم و تراکم‏پذیری بالا کاربرد دارد. افزودن سیمان باعث ایجاد نوعی ساختار شکننده در خاک می­گردد. رفتار تنش- تغییر شکل و به تبع آن گسیختگی حجمی خاک‏های سیمانی شده با خاک معمولی متفاوت می­باشد. در این پژوهش رفتار تنش- تخلخل خاک‏های سیمانه شده مصنوعی توسط سیمان مورد بررسی قرار گرفته است. تمرکز این تحقیق بیشتر بر روی تأثیر سیمان بر کیفیت رفتار تنش- تخلخل خاک بوده است. جهت ایجاد خاک سست سیمانه شده، خاک مورد مطالعه از ترکیب ماسه، سیلت و رس با ذرات پلی استایرن و درصد­های مختلف سیمان در رطوبت­هایی بیشتر از حد روانی تا حدود دو برابر آن با درصدهای مشخصی تهیه شده است. با استفاده از دستگاه ادئومتر، نمودار تنش- تخلخل استخراج و با مقایسه آن­ها با نتایج به دست آمده روی نمونه­های خرد شده، تأثیر اثر سیمانه شدن تعیین گشته است. بر اساس نتایج آزمایش، مدلی برای تقریب­سازی رفتار خاک‏های سست سیمانه شده ارائه شده است. این مدل بر اساس روابط لگاریتمی موجود و با توجه به تئوری مفهوم حالات به هم خوردگی پیشنهاد شده که تأثیر ساختار خاک با استفاده از 4 پارامتر جدید در آن معرفی شده است. نتایج مدل ارائه شده با نتایج آزمایشگاهی انجام شده در این تحقیق و همچنین با نتایج منتشر شده در منابع مختلف مقایسه شده است. مقایسه نتایج مدل ارائه شده با نتایج آزمایشگاهی نشان می‏دهد که این مدل می­تواند رفتار خاک‏های سیمانه مصنوعی و طبیعی را به خوبی بیان کند. Compressibility of Cement Treated Soft Soils منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 1-9.pdf
  14. آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - راهب میرزانمدی

    آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - جلسه یازدهم مدرس: مهندس راهب میرزانمدی (دانشگاه صنعتی شریف) منبع دانلود از پیوست Civil 3D Part 11.mp4
  15. آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - راهب میرزانمدی

    آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - جلسه دهم مدرس: مهندس راهب میرزانمدی (دانشگاه صنعتی شریف) منبع دانلود از پیوست Civil_3D_Part_10.mp4
  16. هفته گذشته
  17. ارزیابی پارامترهای خوردگی آرماتورها جهت تحلیل احتمالاتی تیرهای بتن مسلح بهروز کشته گر؛ آرش محمدی فارسانی؛ حسین علی رهدار چکیده خوردگی میلگردها در تیرهای بتن یک فرایند پیچیده بوده که موجب کاهش سطح مقطع فولاد و زوال مقاومت سازه می‌گردد. تیرهای بتنی تحت خوردگی انواع مختلفی از عدم قطعیت در فاز خوردگی دارند که بایستی مطابق با یک مدل احتمالاتی در تحلیل قابلیت اعتماد لحاظ گردند. پارامترهای خوردگی مانند زمان شروع خوردگی، مقدار انتشار یونهای مخرب و نرخ خوردگی در خوردگی وابسته به زمان تیرهای بتن آرمه تاثیر گذارند. در این مقاله بر اساس انواع خوردگی کلی و موضعی تحلیل آماری با توجه به رویه حداکثر درست نمایی صورت پذیرفته و بهترین تابع توزیع احتمال پارامترهای خوردگی از میان توابع نرمال، لوگ- نرمال، گامبل، وایبول و گاما با استفاده از آماره مربع کا انتخاب گردیده است. در انتها با توجه به تحلیل آماری انجام شده یک تیر بتن مسلح تحت بار گسترده مطابق با تابع شرایط حدی خمشی بر اساس روش شبیه‌سازی مونت کارلو، تحلیل قابلیت اعتماد گردیده است. در این تیر اثر قطر میلگردها و همچنین دوره زمانی خوردگی کلی و موضعی بررسی شده است. نتایج حاکی از آن هستند که پارامترهای خوردگی از تابع توزیع احتمال لوگ-نرمال پیروی می‌کنند و پوشش آرماتورها نقش بسزایی در میزان کاهش سطح میلگردها دارد. افزایش دوره خوردگی بیشتر از 30 سال و کاهش قطر میلگردها کمتر از 18 میلی­متر موجب افزایش احتمال خرابی تیر بتنی تحت خوردگی می‌گردند. Evaluating the Corrosion of Steel Reinforcement for Probabilistic Analysis of Concrete Beams منبع دانلود CEEJ_Volume 47.2_Issue 87_Pages 89-99.pdf
  18. ارزیابی اثرات محیط زیستی محل دفن پسماندهای جامد شهری تبریز با استفاده از ماتریس‌های RIAM و LEOPLD محمد طاهری؛ مهدی غلامعلی فرد؛ مهدی جلیلی قاضی زاده؛ مهدی ثاقییان چکیده افزایش تولید پسماندها ناشی از رشد جمعیت، صنایع و تمایل به مصرف­گرایی از مهم­ترین مسائلی است که مشکلات متعددی در جوامع شهری به بار آورده است. ارزیابی اثرات محیط زیستی از ابزارهایی می­باشد که جهت پیش­بینی و کاهش اثرات سوء پروژه­های عمرانی مورد استقبال قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر، به کارگیری این ابزار جهت شناسایی اثرات منفی محل دفن پسماندهای جامد شهری تبریز و ارائه راهکارها و جایگزین­های مناسب می­باشد. ارزیابی بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده از بازدیدهای میدانی انجام شده در سال 1392 و به کمک روش ماتریس­ها (ماتریس ارزیابی اثرات سریع و ماتریس لئوپولد) صورت پذیرفت و ضمن بررسی ادامه روش فعلی (دفن غیر بهداشتی)، سه گزینه پیشنهادی دیگر شامل دفن بهداشتی، بازیافت و تولید کمپوست به همراه دفن باقی­مانده نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند. دفن غیر بهداشتی بر اساس نتایج ماتریس ارزیابی اثرات سریع، امتیاز 627- و بر اساس نتایج ماتریس لئوپولد امتیاز 3900- را به خود اختصاص داد که بر مبنای هر دو روش به کار گرفته شده الویت نهایی را برای اجرا دارا بود. همچنین تولید کمپوست به همراه دفن باقی­مانده نیز باتوجه به نتایج هر دو ماتریس، بالاترین الویت را نسبت به سایر گزینه­ها جهت برخورد با پسماندهای تولیدی دارا بود. با امعان نظر به نتایج حاصل، ادامه روش فعلی به دلیل برخورد ناصحیح با پسماندهای تولیدی و دفن کنترل نشده و بدون برنامه از اثرات منفی بسیار بالایی برخوردار می­باشد. تولید کمپوست بر اساس نتایج هر دو ماتریس و با عنایت به ماهیت پسماندهای شهری تبریز، بالاترین الویت را برای جایگزینی با دفن غیر بهداشتی دارا است. Environmental Impact Assessment of Tabriz's Municipal Solid Waste Disposal Site Using Rapid Impact Assessment Matrix (RIAM) and Leopold Matrix منبع دانلود CEEJ_Volume 47.2_Issue 87_Pages 77-87.pdf
  19. تعیین ضرایب سنتیک تصفیه‌خانه فاضلاب شهری شیراز با استفاده از راکتور منقطع مسعود نوشادی؛ علیرضا احدی چکیده در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری لجن فعال ضرایب سنتیک امکان مدل کردن فرآیند تصفیه و پیش‌بینی کیفیت پساب خروجی بر اساس داده‌های ورودی را امکان‌پذیر می‌نماید و در نتیجه امکان طراحی مدول‌های جدید، ارزیابی عملکرد در زمان بهره‌برداری و بهبود روش بهره‌برداری را میسر می‌‌سازد. بنابر این هدف از این پژوهش تعیین ضرایب سنتیک تصفیه‌خانه فاضلاب شهری شماره یک شیراز با فرآیند لجن فعال می‌باشد. به‌ منظور تعیین ضرایب، روش منقطع با نمونه‌ای با حجم 5/12 لیتر از فاضلاب خروجی حوض ته‌نشینی اولیه برای هر دور راه‌اندازی راکتور پایلوت با حجم 2/46 لیتر مورد استفاده قرار گرفت. پس از تزریق فاضلاب و هوادهی در زمان‌های متفاوت و انجام واکنش، 5/10 لیتر پساب و2 لیتر لجن برای مدت ته‌نشینی 7/0 ساعت تولید گردید. آزمایشات غلظت‌ اکسیژن‌خواهی شیمیائی فاضلاب ورودی و خروجی و جامدات فرار مایع مخلوط شده، حین هوادهی و پس از ته‌نشینی بر اساس استاندارد متد برای 31 بار راه‌اندازی پایلوت در31 روز صورت پذیرفت. در این پژوهش ضریب فروپاشی درونی و ضریب بازدهی رشد به‌ترتیب معادل d-1 1264/0 و gCOD/gvss 6579/0 و حداکثر نرخ ویژه مصرف ماده غذایی و ثابت نیمه اشباع ماده غذایی به ترتیب gvss.d/gCOD 3467/3 و m3/gCOD 25/305 تعیین گردید. Determination of Kinetic Coefficients on Shiraz Municipal Wastewater Treatment Plant by Batch Reactor منبع دانلود CEEJ_Volume 47.2_Issue 87_Pages 63-73.pdf
  20. کاربرد روش اندازه‌گیری گرهی فشار در شناسایی نشت محمد عطاری؛ محمود فغفور مغربی؛ علی رضا منوریان چکیده در حال حاضر هدر رفت آب به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. از طرفی تقاضا برای آب در حال افزایش است. این مسأله مدیریت تقاضا و اصلاح الگو مصرف را ضروری ساخته است. از مهم­ترین روش­های مدیریت مصرف، کاهش آب به حساب نیامده می­باشد. در این مقاله یک ایده جدید جهت تعیین موقعیت و مقدار نشت در شبکه­های توزیع آب با استفاده از تحلیل اختلاف فشارهای گرهی در حالت نشت دار و بدون نشت معرفی می­شود. نتایج نشان می­دهد که این روش می­تواند با حداقل برداشت اطلاعات هیدرولیکی از نوع فشارها، علاوه بر تعیین موقعیت نشت­های موجود گرهی، گرهی که نشت بیشتر را دارد و همچنین مقدار دقیق نشت را شناسایی کند. Application of Nodal Pressure Measurement to Leakage Detection منبع دانلود CEEJ_Volume 47.2_Issue 87_Pages 53-62.pdf
  21. ارزیابی مدل هیدرولوژیکی بزرگ مقیاس VIC-3L برای شبیه‌سازی دبی رودخانه و تحلیل حساسیت آن در مقیاس‌های زمانی مختلف (مطالعه موردی: حوضه آبریز چالوس) اصغر عزیزیان؛ علیرضا شکوهی چکیده مدل­های هیدرولوژیکی بزرگ مقیاس به علت دارا بودن اساس فیزیکی و در نظر گرفتن عمده فرآیندهای تأثیرگذار در بیلان انرژی و آب حوضه، از قابلیت مناسبی جهت برآورد توزیع مکانی رطوبت و دمای خاک، میزان تبخیر و تعرق و جریان رودخانه­ای برخوردار می­باشند. یکی از پرکاربردترین مدل­هایی که در دهه­های اخیر مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته گرفته است، مدل نیمه توزیعی VIC-3L می­باشد. هدف از تحقیق حاضر ارزیابی و تحلیل حساسیت مدل هیدرولوژیکی بزرگ مقیاس VIC-3L برای شبیه­سازی دبی رودخانه چالوس در مقیاس­های زمانی مختلف می­باشد. بررسی شاخص کارائی (نش- ساتکلیف) به دست آمده در مراحل واسنجی (84/0) و صحت­سنجی (74/0) حاکی از آن است که مدل مذکور از توانائی مناسبی جهت شبیه­سازی هیدروگراف جریان خروجی از حوضه آبریز رودخانه چالوس برخوردار می­باشد. همچنین تحلیل حساسیت مدل نسبت به پارامترهای ورودی نشان می­دهد که در مقیاس­های زمانی مختلف (روزانه، ماهانه و سالانه)، ترتیب پارامترهای تأثیرگذار متفاوت می­باشد. اما در یک نتیجه­گیری کلی می­توان چنین عنوان نمود که مهم­ترین پارامترهای تأثیرگذار بر عملکرد مدل VIC-3L، پارامترهای d2 (عمق لایه دوم خاک)، Ws (کسری از حداکثر رطوبت موجود در خاک) و Ds (کسری از حداکثر جریان زیرسطحی) می­باشند و پارامترهای دیگر از تأثیر کمتری برخوردار بوده و از آن­ها می­توان در طول فرآیند واسنجی صرف نظر نمود. Evaluating and Sensitivity analysis of a macro scale hydrological model (VIC-3L) for simulation of stream flow at different time scales منبع دانلود CEEJ_Volume 47.2_Issue 87_Pages 39-52.pdf
  22. بررسی گزینه‌های دفع پسماند شهری با رویکرد ارزیابی چرخه حیات (مطالعه موردی: شهر توریستی رامسر) مریم شاه نظری؛ مهدی جلیلی قاضی زاده؛ افسانه شهبازی چکیده پسماند از تولیدات غیر قابل اجتناب هر جامعه و مدیریت پسماند یکی از نیازهای اصلی آن جامعه است. از این رو استقرار سامانه مدیریت پسماند ضروری است. یکی از بخش­هایی که اصلاح آن می­تواند نقشی مهمی در ارتقاء سسیستم مدیریت پسماند شهری داشته باشد، انتخاب روش دفع نهایی پسماند است. انتخاب گزینه مناسب دفع پسماند یک مسأله چند معیاره و پیچیده است که باید از لحاظ محیط زیستی، اجتماعی، فنی و اقتصادی به آن توجه شود. هدف از این مطالعه مقایسه سناریوهای مختلف انواع گزینه­های دفع مواد زائد جامد در شهر رامسر و انتخاب سناریو برتر با رویکرد ارزیابی چرخه حیات می­باشد. بدین منظور 15 سناریو در نظر گرفته شده و فهرست­نویسی چرخه حیات در هر سناریو به کمک مدل مدیریت یکپارچه پسماند (IWM) صورت پذیرفت. نتایج به دست آمده از فهرست نویسی به 5 طبقه اثر شامل مصرف انرژی، گازهای گلخانه­ای، گازهای اسیدی، مه دود فتوشیمیایی و خروجی­های سمی تخصیص داده شد. مقادیر فهرست شده در فاکتورهای ویژگی­سازی ضرب گردید و شاخص اکولوژیکی برای هر یک از سناریوها به دست آمد و در نهایت برآورد اقتصادی هر یک از سناریوها انجام شد. با مقایسه سناریوها از نظر زیست­محیطی و اقتصادی، سناریو 60% دفن بهداشتی و 40% کمپوست به عنوان گزینه برتر دفع پسماند شهری، شهر رامسر انتخاب گردید. Investigation of Different Alternatives on Municipal Solid Waste Disposal by Using Life Cycle Assessment (LCA) Approach (Case Study: Ramsar) منبع دانلود CEEJ_Volume 47.2_Issue 87_Pages 29-38.pdf
  23. بررسی اثرات تغییر مکان ناشی از گودبرداری بر سازه مجاور در مناطق شهری (مطالعه موردی شهر ایلام) سجاد توکلی؛ محمدحسین امین فر؛ محمود عدالتی چکیده امروزه با توجه به کمبود فضا و گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی در مناطق شهری، برای دسترسی به فضای کافی و نیز بستر مناسب در بیشتر پروژه­ها گودبرداری امری اجتناب ناپذیر است. طراحی نادرست و عدم رعایت اصول ایمنی در حفاظت از گود و ساختمان­های مجاور آن منجر به ایجاد خسارت جبران ناپذیری خواهد شد. در این تحقیق اهمیت در نظر گیری تغییرشکل­ها در محیط اطراف محل گودبرداری و میزان تأثیر این تغییر مکان­ها بر روی سازه­های اطراف مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. برای این هدف اثر سختی سازه مجاور بر حرکت زمین حاصل از گودبرداری لحاظ شده است. برای این منظور از تقابل دو برنامه اجزاء محدود Etabs و Plaxis و مدل رفتاری خاک سخت شونده برای مصالح زمین استفاده شده است. برای لحاظ نمودن تأثیر سختی سازه مجاور از یک ساختمان بتنی با سیستم مهاربندی قاب خمشی استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد که سختی سازه مجاور تأثیر قابل توجهی در کنترل تغییر مکان زمین به علت گودبرداری دارد. Investigation the Effects of Soil Excavation on Earth - Moving in Urban Areas (Case Study: Ilam City) منبع دانلود CEEJ_Volume 47.2_Issue 87_Pages 21-27.pdf
  24. بررسی رفتار تجربی گروه شمع بلند و کوتاه با هد گیردار تحت بار جانبی آیسان پورجعفر؛ هوشنگ کاتبی؛ مسعود حاجی علیلوی بناب چکیده گروه شمع تحت بار جانبی اغلب یکی از مسائل مهم در بررسی پی­ها می­باشد. در گروه شمع تحت بار جانبی، رفتار هر شمع از شمع­های مجاور تأثیر می­پذیرد. پارامتر فاصله مرکز به مرکز شمع­ها در گروه شمع، اندرکنش شمع- خاک- شمع را تحت تأثیر قرار داده و تعیین کننده در مقاومت جانبی پی­ها می­باشد. در تحقیق حاضر با استفاده از روش PIV(Particle Image Velocimetry)، شمع­های کوتاه و بلند با فواصل متغیر مرکز به مرکز شمع­ها مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش­ها روی مدلی با مقیاس کوچک در آزمایشگاه انجام شد. در این مدل، گروه شمع 2x1 با فواصل 1 تا 4 برابر پهنای شمع درون خاک ماسه­ای خشک بد دانه­بندی شده که در سست­ترین حالت قرار داشت، انجام گرفت. شمع­های مورد استفاده از نوع آلومینیومی بوده و اتصال هد شمع­ها به کلاهک به صورت گیردار بود. تحلیل و بررسی نتایج نشان می­دهد که با افزایش فاصله شمع­ها در گروه از 1 تا 4 برابر پهنای شمع، ظرفیت باربری جانبی گروه شمع افزایش می­یابد، همچنین اثر گروه برای شمع بلند مؤثرتر از شمع کوتاه است. Movement on Surface of Soil and Lateral Capacity of Single Pile Group for Long and Short Pile منبع دانلود CEEJ_Volume 47.2_Issue 87_Pages 11-20.pdf
  25. پیش‌بینی ظرفیت باربری جانبی شمع‌ها در خاک‌های رسی با استفاده از ماشین بردار پشتیبان علیرضا اردکانی؛ وحیدرضا کوهستانی چکیده پیش‌بینی ظرفیت باربری شمع‌های تحت بار جانبی یکی از مسائل اساسی در مهندسی ژئوتکنیک است و تاکنون روش‌های متفاوتی برای ارزیابی آن ارائه شده است. ماشین بردار پشتیبان (SVM) یک روش نسبتاً جدید هوش مصنوعی است که در بسیاری از مسائل ژئوتکنیکی به طور موفقیت‌آمیزی مورد استفاده قرار گرفته است. این مقاله کاربرد مدل SVM برای پیش‌بینی ظرفیت باربری جانبی شمع‌ها در خاک‌های رسی را شرح می‌دهد. از نتایج مدل‌های کوچک مقیاس آزمایشگاهی شمع‌های صلب در خاک‌های رسی با پارامترهای ورودی قطر شمع (D)، طول مدفون شمع (L)، خروج از مرکز بار (e) و مقاومت برشی زهکشی‌نشده خاک (Su) برای توسعه و ارزیابی مدل استفاده شده است. ظرفیت باربری جانبی پیش‌بینی‌شده توسط مدل پیشنهادی با نتایج حاصل از مدل شبکه عصبی مصنوعی (ANN) و همچنین روش‌های تحلیلی Broms و Hansen مقایسه شده است. نتایج نشان از کارایی بهتر مدل SVM نسبت به روش‌های مذکور دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که روش SVM یک ابزار جایگزین برای مهندسین ژئوتکنیک به منظور پیش‌بینی ظرفیت باربری جانبی شمع‌ها ارائه می‌دهد. Prediction of Lateral Bearing Capacity of Pile in Clay Using Support Vector Machine منبع دانلود CEEJ_Volume 47.2_Issue 87_Pages 1-10.pdf
  26. Hybrid Simulation of Multi Story Structural Systems

    Hybrid Simulation of Multi Story Structural Systems توضیحات دکتر Eduardo Miranda، استاد دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه استنفورد، در ارتباط با آزمایش اتصال پیشنهادی برای سیستم باربر ثقلی. هدف از ارائه چنین اتصالی، به تعویق انداختن collapse در تغییرفرم‌های زیاد سازه می‌باشد. در این پژوهش از روش شبیه‌سازی ترکیبی (Hybrid Simulation) جهت انجام آزمایش استفاده شده است. در روش‌‌های شبیه‌سازی ترکیبی، بخشی از سیستم سازه‌ای در محیط آزمایشگاه و بخش دیگری از آن در محیط کامپیوتر مدل می‌گردند. در آزمایش مورد نظر سختی سیستم در محیط آزمایشگاه و جرم آن در محیط کامپیوتر مدل شده است. فیلم به مدت تقریبی 4 دقیقه منبع دانلود از پیوست HEERAD961123.mp4
  27. گفتگوی دکتر ناطقی‌الهی با خبرآنلاین در ارتباط با: حریم گسل و نگاه به واقعیت‌‌ها در تدوین قوانین فیلم به مدت تقریبی 5 دقیقه منبع دانلود از پیوست HEERAD-96-11-23.mp4
  28. آموزش متره و برآورد - مدرس: مهندس هراتی (گروه مهندسی عمران نوین) این مجموعه شامل 14 بخش است. منبع دانلود از پیوست metre 1_@ZnuCivil.MP4 metre 3_@ZnuCivil.mp4 metre 2_@ZnuCivil.mp4 metre 4_@ZnuCivil.mp4 metre 5_@ZnuCivil.mp4 metre 7_@ZnuCivil.MP4 metre_6_@ZnuCivil.mp4 metre 13_@ZnuCivil.MP4 metre 12_@ZnuCivil.MP4 metre 9_@ZnuCivil.MP4 metre 8_@ZnuCivil.MP4 metre 14_@ZnuCivil.mp4 metre_6_@ZnuCivil.mp4 metre 11_@ZnuCivil.MP4 metre 10_@ZnuCivil.MP4
  1. نمایش فعالیت های بیشتر


درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×