رفتن به مطلب

farbodkhani

Members
  • تعداد ارسال ها

    158
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    8

آخرین بار برد farbodkhani در 3 آبان 1397

farbodkhani یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است!

1 دنبال کننده

درباره farbodkhani

  • تاریخ تولد 31 خرداد 1361

تماس با کاربر

  • Website URL
    https://telegram.me/joinchat/BFbDOT8QkF_JttuFDZrq2Q

اطلاعات کاربری

  • جنسیت
    مرد
  • موقعیت مکانی
    اصفهان
  • علاقمندیها
    ghasadi1361@gmail.com

آخرین بازدید کنندگان نمایه

2,135 بازدید کننده نمایه

farbodkhani's Achievements

  1. جزوه درس بتن پیشرفته را مطالعه کنید
  2. سلام باید با همان بار برف بام snow بارگذاری کنید . انباشت با برف متوازن جمع میشود .
  3. farbodkhani

    عدم جوابگویی بتن

    سلام تست چکش که اصلا قابل قبول نیست باید مغزه گیری کنید
  4. farbodkhani

    کنترل بلند شدگی

    آپلیفت (Uplift) چیست؟ آپلیفت (Uplift) به معنای بلند شدگی یا برکَنِش است. منظور از بلندشدگی می­تواند موارد زیر باشد: نیروی کششی منتقل‌ شده از مهاربند، به ستونِ متصل به آن مهاربند نیروی فشاری باد به ‌خصوص در طراحی سازه ‌های صنعتی (سوله) فشار بالا برنده ناشی از تورم خاک یا تراوش (Seepage) در زیر فونداسیون بارگذاری خارج از محور ستون ‌ها (ناشاقولی ستون) … ولی زمانی که در طراحی ساختمان از uplift بحث می­کنیم معمولاً دو مفهوم زیر دنبال می­شود: 1-در وهله اول بلند شدگی عبارت است از نیروی کششی به وجود آمده در ستون تحت یک ترکیب بار مشخص که در نتیجه‌ی آن، ستون تمایل دارد به سمت بالا حرکت کند. 2-درصورتی‌ که اتصالات ستون به پی که در واقع همان کف ستون است به ‌خوبی طراحی شده باشند و نیرو های ایجاد شده در ستون بتوانند به پی منتقل شوند، امکان بلندشدگی فونداسیون از روی خاک وجود خواهد داشت و در نتیجه خاک زیر پی که کشش را تحمل نمی­کند، دارای فشار صفر خواهد بود. البته توجه شود که آپلیفت در پی مفهوم کلی ­تری نسبت به حالت قبل دارد و صرفاً ناشی از نیروی کششی ستون نیست، بلکه لنگر های منتقل ­شده از ستون به پی نیز می­تواند موجب بلند شدگی پی گردد. در مقیاس بزرگ‌ تر برآیند نیرو ها و لنگر های منتقل ­شده از تمامی ستون ‌ها، می­تواند با یک خروج از مرکزیت نسبت به مرکز سطح پی اثر کند، که با توجه به این که در اکثر کارهای طراحی فرض بر صلب بودن پی است، امکان بلندشدگی قسمتی از پی وجود خواهد داشت (به تصاویر زیر توجه کنید). این نوع uplift در SAFE کنترل می­شود. عوامل ایجاد نیروی آپلیفت عامل اصلی ایجاد uplift، نیروهای جانبی اعم از باد یا زلزله هست که با توجه به شرایط جغرافیای ایران و نحوه ساخت ساختمان­ ها که عموماً سنگین می ­باشند، تنها زلزله می­تواند موجب آپلیفت در ساختمان ­شود. برای بررسی نیروی بلند شدگی دو حالت وجود دارد: حالت اول: قاب ­های خمشی زمانی که تحت اثر زلزله باشند، امکان به وجود آمدن نیروهای کششی در ستون‌ ها وجود دارد. حالت دوم: در قاب ­های مهاربندی شده و دوگانه با توجه به این که کل یا قسمت عمده ­ای از نیروهای جانبی توسط مهاربند تحمل می­شود، امکان به وجود آمدن نیرو های کششی بزرگ در مهاربند ها وجود دارد که می­تواند موجب آپلیفت در ستون متصل به آن گردد. نکات مهم آپلیفت در ساختمان در سازه ­های بتنی متعارف، در اغلب موارد به دلیل وجود اسکلت سنگین بتنی، uplift در سازه رخ نمی­دهد. در قاب ­های خمشی، به دلیل اینکه همه‌ی تیرها و ستون‌ها در باربری لرزه­ ای سازه مشارکت دارند، معمولاً تمرکز نیروی زلزله نداریم و نیروی جانبی آن در همه اعضا پخش می­شود؛ لذا مسئله بلند شدگی چندان بحرانی نیست. در سیستم­ های مهاربندی ­شده عمده نیروی جانبی توسط مهاربند ها تحمل می­شود؛ لذا در قاب ­های مهاربندی ‌شده ‌ی سازه، احتمال وقوع uplift در سازه بیشتر است. عمده حالت وقوع بلندشدگی، حالت دوم (آپلیفت در ستون به واسطه کشش مهاربند) است که به موجب وجود مهاربند کششی، ستون تمایل به بلند شدگی دارد. همچنین مشخص است که امکان uplift در ستون­ های متصل به مهاربند ها بیشتر و بحرانی­ تر است. راهکارهای کاهش آپلیفت در ساختمان و فونداسیون ۶ راه کاهش آپلیفت در ستون: تغییر محل مهاربند: با توجه به این که ستون ­های گوشه، کناری و میانی دارای سطح بارگیر ثقلی متفاوت می ­باشند، لذا مطلوب است که مهاربند ها در کنار ستون ­هایی قرار گیرند که سطح بارگیر بزرگ ‌تری داشته و سهم بیشتری از نیروی ثقلی دارند. البته به لحاظ معماری معمولاً جانمایی مهاربند در دهانه ­های داخلی مطلوب نیست که در نظر گرفتن این امر و ایجاد تعادل بین آن‌ ها از جمله چالش‌ های مهندسین طراح است. افزایش تعداد دهانه ­های مهاربندی شده (خصوصاً در طبقه اول): با افزایش تعداد دهانه ­های مهاربندی شده، نیروهای جانبی زلزله توسط تعداد بیشتری از مهاربند ها تحمل می­شوند و نتیجه‌ اینکه، نیروی هر یک از مهاربند ها کاهش پیدا خواهد کرد. این روش علاوه بر این که نیروی uplift در ستون را کاهش می­دهد، باعث کوچک ‌تر شدن مقاطع بادبند ها نیز می ­شود. استفاده از بادبند در دهانه ­های با طول بزرگ‌ تر: با توجه به این که می­ دانیم این مؤلفه قائم نیروی مهاربند است که باعث آپلیفت در ستون می­شود، لذا هر راهکاری که مؤلفه قائم نیروی مهاربند را از بین ببرد، باعث کاهش اثر uplift در ستون خواهد شد. مشخص است که هر چه مهاربند ها به صورت افقی‌ تر (با زاویه‌ی کوچک ‌تر نسبت به افق) قرار گیرند، مؤلفه افقی آن ­ها نسبت به قائم بزرگ ‌تر خواهد شد. علاوه بر بزرگ تر شدن مؤلفه افقی نیروی مهاربند، عملاً در برابر زلزله عملکرد مطلوب ­تری خواهد داشت و می­ توان مقطع بهینه ­تری را برای مهاربند به دست آورد. تغییر نوع مهاربند ها: با دقت در جدول ۳-۴ آیین­ نامه طراحی ساختمان­ ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰ – ویرایش ۴) مشخص می­ شود که با تغییر بادبند ها از نوع همگرای معمولی به مهاربند همگرای ویژه یا واگرای ویژه و یا حتی به مهاربند کمانش تاب، ضریب رفتار سازه افزایش پیدا کرده و در نتیجه نیروی زلزله طراحی کاهش پیدا می­کند. استفاده از چیدمان ­های خاص: با استفاده از بعضی چیدمان ­های خاص، نیروی کشش مهاربندها توسط همدیگر خنثی می­ گردد. از جمله این چیدمان ­های خاص می­توان به DiaGrid و Steel Braced Tube اشاره کرد که در تصویر زیر نمونه از آن را مشاهده می‌کنید. البته عمده کاربرد این نوع از مهاربند ها در ساختمان­ های بلند مرتبه است. تئوری این نوع از چیدمان، به این شکل است که در هر طبقه از ساختمان، المانی از مهاربند قرار می­گیرد ولی طرز قرارگیری این مهاربندها به شکلی است که مجموعه مهاربندها خود یک مهاربند بزرگ‌ تر تشکیل می­دهند. افزایش ضخامت صفحه‌ ستون (Base Plate) و افزایش تعداد بولت­ ها: درصورتی‌که نتوان با استفاده از پنج روش اشاره ‌شده‌ی قبلی نیروی بلندشدگی را کاهش داد، نیروی بلندشدگی ایجاد شده باید توسط المان­ های سازه تحمل گردد. از جمله‌ی این المان ­ها، صفحه ‌ستون است که می­توان با افزایش ضخامت صفحه ‌ستون (برای جلوگیری از جاری شدن آن در خمش) و افزایش تعداد بولت ­های ورق پای ستون، سازه را برای تحمل نیروی بلند شدگی مقاوم کرد. در طراحی­ ها حتماً باید دقت شود تا بولت­ ها، طول مهار کافی داشته باشند و به اندازه کافی در پی فرو رفته باشند. * توجه: در بعضی از منابع برای کاهش بلند شدگی، سنگین کردن کف­ های سازه نیز توصیه شده است. ولی دقت شود که این روش اصلاً مطلوب نیست و با افزایش وزن سازه، نیروی زلزله و برش پایه وارده بر سازه نیز افزایش پیدا خواهد کرد که در نتیجه‌ی آن، مقاطع بزرگ‌ تری طراحی خواهند شد که اقتصادی نیست. ۵ راه کاهش نیروی بلندشدگی فونداسیون: افزایش ابعاد پی خصوصاً ضخامت پی خاک ‌ریزی روی پی تغییر نوع پی ( استفاده از پی­ های نواری و گسترده به جای پی­ های منفرد) استفاده از شمع استفاده از شمع ­های پدستالی (انباره ­ای یا کف ­پهن یا پافیلی) لازم به ذکر است که مسلماً روش­ های اشاره شده در قسمت ستون‌ ها نیز در کاهش بلند شدگی پی تأثیر دارند. منبع بعلاوه توضیحات بیشتر کنترل نیروی آپلیفت در ایتبس و سیف به همراه 6 راه کاهش uplift در ستون و پی - گروه سرمایه گذاری نیکان (nikanland.com)
  5. سلام سال قبل 1399 خریدم آبدیتش نکردم .
  6. با سلام ، من نرم افزار سازه نگار برای اسکلت فلزی را دارم ، در طراحی اتصالات نتایج سنگینی میدهد . آیا دوستان در این خصوص نظری یا تجربه ای دارند ؟ ضخامت ورقهای اتصال کله گاوی را برای ساختمان 3طبقه بالای 40 میل میده یا شاید من جایی اشتباه میکنم .
  7. با سلام برای اعمال اثر پی دلتا در ایتبس 2016 ، آیا تعریف ترکیب بار در قسمت آپشن منوی دیفاین کفایت میکند ؟ یا باید بعد از آن در قسمت لود کیس ها هم تنظیمات پی دلتا را فعال کنیم ؟ کلا در این قسمت لود کیس چه موقع باید پی دلتا فعال باشد ؟
  8. با سلام ، شما بای بروید پیش یک مهندس محاسب حرفه ای که با استفاده از نرم افزارهای موجود کارتان را مدلسازی کند و پاسخ سوالاتتان را بدهد .
  9. farbodkhani

    ورژن مناسب برای etabs و safe

    با سلام . ورژن مناسب ایتبس برای اینکه مشکل نداشته باشد و سازگار با لب تاب cor5 باشد چه نسخه ای پیشنهاد میکنید ؟
  10. farbodkhani

    آموزش محاسبه بار باد سوله - فرزاد چمن آرا

    برای طراحی سوله خرپایی با ستون خرپایی چه ایین نامه ای و چه روشی مناسب تر است ؟

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • جدید...