رفتن به مطلب
تالار گفتگوی ایران سازه، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

admin

Administrators
  • تعداد ارسال ها

    4,240
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    347

آخرین بار برد admin در 21 بهمن

admin یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است!

9 دنبال کننده

درباره admin

  • درجه
    Administrator
  • تاریخ تولد 14 آبان 1355

تماس با کاربر

  • Website URL
    http://iransaze.co/forums/

اطلاعات کاربری

  • جنسیت
    مرد
  • موقعیت مکانی
    Hamadan

آخرین بازدید کنندگان نمایه

625 بازدید کننده نمایه
  1. آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - راهب میرزانمدی

    آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - جلسه دوازدهم مدرس: مهندس راهب میرزانمدی (دانشگاه صنعتی شریف) منبع دانلود از پیوست Civil_3D_Part_12.mp4
  2. تحلیل ارتباط بین ازن سطحی و اکسیدهای نیتروژن در هوای شهر تبریز ناهیده محمدی؛ خالد ظروفچی بنیس؛ مسعود شاکری؛ محمد شاکرخطیبی؛ اسماعیل فاتحی فر؛ امیر محمودیان چکیده ازن سطحی از اجزاء اصلی تشکیل اسماگ فتوشیمیایی در حضور اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار به شمار می‌رود. این مطالعه با هدف تحلیل تغییرات غلظت ازن سطحی و ارتباط آن با تغییرات غلظت NOX در شهر تبریز با استفاده از داده‌های روزانه غلظت ازن و NOX در سه ایستگاه راه‌آهن، میدان نماز و آبرسان انجام شده است. بر اساس نتایج، تغییرات روزانه ازن و NOX تحت تأثیر شدید تغییرات فصلی و موقعیت ایستگاه بوده و در تمامی فصول، بالاترین غلظت‌های ازن و NOX به­ترتیب در ساعات 12 تا 19 (ppb 6/49) و در ساعات 18 تا 22 (ppb 4/221) و پایین‌ترین غلظت‌های ازن و NOX به­ترتیب در ساعات 7 تا 9 (ppb 5/4) و در ساعات 2 تا 6 (ppb 5/5) رخ داده و در هر سه ایستگاه، بالاترین مقادیر غلظت ازن و NOX به­ترتیب در فصول تابستان و پاییز و پایین‌ترین مقادیر غلظت ازن و NOX به­ترتیب در فصول زمستان و تابستان ثبت شده است. بررسی ارتباط بین ازن سطحی و NOx در شهر تبریز که مطابقت خوبی با مطالعات صورت گرفته در شهرهای مختلف دارد، نشان داد که غلظت NOx با افزایش فعالیت­های انسانی و حجم ترافیک به بیشترین مقدار خود می­رسد و بیشترین نسبت اختلاط ازن نیز در کمترین مقدار NOx رخ می­دهد. با شروع روز و افزایش شدت تابش خورشید، اکسیداسیون NOx نیز افزایش می­یابد. در طول روز الگوی تغییرات غلظت NOx برعکس ازن می­باشد، به طوری که در طول صبح بیشترین و در هنگام ظهر و بعد از ظهر کمترین مقدار را دارد. منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 107-114.pdf
  3. تحلیل عددی رفتار دینامیکی سد بتنی وزنی تحت بار انفجاری داخل مخزن فردین نوروزی؛ فرهود کلاته؛ محمد علی لطف الهی یقین چکیده بررسی­ها و تحقیقات در مورد رخداد انفجار در داخل مخزن سدها و تأثیر آن بر رفتار دینامیکی چنین سازه­هایی، با شروع جنگ جهانی دوم و پیدایش نیازهای اساسی برای تحقیق در این حوزه، ضرورت تحقیق در زمینه پدافند غیر عامل را گسترش داد. در مقاله حاضر پدیده انفجار داخل مخزن سد بتنی وزنی با استفاده از نرم­افزار اجزای محدود Abaqus بررسی گردید. در این بررسی دو مدل متفاوت از نظر هندسه و مشخصات مصالح برای سازه سد بتنی وزنی مد نظر قرار گرفته است، به طوری که مدل اول با لحاظ رفتار خطی مصالح و مدل دوم با لحاظ رفتار خطی و غیر خطی مصالح بتنی بدنه سد می­باشد. ابتدا صحت مدل­سازی سیستم سد- مخزن در مقایسه با تحقیقات تحلیلی صورت گرفته بررسی گردید، نتایج به دست آمده حاکی از انطباق کامل نتایج می­باشند. سپس تحلیل سیستم سد- مخزن- فونداسیون طی سناریوهای مختلف در نرم­افزار با تحلیل دینامیکی صریح انجام گردید. نتایج نشان دادند که جابجایی­های نقاط مختلف از بدنه سد در جهت افقی بیشتر از حالت قائم می­باشد و در نظر گرفتن رفتار غیر خطی جابجایی­ها را افزایش می­دهد. علاوه بر آن مقایسه تغییر موقعیت ارتفاعی بار انفجاری نشان داد که قرار گرفتن بار انفجاری در قسمت میانه از مخزن، میزان شتاب بیشتری ایجاد می­کند. توزیع موج تنش در بدنه سد با شروع انفجار از مقابل محل قرارگیری بار انفجاری در بدنه سد آغاز می­شود که این تنش­ها در پوسته بیرونی وجه پایین­دست سد بیشتر از وجه بالادست و نزدیک نقطه انفجار می­باشد. همچنین در نظر گرفتن رفتار غیر خطی در مقایسه با رفتار خطی تغییر محسوسی را در توزیع تنش سبب نمی­شود. Numerical Analysis of Dynamic Response of Concrete Gravity Dam under Blast Loading in the Reservoir منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 91-104.pdf
  4. الگوریتم سیستم ذرات باردار مقیاس شده برای طراحی بهینه قاب‌های فولادی حسین معز؛ ناصر تقی زادیه؛ علی کاوه چکیده در این مقاله طراحی بهینه‌ قاب‌های فولادی مورد بررسی قرارگرفته است. بدین منظور با اضافه نمودن دو مفهوم مقیاس کردن و متناسب نمودن به الگوریتم سیستم ذرات باردار (CSS)، الگوریتم سیستم ذرات باردار مقیاس شده (SCSS) به دست آمده است. الگوریتم جدید دارای جواب‌های قابل اعتمادی است. صحت و قدرت این الگوریتم به کمک یک مثال مبنای سازه­ای و یک مثال کاربردی شناخته شده ارزیابی شده است. با بررسی نتایج حاصل از بهینه­سازی مثال­ها می­توان نتیجه گرفت که الگوریتم تغییر یافته توانایی یافتن جواب­های نزدیک به هم در اجراهای مختلف را دارد. Scaled Charged System Search Algorithm for Optimum Design of Steel Frames منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 81-90.pdf
  5. بررسی اثر نوع آبشکن بر تغییرات توپوگرافی بستر در قوس 90 درجه ملایم در شرایط مستغرق پریسا کوچک؛ سیدمحمود کاشفی پور؛ مهدی قمشی؛ احمد فتحی چکیده تغییرات بستر و سواحل در قوس رودخانه‌ها امر بسیار مهمی از نقطه نظر ریخت­شناسی و مهندسی رودخانه محسوب می­شود و تحقیقات زیادی را به خود اختصاص داده است. یکی از راه‌های تثبیت دیواره در قوس خارجی استفاده از سازه‌ آبشکن می‌باشد. آبشکن‌ها می­توانند به صورت نفوذپذیر و یا نفوذناپذیر ساخته شوند. آبشکن باندال­لایک ترکیبی از آبشکن نفوذپذیر و نفوذناپذیر است که می­تواند به عنوان جایگزینی برای آبشکن­های سنتی به کار برده شود. در این تحقیق اثر سه آبشکن نفوذپذیر، نفوذناپذیر و باندال­لایک با ارتفاع 5/8 سانتی­متر و در شرایط هیدرولیکی متفاوت (اعداد فرود 21/0، 23/0، 26/0 و 29/0)، بر توپوگرافی بستر در فلوم قوسی 90 درجه ملایم و در شرایط مستغرق مورد آزمایش قرار گرفته است و نتایج با یکدیگر مقایسه شده­اند. نتایج این مطالعه نشان دادند که عمق فرسایش در اطراف آبشکن باندال­لایک به مراتب کمتر از آبشکن­ نفوذناپذیر است. به عنوان مثال در عدد فرود 29/0 حداکثر عمق آبشستگی در اطراف سازه باندال­لایک 64% کمتر از حداکثر عمق آبشستگی در اطراف آبشکن نفوذناپذیر می­باشد. همچنین سازه باندال­لایک در مقایسه با آبشکن­ نفوذپذیر سبب شکل­گیری کانال عمیق­تر برای ناوبری می­شود. The Effect of the Type of Spur Dike on Bed Topography in a 90 Degree Bend under Submerged Condition منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 73-80.pdf
  6. تحلیل ترافیک حرکت- توقف در زنجیره وسایل نقلیه عبوری مبتنی بر تئـوری نامتقارنی علی عبدی؛ ارسلان صالحی کلام؛ محمود صفارزاده؛ غلامرضا مهدی زاده چکیده آنالیز ترافیک حرکت- توقف که به سبب دلایل غیر قابل پیش­بینی مکرراً در آزادراه­ها مشاهده می­گردد به منظور مدل­سازی شکل و انتشار آشفتگی و تخمین اثرات ازدحام در جریان ترافیک مهم می­باشد. تئوری­های بسیار زیادی در علم ترافیک به منظور شناسایی ازدحام ترافیکی مبتنی بر قوانین علم فیزیک مانند ترمودینامیک و سیالات ارائه گردیده است؛ اما این تئوری ها تا کنون نتوانستند پیچیدگی پاسخ‌های مختلف رانندگی در وضعیت‌های مختلف ترافیکی را به ویژه در ازدحام ترافیکی، توضیح بدهند. در این مقاله، به منظور شناسایی نمودن ترافیک حرکت- توقف در سطح جزیی­نگر، مبتنی بر تئوری نامتقارنی و داده­های عبوری NGSIM، جریان ترافیک به پنج فاز: جریان آزاد، فاز افزایش و کاهش شتاب، کرانه­ای، پایدار تقسیم­بندی می­گردد که جریان ترافیک در محدوده بین دو منحنی فاز افزایش و کاهش شتاب در تعادل ترافیکی می­باشد. مبتنی بر تئوری نامتقارنی، ویژگی­های پاسخ رفتاری متداول رانندگی، خطاهای عملکردی، پیش­بینی و همچنین آنالیز و توصیف دقیقی از تحلیل و انتقال حلقه ترافیک حرکت- توقف به سه مورد ایجاد، رشد و ناپدید شدن امواج حرکت- توقف ارائه می­گردد. Identifying Stop and Go Traffic in Trajectory of Vehicle Platoon Based on Asymmetric Theory منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 59-71.pdf
  7. بررسی خواص مکانیکی و برخی شاخص‌های دوام بتن حاوی ریزالیاف ولاستونیت و پوزولان میکروسیلیس امیر طریقت؛ اویس افضلی ننیز چکیده تحقیقات اخیر در صنعت ساخت و ساز جایگزینی کلی یا جزئی سیمان توسط پوزولان‏ها و مواد معدنی را موجه می‏سازد. تولید و استفاده از این مواد می­تواند با مزیت­های اقتصادی، زیست محیطی و فنی مانند ذخیره انرژی، کاهش حرارت هیدراسیون، حفاظت از محیط زیست و یا بهبود دوام در مقابل حملات شیمیایی مختلف همراه شود. ولاستونیت ماده­ای معدنی است که اخیراً به عنوان جایگزین مناسب قسمتی از سیمان در بتن مطرح شده است. با این که وجود منابع عظیمی از این ماده در ایران به ثبت رسیده، ولی تاکنون در کشور ما تحقیقی در خصوص جایگزینی این ماده در بتن انجام نشده و اطلاعات کمی از تأثیر این ماده بر خصوصیات مکانیکی و دوام بتن در دسترس است. از این رو در این تحقیق آزمایشگاهی به منظور بررسی اثر جایگزینی مقادیر مختلف ماده معدنی ولاستونیت بر برخی از خواص مکانیکی و دوام بتن، 27 طرح مخلوط در سه نسبت آب به مواد سیمانی مختلف ساخته شد. در برخی طرح­ها از پوزولان میکروسیلیس نیز به دلیل ضعف ولاستونیت در مقاومت کوتاه مدت استفاده شد. ولاستونیت به صورت درصد وزنی به میزان 5% و 20% و میکروسیلیس نیز در درصدهای 7% و 10% جایگزین سیمان شده است. به منظور تعیین خواص مکانیکی و شاخص­های دوام آزمایش­های مربوطه در سنین 7، 28 و 90 روز برروی نمونه­های بتنی انجام شد. نتایج به دست آمده نشان می­دهند طرح­هایی که در آن­ها 5 درصد ولاستونیت به همراه میکروسیلیس با سیمان جایگزین شده است، بهترین عملکرد را در آزمایش­های مکانیکی و دوام داشته­اند. Evaluation of Mechanical Properties and Durability indices of Concrete containing Wollastonite and Silica-Fume منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 47-57.pdf
  8. تحلیل مسیر جایگزین استاتیکی سازه‌های کش‌بستی با در نظر گرفتن اثر توزیع‌های مختلف خودتنش بهزاد شکسته بند؛ نوید پورمند چکیده یک سیستم کش­بستی، یک سیستم در حالت پایدار خودمتعادلی است که شامل مجموعه­ای از عناصر تحت فشار داخل محیط پیوسته­ای از عناصر تحت کشش می‌باشد. اساس پایداری این سازه­ها متکی بر خودتنیدگی اولیه اعضای آن می­باشد. لذا مطالعه تأثیر توزیع­های مختلف خودتنیدگی بر روی رفتار ناپایداری استاتیکی این سازه­ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطالعه، رفتار خرابی این سازه­ها بر اثر از دست دادن اعضای کششی و فشاری بحرانی تحت توزیع­های مختلف خودتنش در بافتارهای تخت کش­بستی با در نظر گرفتن اثرات غیر خطی هندسی و مصالح با استفاده از روش مسیر جایگزین مورد بررسی قرار گرفته است. ملاحظه شده است که طراحی الگوی خودتنش در این سازه­ها می­تواند نقش مؤثر در ظرفیت باربری، سختی، آستانه شل­شدگی کابل­ها، نوع مکانیزم خرابی و همچنین حساسیت این سازه­ها به حذف اعضای بحرانی داشته باشد. نتایج حاصل از این تحقیق، به ارائه برخی توصیه­های طراحی در رابطه با انتخاب الگوی خودتنش به منظور دست­یابی به رفتار بهتر در صورت حذف اعضای بحرانی منتهی می­شود. Static Alternate Path Analyses on Tensegrity Systems Considering Effects of Self-Stress Distributions منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 35-46.pdf
  9. ارزیابی اولیه تمایز ابر و آئروسل با استفاده از داده‌های سنجنده CALIPSO برای مناطق شرقی ایران سینا زاهدی اصل؛ علی رضا فرید حسینی؛ یانگ سانگ چویی؛ روزبه شاد؛ سیدعلیرضا سیدین چکیده نظارت بر کیفیت هوا با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای امری حیاتی بوده و استفاده از تکنیک‌های فعال یک روش بسیار مناسب، برای مطالعه ذرات موجود در جو می‌باشد. از طرفی هم، پیچیدگی خواص فیزیکی و نوری ابرها و ذرات معلق در هوا منجر به عدم شناخت کافی از رفتار و ویژگی‌های این ذرات در شرایط مختلف جوی شده است. این تحقیق، یک ارزیابی اولیه از لیدار CALIOP، به منظور تشخیص ابرها و ذرات معلق در هوا در مناطق شرقی ایران، برای دو تاریخ هشتم آگوست سال 2009 (روز) و بیست و هشتم جولای سال 2013 (شب) می‌باشد. بدین منظور داده‌های سطح 2 CALIOP مربوط به زمان‌های مختلف (روز و شب) به جهت آنالیز و تمایز ابرها و ذرات معلق در هوا (CAD) و همچنین بررسی ویژگی‌های نوری ذرات انتخاب گردید. نتایج حاصل در مجموع نشان می‌دهند که میزان لایه‌های متعلق به عوارضی از جنس آئروسل برای هشتم آگوست سال 2009، بیش از بیست و هشتم جولای سال 2013 بوده است؛ که در واقع موید نتایج حاصل از پروفیل‌های ضرایب انقراض، پروفیل‌های عدم قطعیت آن­ها و مقایسه پروفیل‌های مربوط به دما و رطوبت نسبی می‌باشد. Initial Assessment of Cloud and Aerosol Discrimination over the Eastern Regions of Iran Using CALIOP Satellite Data منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 21-33.pdf
  10. مقایسه و شبیه‌سازی الگوی جریان در قوس 90 درجه ملایم با استفاده از مدل‌های CCHE2D و SRH-2D علی آرمان؛ جواد ظهیری؛ پریا فتاحی؛ سارا قنبری چکیده پدیده فرسایش و رسوبگذاری در سواحل یکی از بالاترین خسارات وارده به رودخانه­ها می­باشد. در قوس رودخانه، نیروهای هیدرودینامیکی جریان­های ثانویه را به وجود آورده و خطوط جریان سطحی را به سمت ساحل بیرونی و خطوط جریان نزدیک به بستر را به سمت ساحل داخلی منحرف می­سازند. از این رو مطالعه جریان در کانال­های خمیده و قوسی شکل از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد. در تحقیق حاضر با استفاده از مدل­های دو بعدی CCHE2D و SRH-2D و نیز با هدف مقایسه دو مدل مذکور، به شبیه­سازی جریان در قوس 90 درجه پرداخته شده است. به منظور صحت­سنجی، نتایج مدل­های عددی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردید. نتایج حاصل از شبیه­سازی الگوی جریان با نتایج حاصل از مدل­ها،نشان­دهنده قابلیت بالای هر دو مدل در شبیه­سازی الگوی جریان در قوس می­باشند. نتایج حاصل از شبیه­سازی نشان داد که سرعت­های محاسبه شده از مدل­های عددی CCHE2D و SRH-2D نسبت به مقادیر آزمایشگاهی برداشت شده، به ترتیب دارای خطای 77/6 و 42/7 درصدی می­باشند. همچنین متوسط مقادیر پارامتر­های آماری MAE، RMSE وR2 در مدل CCHE2D به ترتیب برابر با 65/2، 22/3 و 93/0 و در نرم­افزار SRH-2D برابر با 25/2، 90/2 و 95/0 می­باشد. منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 11-19.pdf
  11. تراکم‌پذیری خاک‌های سست تثبیت شده با سیمان احد اوریا؛ تقی بهبودی مصمم چکیده سیمان برای اصلاح خاک‏های با مقاومت کم و تراکم‏پذیری بالا کاربرد دارد. افزودن سیمان باعث ایجاد نوعی ساختار شکننده در خاک می­گردد. رفتار تنش- تغییر شکل و به تبع آن گسیختگی حجمی خاک‏های سیمانی شده با خاک معمولی متفاوت می­باشد. در این پژوهش رفتار تنش- تخلخل خاک‏های سیمانه شده مصنوعی توسط سیمان مورد بررسی قرار گرفته است. تمرکز این تحقیق بیشتر بر روی تأثیر سیمان بر کیفیت رفتار تنش- تخلخل خاک بوده است. جهت ایجاد خاک سست سیمانه شده، خاک مورد مطالعه از ترکیب ماسه، سیلت و رس با ذرات پلی استایرن و درصد­های مختلف سیمان در رطوبت­هایی بیشتر از حد روانی تا حدود دو برابر آن با درصدهای مشخصی تهیه شده است. با استفاده از دستگاه ادئومتر، نمودار تنش- تخلخل استخراج و با مقایسه آن­ها با نتایج به دست آمده روی نمونه­های خرد شده، تأثیر اثر سیمانه شدن تعیین گشته است. بر اساس نتایج آزمایش، مدلی برای تقریب­سازی رفتار خاک‏های سست سیمانه شده ارائه شده است. این مدل بر اساس روابط لگاریتمی موجود و با توجه به تئوری مفهوم حالات به هم خوردگی پیشنهاد شده که تأثیر ساختار خاک با استفاده از 4 پارامتر جدید در آن معرفی شده است. نتایج مدل ارائه شده با نتایج آزمایشگاهی انجام شده در این تحقیق و همچنین با نتایج منتشر شده در منابع مختلف مقایسه شده است. مقایسه نتایج مدل ارائه شده با نتایج آزمایشگاهی نشان می‏دهد که این مدل می­تواند رفتار خاک‏های سیمانه مصنوعی و طبیعی را به خوبی بیان کند. Compressibility of Cement Treated Soft Soils منبع دانلود CEEJ_Volume 47.1_Issue 86_Pages 1-9.pdf
  12. آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - راهب میرزانمدی

    آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - جلسه یازدهم مدرس: مهندس راهب میرزانمدی (دانشگاه صنعتی شریف) منبع دانلود از پیوست Civil 3D Part 11.mp4
  13. آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - راهب میرزانمدی

    آموزش پروژه راهسازی با نرم افزار Civil3D - جلسه دهم مدرس: مهندس راهب میرزانمدی (دانشگاه صنعتی شریف) منبع دانلود از پیوست Civil_3D_Part_10.mp4
  14. ارزیابی پارامترهای خوردگی آرماتورها جهت تحلیل احتمالاتی تیرهای بتن مسلح بهروز کشته گر؛ آرش محمدی فارسانی؛ حسین علی رهدار چکیده خوردگی میلگردها در تیرهای بتن یک فرایند پیچیده بوده که موجب کاهش سطح مقطع فولاد و زوال مقاومت سازه می‌گردد. تیرهای بتنی تحت خوردگی انواع مختلفی از عدم قطعیت در فاز خوردگی دارند که بایستی مطابق با یک مدل احتمالاتی در تحلیل قابلیت اعتماد لحاظ گردند. پارامترهای خوردگی مانند زمان شروع خوردگی، مقدار انتشار یونهای مخرب و نرخ خوردگی در خوردگی وابسته به زمان تیرهای بتن آرمه تاثیر گذارند. در این مقاله بر اساس انواع خوردگی کلی و موضعی تحلیل آماری با توجه به رویه حداکثر درست نمایی صورت پذیرفته و بهترین تابع توزیع احتمال پارامترهای خوردگی از میان توابع نرمال، لوگ- نرمال، گامبل، وایبول و گاما با استفاده از آماره مربع کا انتخاب گردیده است. در انتها با توجه به تحلیل آماری انجام شده یک تیر بتن مسلح تحت بار گسترده مطابق با تابع شرایط حدی خمشی بر اساس روش شبیه‌سازی مونت کارلو، تحلیل قابلیت اعتماد گردیده است. در این تیر اثر قطر میلگردها و همچنین دوره زمانی خوردگی کلی و موضعی بررسی شده است. نتایج حاکی از آن هستند که پارامترهای خوردگی از تابع توزیع احتمال لوگ-نرمال پیروی می‌کنند و پوشش آرماتورها نقش بسزایی در میزان کاهش سطح میلگردها دارد. افزایش دوره خوردگی بیشتر از 30 سال و کاهش قطر میلگردها کمتر از 18 میلی­متر موجب افزایش احتمال خرابی تیر بتنی تحت خوردگی می‌گردند. Evaluating the Corrosion of Steel Reinforcement for Probabilistic Analysis of Concrete Beams منبع دانلود CEEJ_Volume 47.2_Issue 87_Pages 89-99.pdf
  15. ارزیابی اثرات محیط زیستی محل دفن پسماندهای جامد شهری تبریز با استفاده از ماتریس‌های RIAM و LEOPLD محمد طاهری؛ مهدی غلامعلی فرد؛ مهدی جلیلی قاضی زاده؛ مهدی ثاقییان چکیده افزایش تولید پسماندها ناشی از رشد جمعیت، صنایع و تمایل به مصرف­گرایی از مهم­ترین مسائلی است که مشکلات متعددی در جوامع شهری به بار آورده است. ارزیابی اثرات محیط زیستی از ابزارهایی می­باشد که جهت پیش­بینی و کاهش اثرات سوء پروژه­های عمرانی مورد استقبال قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر، به کارگیری این ابزار جهت شناسایی اثرات منفی محل دفن پسماندهای جامد شهری تبریز و ارائه راهکارها و جایگزین­های مناسب می­باشد. ارزیابی بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده از بازدیدهای میدانی انجام شده در سال 1392 و به کمک روش ماتریس­ها (ماتریس ارزیابی اثرات سریع و ماتریس لئوپولد) صورت پذیرفت و ضمن بررسی ادامه روش فعلی (دفن غیر بهداشتی)، سه گزینه پیشنهادی دیگر شامل دفن بهداشتی، بازیافت و تولید کمپوست به همراه دفن باقی­مانده نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند. دفن غیر بهداشتی بر اساس نتایج ماتریس ارزیابی اثرات سریع، امتیاز 627- و بر اساس نتایج ماتریس لئوپولد امتیاز 3900- را به خود اختصاص داد که بر مبنای هر دو روش به کار گرفته شده الویت نهایی را برای اجرا دارا بود. همچنین تولید کمپوست به همراه دفن باقی­مانده نیز باتوجه به نتایج هر دو ماتریس، بالاترین الویت را نسبت به سایر گزینه­ها جهت برخورد با پسماندهای تولیدی دارا بود. با امعان نظر به نتایج حاصل، ادامه روش فعلی به دلیل برخورد ناصحیح با پسماندهای تولیدی و دفن کنترل نشده و بدون برنامه از اثرات منفی بسیار بالایی برخوردار می­باشد. تولید کمپوست بر اساس نتایج هر دو ماتریس و با عنایت به ماهیت پسماندهای شهری تبریز، بالاترین الویت را برای جایگزینی با دفن غیر بهداشتی دارا است. Environmental Impact Assessment of Tabriz's Municipal Solid Waste Disposal Site Using Rapid Impact Assessment Matrix (RIAM) and Leopold Matrix منبع دانلود CEEJ_Volume 47.2_Issue 87_Pages 77-87.pdf

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×