رفتن به مطلب
تالار گفتگوی ایران سازه، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

omidreza57

Members
  • تعداد ارسال ها

    30
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    1

آخرین بار برد omidreza57 در 16 بهمن

omidreza57 یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است!

درباره omidreza57

  • درجه
    عضو عادی
  • تاریخ تولد تعیین نشده
  1. به پیوست بار گذاری یک سقف با شیب یک طرفه قرار داده شده است از همکاران محترم در خواست میگردد در صورت صحت یا سقم آن نظری دارند مطرح نمایند. با تشکر محاسبه نیروی باد جهت قاب با شیب یک طرفه.pdf
  2. مدل لاپه در کتاب آقای علوی

    منظورتون از مثل ستون رو متوجه نشدم..با توجه به نوع اتصال (مفصلی) به صورت االمان محوری عمل میکنه با توجه به لاغری قوطی و تلاش های موجود به راحتی قابل طراحی میباشد.در خیلی از پروژه ها از قوطی 10 استفاده میشه بستگی به عرض دهانه و محل قرار گیری باد بند ها هم داره..
  3. ترکیبات بارگذاری شامل فشار جانبی خاک

    به نشریه ترکیب بار نظام شیراز مراجعه کنید.ترکیب بار برای دیوار پیرامونی ساختمان ارایه کرده است.
  4. دفترچه محاسبات سوله - انوش فقیهی

    با عرض تشکر و زحماتتون یه سوالی که داشتم اینه که تغییر شکل تاج سوله در صفحه قاب چه مقدار شده است؟
  5. مدل لاپه در کتاب آقای علوی

    ممنون از پاسختون: 1-با توجه به محل قرار گیری سگراد آیا کمکی به کنترل طول مهاری نشده میکند؟آیا اتصال سقف به پرلین خود در جهت کنترل طول مهار شده نیست؟ 2-با توجه به شکل مقاطع سرد نورد شده (بال به صورت دولبه متکی) رابطه خاصی برای کنترل طول مهار نشده وجود دارد؟ 3-در کتب مهندس کرمی و دکتر میر قادری از سگراد ها به جهت تعدیل (کاهش) لنگر عنوان شده است.در مثال ها مشخصا استفاده شده است.(جلد 1 و2) در ضمن سوالی داشتم که ارتباطی با به این موضوع نداره: برای طراحی سوله به دهانه 25 متر و ارتفاع 12 متر در شانه با شیب 10 درصد،ستون ها در جهت قاب به صورت خمشی در نظر گرفته شده است.در طراحی بیس پلیت از ورق 25میل به طول 110 و عرض 46 استفاده شده است(تقویت شده).بولتها در هر سمت 8 عدد (دو ردیف 4تایی) مجموعا 16 بلت در نظر گرفته شده است.آیا برای حالتe>H/6 برای محاسبه محل تار خنثی رابطه ای مد نظر تون هست؟یه رابطه درجه 3 وجود داره که از روابط تعادل و همسازی تغییر شکل ها بدست امده ولی در هر سمت یک ردیف بولت در نظر گرفته شده. با تشکر.
  6. مدل لاپه در کتاب آقای علوی

    با تشکر،از پاسختون.چرا در مدل یک تیر لاپه مدل نکردید؟مثلا یک تیر 2سر مفصل در یک صفحه و در صفحه دیگه (با فرض 2 سگراد) 4 تکیه گاه،وقتی مدل کردم دیاگرام M22 برام جالب و نا اشنا بود ROOF-CLADDING-1.rar
  7. در CD پیوست کتاب طراحی سوله جناب آقای مهندس علوی برای مثال اول تگیه گاه میانی در نظر گرفته شده برای لاپه به نظر میرسه صحیح نمیباشد،از دوستان اگر نظری دارند لطفا در اختیار اینجانب قرار بدهند به پیوست مدل ایشان قرار داده شده است. LAPEH-CHAPTER2.rar
  8. درز انقباض در مخازن

    سلام خدمت مهندس عزیز در محل درز انقباض ،ما ایجاد ترک میکنیم،تقریبا میشه گفت سازه در اون نقطه قادر به تحمل لنگر خمشی نیست(البته این نظر منه) و میتونیم از شاخک بررشی یا کلید برشی جهت همسان کردن تغییر شکل ها در محل درز استفاده کنیم. به نظر من در درز انقباضی با توجه به قطع بتن (هر چند میلگرد هم ادامه داشته باشه باید در محل درز سازه قطع بشه و با توجه به اینکه سطح بتن باید کاملا صاف باشه).این مشکل در دیواره ها خیلی جدی نیست ولی در سقف در صورت قطع سازه، ایجاد سقف طره میشه که جهت کنترل تغییر شکل ها میباست در محل درز حداکثر فواصل ستون ها 4 متر در نظر گرفته شود.(مانند درز انبساط).در حقیقت درز انقباض مثل درز انبساط میمونه با این فرق که فاصله اولیه در درز وجود نداره.جالب اینکه در جدول اسمی ارایه شده در 123جدید اگه سازه شما نیمه یکپارچه باشه در صد ارماتور 0.005 و اگر یکپارچه باشه 0.006 یعنی 0.001 .(یعنی هیچی) بحث دیگه اینکه در پاراگراف سوم (درز انقباض جزیی )منظور کدام ارماتور است که گفته 1.7 طول مهاری ادامه داده شود.چون در ادامه صحبت از لنگر خمشی کرده پس در محل درز مقاومت خمشی قائله،پس نمیتونه یک میلگرد در وسط مقطع باشه اصولا باید در هر دو ارماتور داخل وخارج باشه.و اینکه اگر این طور در نظر بگیریم با توجه به عمق درز( 0.25 ارتفاع مقطع) ارماتور داخلی فاقد پوشش بتنی است(شاید بتوان ماستیک رو پوشش برای بتن در نظر گرفت، در ابتدای پاراگراف سوم هم گفته اگه شرایط بهره برداری تامین بشه...).من یکی از نقشه های مهاب رو دیدم که درز انقباض جزیی رو مثل شکل پیوست در نظر گرفته بود. توصیه میکنم نشریه 312 پیوست 3 و BS 8007 رو مطالعه کنید بحث های جالبی توش هست که در 123 نیست.
  9. با توجه به متن نشریه 123 قدیم و جدید در مورد درز های انقباضی چند سوال وجود دارد درهمکارانی که در این زمینه تجربه دارند لطفا نظر خودشون رو اعلام کنند. 1-در نشریه 123 قدیم در مورد درز انقباض جزیی گفته شده"در صورتی که تمامی میلگردها در محل درز ممتد باشد یا فقط 50 دزصد آن ها قطع شده باشند. در صورتیکه نشریه 123 جدید گفته حداقل 50 درصد. الف:ایا اثر قطع بتن و میلگرد در مدل باید در نظر گرفته شود؟(مانند درز انبساط جدا شوند) ب-جزییات آرماتور گذاری در محل درز (جزیی و کامل) چگونه است(ایا ارماتور های قطع شده باید خم داشته باشد) ج-منظور از 50 در صد چیست؟(قطع ارماتور در پلان است یا مقطع). د:منظور از متن" درصورتی که در درزهاي انقباضی جزیی میلگردها به نحو مناسبی در برابر خوردگی محافظت شوند، می توان از محدودیت حداکثر تنش بهره برداري میلگردها در محدوده آن صرفنظر کرد. در این صورت، این میلگردها باید حداقل 1/7 برابر طول مهاري در هر دو سمت درز امتداد داشته باشند. با درنظرگرفتن این مساله ممکن است بتوان با حداکثر 50 درصد مساحت میلگردها نیز مقاومت خمشی مورد نیاز را در مقطع درز انقباضی جزیی، کسب کرد." کدام ارماتور ها باید در هر دوسمت درز مهار شوند؟؟؟؟(کلا دو ردیف ارماتور داریم که یکیش از درز عبور میکنه و دیگری قطع میشه) منظور از جمله در برابر خوردگی حفظ بشه احتمالا پوشش ارماتوره(در ادامه نشریه گفته حداقل عمق شیار 1/4 ضخامت در نظر گرفته بشه که مثلا برای دیوار به ضخامت 40 حدود 10 میشه ) فایل پیوست موجود میباشد.
  10. ممنون از پاسختون...ولی با ضریب رفتار 2 ابعاد ستون غیر منطقی در نظر گرفته میشود.به نظر شما باید 2 در نظر گرفته شود؟ با توجه به وجود دیوارهای مخزن اصولا ستوها سهم چندانی از بار لرزه ای نخواهند داشت. مشخصا سوال من در مورد مخازن نیمه مدفون با عدم اتصال سقف به دیواره ها میباشد.
  11. با تشکر از پاسختون....اگر ممکنه در مورد مدل کردن درز انقباظ جزیی (با توجه به 50 در صد آرماتور ) و درز انقباظ کامل توضیح بدین.آیا مانند درز انبساط مدل میشه؟ 350M_06.pdf به نظر شما ایا در نظر گرفتن 0.75 نیروی زلزله بحث آیین نامه دارد(جهت کنترل عرض ترک).در نشریه 123 جدید تمامی این روند رو به آبا ارجاع داده وبا توجه به اینکه آبا و مبحث 9 دارای فلسفه طراحی یکی هستنن(حالت حدی نهایی و کنترل در حالت حدی بهره برداری) میتوان به بند 9-13-11(مبحث نهم صفحه 190) استناد کرد(..... با حذف بارهای اتفاقی....)و اینکه آیا اگر بخواهیم از اثر زلزله صرف نظر نکنیم منطقی تر نیست که از زلزله سطح بهره برداری(به جای ضرب 0.75 در زلزله طرح) استفاده کنیم؟
  12. به طور معمول کنترل عرض ترک برای عدم نشت سیال یعنی در حدود 0.1 میلیمتر در ترکیبات بارهای دایمی میشه که این مورد در نشریه 123 با در نظر گرفتن شرایط محیطی نوع C برای بارهای زلزله عنوان شده. در ACI350 هم اشاره ای به در نظر گرفتن بارهای زلزله در کنترل عرض ترک نشده. با تشکر از پاسختون...روش طراحی برای عرض ترک در ACI-350 فلسفه جداگانه ای دارد،در این روش از ضریب تشدید استفاده میشود (به ظاهر بازنگری جدید از آن تقلید کرده ولی کاملا پر ابهام)....به توجه به فرموده شما که کاملا با آن موافقم...اگر زلزله در FS (تنش فولاد در بهره برداری)در نظر گرفته نمیشود چرا شرایط C را بیان کرده؟متاسفانه با تغییر غیر اصولی ترکیبات بارو...، باعث ایجاد ابهامات زیادی شده.. احتمالا منظور شما از ضریب تشدید ضریب پایایی می باشد. بر اساس ACI 350-06 شما می بایست ابتدا سازه را برای ترکیب بارهای معمول و برای مقاومت طراحی کنید. سپس بایستی با کنترل مقادیر تنش های بهره برداری fs با روابط بند 10.6.4.1 و 10.6.4.2 و بر اساس شرایط محیطی (Environmental Exposure) تعریف شده در این استاندارد عرض ترک را کنترل کنید. تفاوت این آیین نامه نسبت به ویرایش ها قبلی حذف ضریب Z برای کنترل عرض ترک می باشد. در مرحله بعد نیز با محاسبه ضریب پایایی Durability Factor سازه دوباره چک کنید. بهترین راه محاسبه ضریب پایایی استفاده روش پیشنهادی در R9.2.6 است که میبایست در این حالت در مقاطع تحت کنترل کشش (TC) نسبت تنش تسلیم به تنش بهره برداری را محاسبه کرده و در ترکیب بارهای بدون ضریب ضرب کنید و سازه را دوباره آنالیز و طراحی کنید که البته در این حالت طراحی با در نظر گیری ضریب کاهش 1 (phi=1) انجام میشود یعنی Mu<Mn می باشد. به نظر من طراحی به کمک ACI 350 به تنهایی بسیار آسانتر از 123 میباشد. به خصوص هنگامی که با سازه هایی مثل ایستگاه پمپاژ پمپهای مستغرق درگیر هستید که ترکیبی از مخزن و ساختمان هستند به راحتی میتونید کل سازه را بر اساس یک آیین نامه واحد طراحی کنید. شخصا در تمام پروژه های 2 سال اخیر از این آیین نامه استفاده کردم و سازه ها هم بهینه تر نسبت به 123 طراحی شده اند.. در نهایت آقای مهندس در صورت استفاده از ACI-350 ،با توجه به گفته شما تنش های بهره برداری(FS)آیا شامل نیروی زلزله میشود(به قول شما اشاره نشده )؟ یا خیر. سوال دوم اینکه در صورت استفاده ازACI-350 بحث اندرکنش کشش مستقیم با خمش با توجه به روابط بند ,10.6.4.1,2 به چه صورت میباشد(در ACI-350) من جایی ندیدم..سوال سوم اینکه رابطه محاسبه تنش بهره برداری چیست ؟FS=M/(AS.J.d) در بند 10.6.4.6 گفته بار های بدون ضریب ایا منظورش این نیست در ترکیب بار های بند 9.2.1 تمام ضرایب بار رو یک بگیریم؟ (یعنی زلزله هم در نظر بیگیریم)...من هر دو روش رو امتحان کردم...در صورت در نظر گرفتن زلزله طرح به نظر سنگین میشه...اگه زلزله رو در نظر نگیریم عرض ترک تقریبا همیشه پاسخگو ست.
  13. ممنون از پاسختون...ولی با ضریب رفتار 2 ابعاد ستون غیر منطقی در نظر گرفته میشود.به نظر شما باید 2 در نظر گرفته شود؟
  14. با سلام خدمت مهندسین عزیز: مخزن مورد نظر 35در 35 متر و ارتفاع سیال 4.7 متر میباشد.طراحی بر اساس-06- ACI350 بار گذاری شده است.با توجه به اینکه مخزن روی سطح زمین انجام میشود.ضریب رفتار Ri=2 و Rw=1 در نظر گرفته شده است.(جدول ACI350).سوال اینه به نظر شما با توجه به عدم اتصال سقف به دیواره ها،جهت محاسبه نیروی لرزه ای سقف ضریب رفتار 2 در نظر گرفته شود یا میتوان ضریب رفتار (مثال قاب خمش متوسط R=5).در نظر گرفته شود.
  15. ابهام در محاسبه طول موثر در سوله...(مشخصات عینا از مثال کتاب مهندس علوی برداشت شده است).محاسبات در فایل پیوست ارایه شده است. buckling.rar

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×