رفتن به مطلب

اطلاعات جامع سازه LSF


samankooshan
 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

سازه فولادي سبک که به اختصار به آن سازه ( LSF) گفته مي شود، يکي از سيستم هاي نوين ساختماني است که براي اجراي ساختمان هاي با طبقات محدود که معمولا تا 5 طبقه مي باشد استفاده مي شود و از سيستم هاي مورد تاييد مهندسان عمران در کشورهاي توسعه يافته و مدرن مي باشد. اين سازه از ورق هاي فولادي نورد شده براي تامين پايداري ساختمان، صفحات و تخته هاي گچي به عنوان پوشش دروني و قطعات ديواره خارجي به عنوان نما تشکيل شده است. اين سيستم توانايي ترکيب با سيستم هاي سازه اي ديگر را دارا مي باشد. استفاده از اين سيستم وزن سازه را تا پنجاه درصد کاهش مي دهد و اين بزرگترين امتياز در برابر زلزله مي باشد.

9836689.jpg


يک ويدئو زيبا از کليات سازه LSF و مزاياي آن

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ساختمان های پیش ساخته فولادی سبک (steel frame light weight) موسوم به LSF به صورت اجرای خشک و عمدتاً با استفاده از اتصالات پیچی و به روش تولید صنعتی به کار گرفته می شوند. این ساختمان ها از سه جزء اصلی شامل ورق های فولادی سرد نورد شده جهت تامین سازه، صفحات تخته گچی به عنوان پوشش رویه درونی ولایه عایق حرارتی و صوتی، تشکیل می شوند. کاربرد این ساختمانها به عنوان یک سیستم سازه ای مستقل، اکثراً در انبوه سازی ساختمان های دو طبقه، دفاتر و ساختمان های تجاری کوچک، واحدهای صنعتی وسالن های ورزشی در یک طبقه می باشد.در این مقاله تحلیلی آموزشی به معرفی این فناوری نوین ساختمانی میپردازیم:
به نظر می رسد این سیستم سازه ای توانایی ترکیب شدن با سیستم های دیگر، همانند دیوارهای بتن آرمه سازه ای را نیز دارا می باشد و می تواند در ساخت ساختمان های کوتاه مرتبه به صورت سیستم سازه ای مختلط به کار گرفته شود. جهت ساخت مقاطع سرد نورد شده مطابق آیین نامه های مربوط به این سازه ها، استفاده از اشکال مختلف مجاز می باشد. این مقاطع معمولاً دارای ابعاد متنوع و محدوده تغییرات ضخامتی بین 6/0 الی 5/2 می باشند. اتصال سازه LSF به شالوده به واسطه یک کلاف افقی با مقطع C شکل صورت می گیرد. اجزاء قائم این سیستم به عنوان عضو باربر ستونی در بارهای ثقلی عمل می نمایند، برخی از این اعضا که در دهانه مهاربندی جانبی سازه قرار می گیرند علاوه بر بار ثقلی، متحمل نیروهای ناشی از بارهای جانبی نیز می شوند، این اعضا تحت نام وادار (stud) در این سیستم معرفی می شوند.


سقف سازه این ساختمان ها متشکل از تیرچه های فلزی سرد نورد شده بوده که فواصل تیرچه ها با توجه به میزان ظرفیت باربری عضو و ابعاد قطعات پوشش سقف که می تواند تخته های چوبی، سیمانی و یا دال بتن آرمه باشد تعیین می شود. تیرها و تیرچه ها عمدتاً دارای مقاطع با اشکال C یا Z می باشند، پوشش سقف با دال بتن آرمه ، در صورت تامین یکپارچگی لازم بین بتن و پروفیل فولادی تیرچه، می تواند به عنوان یک سقف مرکب بتنی فلزی طراحی شود. در ساختمان های LSF، به منظور باربری جانبی سازه در دو امتداد اصلی متعامد، از دهانه های باربر جانبی استفاده می شود که تحت عنوان(Bearing wall load) نامیده می شود. دهانه های باربر به چهار روش ایجاد می شود که عبارتند از : سیستم دهانه های مهاربندی شده با اعضای قطری، سیستم دیوار برشی با ورق فولادی نازک، سیستم دیوار باربر با پوششهایOSB، سیستم دیوار برشی بتن آرمه.



مزاياي سازه هاي فولادي گالوانيزه سردنوردشده سبك:
1- وجود آیین نامه های متعدد: آیین نامه های متعددی برای طراحی و اجرای این سیستم سازه ای تهیه شده است که موجب سهولت و دقت در طراحی، ساخت، نصب، اجرا، کنترل کیفیت و نگهداری این سیستم سازه ای می شود.

2- کاهش وزن سازه: میزان وزن فولاد مصرفی در سیستم سازه ای قاب فولادی سبک نورد سرد حدود 50% وزن مصرفی در سازه های فولادی معمولی است.

3- سهولت حمل و نقل: اجزای فولادی به صورت دسته یا پالت درآمده و با یک جرثقیل می توان تخلیه آنها را در محل اجرای طرح به راحتی انجام داد.


محدودیت های سیستم قاب فولادی سبک:
سیستم قاب فولادی سبک ساخته شده با قطعات سرد نورد شده علیرغم مزایای بسیار، محدودیت هایی نیز دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

در مراحل طراحی باید از اندازه و چگونگی مدول ها تبعیت کرد.

در ابعاد دهانه، محدودیت وجود دارد.
تعداد طبقات قابل ساخت با این سیستم محدود است.
به نیروی کار متخصص و آموزش دیده نیاز است.

4amani-s.jpg3amani-s.jpg


دوستان میتونن از لینکهای زیر آیین نامه طراحی این سیستم ساختمانی رو برای شروع دانلود کنند:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 4 ماه بعد...

طراحی و تولید و ساخت و نصب سوله های سبک فولادی با سازه LSF


 


swpgors.png


 


سوله سازه‌ای فلزی با سقف شیب‌دار است که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می‌شود.


از این نوع سازه در کارخانه‌ها، اسکلت ساختمان، انبارها، مرغداری‌ها، آشیانه‌های هواپیما، تعمیرگاه‌ها، فروشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی که با قاب‌هایی با دهانه یزرگ نیاز است استفاده می‌شود. بدلیل بزرگ بودن ابعاد تیرها و ستون‌ها باید از تیرورق در پروفیل‌های سوله استفاده کرد.


 


استفاده از روش LSF جهت ساخت سوله های صنعتی دازای مزایای بسیاری می باشد.


در زیر به مزایا و معایب ساخت این سوله ها با سازه سبک فولادی اشاره می شود:


 


swp-render.jpg


مزایا:


1سرعت ساخت بالا:


بازگشت سرمایه و شروع زودتر زمان بهره برداری کارخانه که باعث افزایش بهره وری می گردد.


2هزینه کمتر نسبت به روش سنتی:


به دلیل سبک تر بودن هزینه مصالح مصرفی و به دلیل سرعت ساخت، هزینه نیروهای روزمزد به مراتب کمتر است.


3قابلیت دمونتاژ و نصب در محلی دیگر:


در اکثر کارخانجات بعد از مدتی نیاز به افزایش و یا تغییر فضا وجود دارد که در این روش نیازی به تخریب و دور ریز سازه قبل نیست و این امکان وجود دارد که به سرعت دمونتاژ شده و در محلی دیگر نصب گردد.


4 عایق بندی مناسب:


به دلیل وجود فضای مابین دیوارها، عایق بندی بسیار راحت تر است و ضخامت دیوار جهت عایق بندی افزایش نخواهد یافت.


5فونداسیون سبک تر:


به دلیل سبک بودن به فونداسیون سبک تری نیاز است.


6 عدم نیاز به تیغه چینی و عملیات بنایی:


با توجه به پیش ساخته بودن مصالح نیازی به مصالح بنایی نظیر سیمان و ماسه و آجر و ... و دپوی آن در محیط کارخانه ندارد.


7 ضخامت کمتر دیوارها نسبت به روش سنتی:


ضخامت کمتر دیوارها نسبت به روش سنتی باعث افزایش فضای مفید می گردد.


 


معایب:


1محدودیت دهانه:


حداکثر دهانه سوله ها بدون نصب ستون 12-14 متر می باشد که البته در صورت استفاده از ستون و یا دیوار در فضای داخل قابل افزایش می باشد.


2 جرثقیل سقفی:


به دلیل استفاده از ورقهای ضخامت پایین امکان الحاق جرثقیل به سازه اصلی وجود ندارد مگر اینکه با ترکیب با سازه فولادی تیرآهن بتوان آن را مهار کرد.


 


در ادامه جهت کسب اطلاعات بیشتر فایل پیوست را مطالعه نمایید.


 


Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,469
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    JaslySem
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...