رفتن به مطلب

ابلاغ ضوابط استفاده از تاورکرین


admin
 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

  • Administrators

ابلاغ ضوابط استفاده از تاورکرین

نامه امیر مغانلو مدیر کل دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور به معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداریهای کشور به تاریخ 17 آبان 95

photo_2016-12-18_11-48-45.jpg

به نقل از کانال تلگرام

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

کسی می دونه ضوابط ایمنی در  استفاده از تاور کرین چیه؟

چه مواردی رو باید قبل از نصب رعایت کرد؟

چه مواردی رو  در حین سرویس باید رعایت کرد؟

چه مواردی رو  در حین جمع آوری تاور کرین باید رعایت کرد؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

موارد ایمنی در استفاده از جرثقیل برجی – تاور کرین tower crane

 

1- تحت شرایط استاتیک، وزن بار متصل به جرثقیل طبق جدول بار نباید از ۶۷ درصد میزان بار واژگونی فراتر رود.
۲- در شرایطی که باد می وزد، وزن بار متصل به جرثقیل ، طبق جدول بار، نباید از ۷۷درصد میزان بار واژگونی فراتر رود.
۳- پایداری این جرثقیل ها بستگی به طول بوم، طول بوم کمکی یا ترکیبی از هر دو، استقرار وزنه های تعادلی و ارتفاع برج دارد و جدول بار این گونه جرثقیل ها طبق موارد ذکر شده توسط سازنده تنظیم می شود.
۴- نیروهای ناشی شده از سرعت و جهت باد وارد بر جرثقیل، بر پایداری دستگاه تأثیر فراوانی دارند.
۵- در صورت حرکت جرثقیل با بار، تأثیر نیروهای وارده بر دستگاه باید در تعیین میزان بار مجاز اعمال شوند.
۶- آغاز واژگونی جرثقیل هنگامی است که جمع جبری نیروهای واژگونی با جمع جبری نیروهای پایداری دستگاه برابر می شوند.
۷- جدول بار این گونه جرثقیل ها باید خوانا، با دوام و واضح بوده و در دسترس راننده قرار داشته باشد.
۸- جدول بار جرثقیل مختص به همان جرثقیل است و از جابه جایی جداول بار دستگاه ها باید خودداری شود.
۹- الزامات تعیین پایداری عقب دستگاه عبارتند از:
– طول بوم در حداقل ممکن بکار رود.
– بوم یا Trolley در حداقل شعاع کاری قرار داشته باشند.
– جرثقیل بدون بار باشد.
– جرثقیل در حالت تراز قرار داشته باشد.
۱۰- در صورتی که جرثقیل تعمیر شده و یا اصلاحاتی روی آن انجام گرفته تنها توسط سازنده اصلی یا فرد مجاز تست و راه اندازی گردد.
۱۱- کلیه مدارک ،اسناد تعمیر، نگهداری و بازرسی از دستگاهها باید مستندسازی شود.
۱۲- موقعیت و نصب صحیح وسایل نشانگر، اهمیت زیادی در ایمنی این نوع جرثقیل ها دارد.
۱۳- موقعیت، نصب و تنظیم صحیح شیرهای ایمنی فشار باد یا هیدرولیک نقش مهمی در ایمنی دستگاه دارد.
۱۴- مکانیزم بالابر بار در این نوع جرثقیل ها باید به کلاچ موتور مجهز باشد.
۱۵- جرثقیل های با موتور الکتریکی باید سیستم های کنترل کننده ی سرعت داشته باشند.
۱۶- قلاب این گونه ها جرثقیل ها باید دارای ضامن ایمنی باشد.
۱۷- زمانی که قلاب در پایین ترین وضع ممکن قرار دارد، باید حداقل دو دور کامل سیم بکسل در درام بالابر باقی بماند.
۱۸- انتهای سیم بکسل درام طبق توصیه ی سازنده باید به درام وصل شود.
۱۹- لبه ی درام جمع کننده ی سیم بکسل باید از آخرین دور سیم بکسلی که به دور آن پیچیده شده ۱۳ میلی متر بالاتر قرار داشته باشد.
۲۰- قطر درام از ۱۸ برابر قطر اسمی سیم بکسلی که به دور آن پیچیده شده نباید کمتر باشد.
۲۱- در اتاق راننده باید تجهیزاتی برای متوقف کردن چرخش درام هنگام بالا یا پایین آوردن بار موجود باشد.
۲۲- برای کنترل درام، نشانگرهای چرخش آن باید در دسترس راننده باشد.
۲۳- انواع ترمزهای موتوری، ترمزهایی با جریان گردابی، مکانیکی، پنوماتیکی یا هیدرولیکی به منظور کنترل سرعت بار در نظر گرفته شده است.
۲۴- ترمز های خودکار نیز در مواقعی که ترمزهای موتوری عمل نکند برای کنترل سرعت بار در این جرثقیل ها در نظر گرفته شده اند.
۲۵- برای کنترل بار، زمانی که سایر ترمزها از کار افتاده باشند، علاوه بر ترمزهای ذکر شده، ترمزهای دستی نیز وجود دارد.
۲۶- سطح تماس کنترل های پایی نباید لغزنده باشد تا اپراتور به راحتی بتواند حرکت بار را مهار کند.
۲۷- شیارهای قرقره ی بالابر باید از سطح آسیب دیده عاری باشد تا باعث صدمه به سیم بکسل نشود.
۲۸- شعاع مقطعی انتهای شیار قرقره به گونه ای طراحی شده است که سیم بکسل به راحتی و بدون درگیری از آن عبور کند.
۲۹- نواحی قابل دسترسی در جرثقیل های برجی باید تمیز و عاری از روغن، گریس و هرگونه مواد ضایعاتی نگه داشته شود تا خطر سرخوردن و افتادن ایجاد نکند.همچنین کابین جرثقیل باید عاری از مواد قابل اشتعال نگه داشته شود.
۳۰- پس از نصب جرثقیل و هنگام عملیات باربرداری توسط دستگاه،ناظر عملیات از نواحی قابل دسترس جرثقیل نسبت به وجود مواد اضافه رها شده در روی سکوهای کاری بازدید به عمل آورده و در صورت وجود آنها را خارج می کند تا خطر سقوط به پایین ایجاد نکند.
۳۱- پرسنل تعمیر و نگهداری و راننده ی جرثقیل برای جابه جایی ابزار دستی هنگام بالا یا پایین از دستگاه باید از کوله پشتی های مخصوص استفاده نمایند. لازم به ذکر است برای بالابردن ابزارآلات و بارها سنگین تر از حداکثر بارمجاز، برای جابه جایی دستی ( با کمک طناب و قرقره ) ۲۵ کیلوگرم است.
۳۲- محل اتصال جرثقیل برجی به زمین (پایه) برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه باید توسط نرده های چوبی یا فلزی تا ارتفاع دو متر حفاظ گذاری شود. نرده های حفاظتی باید قفل داشته باشند و کلید آن در دست اپراتور و ناظر عملیات باشد. علائم هشدار دهنده و ایمنی مانند خطر سقوط اشیاء باید در محل نصب شود.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,515
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    Elianmal
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...