رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

با سلام خدمت مهندسین محترم

من یه سوال برای تکمیل اطلاعات شخصی خودم در زمینه بادبند داشتم.

اگر به فرض برای مقطع بادبند به جای دوبل ناودانی از دوبل IPE (با شعاع ژیراسیونی بزرگتر از دوبل ناودانی) استفاده کنیم سازه در زلزله های متوسط چه رفتاری خواهد داشت؟ آیا به دلیل سختی زیاد بادبند نیروی بیشتری جذب میکنه یا به دلیل این سختی زیاد در زلزله های خفیف و متوسط، چون وارد حالت غیرخطی نمیشه مشارکت زیادی در زلزله نداره پس انرژی زلزله رو مستهلک نمیکنه؟

اصلا انتظار خارج شدن از حالت تسلیم انتظار درستیه؟

ممنون

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • Administrators

البته جواب دقیق سوال شما را نمیدانم. امیدوارم دوستان مسلط تر به تحلیل ها و رفتارهای غیرخطی سازه جواب کاملتری به سوال شما بدهند. ولی علی الحساب چیزی که به نظر من میرسد را بیان میکنم.

استفاده از مقاطع دوبل IPE معمولاً برای بادبندها مناسب و بهینه نیست ؛ چون لاغری بادبند در دو جهت به هم نزدیک نیست. تبعاً این مقطع باعث بالا رفتن سایز مقطع بادبندها و سختی محوری آنها در مقایسه با مثلاً حالتی است که مقطع دوبل ناودانی استفاده شود. البته به حد شکلپذیری سازه هم بستگی دارد. اگر حد شکلپذیری ویژه باشد مجبورید که متناسب با سنگین شدن بادبندها، سایز ستونهای متصل به آنها را هم افزایش دهید ولی برای حد شکلپذیری کم چنین موردی نیاز نیست. برای حالت بادبند EBF هم ستونها و تیرها متناسب با افزایش سایز بادبندها افزایش می یابد. تبعاً برای حالت ویژه  CBF و EBF کلیت رفتار سازه نباید تغییر کند جز اینکه سایز عناصر مقاوم جانبی سازه در بادبندها و تیرها و ستونها بالا میرود و تبعاً کل باربری سازه نیز بالا میرود. اما برای حد شکلپذیری کم میشود حدس زد که تشکیل مفاصل پلاستیک در بادبند ها با تاخیر مواجه شود و قسمت الاستیک رفتار سازه بزرگتر شود. البته اگر فرض کنیم که نقطه نهایی باربری سازه تشکیل مفاصل در ستونها باشد عملاً در باربری نهایی سازه تغییر قابل توجهی احتمالاً رخ نمیدهد ولی در عوض محدوده غیرخطی رفتار سازه کوتاهتر میشود. سازه با این مشخصات به نظر میرسد که ضریب رفتار و اضافه مقاومت کمتری داشته باشد ولی باربری نهایی آن چندان نسبت به حالت عادی تغییر ننماید. تبعاً جذب انرژی سازه هم مقداری دچار کاهش خواهد شد. 

البته اینها به معنی مردود بودن سازه نیست و در هر صورت منعی برای استفاده از مقاطع دوبل IPE برای بادبندها وجود ندارد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

البته جواب دقیق سوال شما را نمیدانم. امیدوارم دوستان مسلط تر به تحلیل ها و رفتارهای غیرخطی سازه جواب کاملتری به سوال شما بدهند. ولی علی الحساب چیزی که به نظر من میرسد را بیان میکنم.

استفاده از مقاطع دوبل IPE معمولاً برای بادبندها مناسب و بهینه نیست ؛ چون لاغری بادبند در دو جهت به هم نزدیک نیست. تبعاً این مقطع باعث بالا رفتن سایز مقطع بادبندها و سختی محوری آنها در مقایسه با مثلاً حالتی است که مقطع دوبل ناودانی استفاده شود. البته به حد شکلپذیری سازه هم بستگی دارد. اگر حد شکلپذیری ویژه باشد مجبورید که متناسب با سنگین شدن بادبندها، سایز ستونهای متصل به آنها را هم افزایش دهید ولی برای حد شکلپذیری کم چنین موردی نیاز نیست. برای حالت بادبند EBF هم ستونها و تیرها متناسب با افزایش سایز بادبندها افزایش می یابد. تبعاً برای حالت ویژه  CBF و EBF کلیت رفتار سازه نباید تغییر کند جز اینکه سایز عناصر مقاوم جانبی سازه در بادبندها و تیرها و ستونها بالا میرود و تبعاً کل باربری سازه نیز بالا میرود. اما برای حد شکلپذیری کم میشود حدس زد که تشکیل مفاصل پلاستیک در تیرها با تاخیر مواجه شود و قسمت الاستیک رفتار سازه بزرگتر شود. البته اگر فرض کنیم که نقطه نهایی باربری سازه تشکیل مفاصل در ستونها باشد عملاً در باربری نهایی سازه تغییر قابل توجهی احتمالاً رخ نمیدهد ولی در عوض محدوده غیرخطی رفتار سازه کوتاهتر میشود. سازه با این مشخصات به نظر میرسد که ضریب رفتار و اضافه مقاومت کمتری داشته باشد ولی باربری نهایی آن چندان نسبت به حالت عادی تغییر ننماید. تبعاً جذب انرژی سازه هم مقداری دچار کاهش خواهد شد. 

البته اینها به معنی مردود بودن سازه نیست و در هر صورت منعی برای استفاده از مقاطع دوبل IPE برای بادبندها وجود ندارد.

ممنون بخاطر پاسختون.نکات ارزشمندی فرمودید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,514
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    Henryfek
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...