رفتن به مطلب

بررسی و تعیین اضافه فشار بیشینه وارد بر ابنیه فنی راه و زیرساخت‏های حمل و نقل واقع در مجاورت عوارض ت


 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

  • Administrators

بررسی و تعیین اضافه فشار بیشینه وارد بر ابنیه فنی راه و زیرساخت‏های حمل و نقل واقع در مجاورت عوارض توپوگرافی تحت اثر انفجار

1 محمد ایمان خداکرمی mail.gif ؛ 2 یونس نوری

بررسی آثار امواج کوبشی ناشی از انفجار مواد منفجره در اطراف سازه‏های استراتژیک مانند راه­ها، تونل­ها، پل­های جاده­ها و خطوط ریلی همواره اهمیت قابل توجهی داشته است. نیروهای اعمال شده بر سازه­ها تحت اثر انفجار، وابسته به اضافه فشار هوای اطراف سازه می‏باشد. مطالعات صورت گرفته در مورد چگونگی انتشار امواج نشان می­دهد که رفتار امواج، به هندسه فضای انتشار موج وابسته است و با تغییر هندسه فضا، رفتار امواج نیز تغییر خواهد کرد، که این ملاحظات در شیوه­های متداول تعیین نیروهای وارد بر سازه­ها ناشی از انفجار مد نظر قرار نمی­گیرد. بسیاری از ابنیه فنی مورد استفاده در خطوط ریلی و جاده­ها در نواحی کوهستانی واقع شده­اند و در صورت وقوع انفجار در نواحی شامل عوارض توپوگرافی، باید اثر تفرق امواج و میزان اضافه فشار ناشی از آن، در این نواحی در نظر گرفته شود. به دلیل بازتاب امواج انفجاری در مجاورت عوارض توپوگرافی، استفاده از روابط متداول تعیین نیروهای وارد بر سازه‏ها ناشی از انفجار به منظور ارزیابی پل­ها و خاکریز جاده­ها در مجاورت عوارض توپوگرافی معقول نمی‏باشد. با بررسی­های انجام شده در این مقاله، ملاحظه می­گردد که این اضافه فشار اعمال شده بر ابنیه فنی راه چندین برابر مقادیر مشابه در نواحی مسطح می‏باشد. همچنین، ملاحظه گردید که با افزایش میزان مواد منفجره و کاهش نسبت عرض دره به عمق آن، اضافه فشار ایجاد شده ناشی از انفجار و اثر بازتاب آن افزیش می­یابد و حتی الگوی فشار اعمال شده در نواحی مجاور عوارض توپوگرافی منطبق بر الگوی توزیع فشار در نواحی مسطح نیست.

Assessment and Determination of Maximum Extra Pressure on Technical Buildings for Roads and Transportation Infrastructures near Topographic Irregularities under Blast Loads

منبع:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

دانلود:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,458
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    ChrisNop
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...