رفتن به مطلب

kaviani

Members
  • تعداد ارسال ها

    12
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

فعالیت های امتیازی

  1. پسندیدم
    kaviani به Ghahramani امتیاز داد در مسکن تا ۵ سال دیگر در رکود می‌ماند   
    من در این چند سال اینو متوجه شده ام که مردم ایران گرانی را دوست دارند.
    دوست دارند مثلاً یک واحد آپارتمان بخرند 100 میلیون و بعد گران شود بشود 150 میلیون و پیش خودشان فکر کنند سود کرده اند!!!
    متاسفم به طرز فکر ایرانی که فقط به فکر احتکار و مال اندوزی اند و در انتظار گرانی.
  2. پسندیدم
    kaviani به admin امتیاز داد در کنترل دریفت سازه های نامنظم پیچشی در Etabs   
    یک جدول وجود دارد که نسبت دریفت ماکسیمم به دریفت میانگین طبقه در آن درج شده است بر حسب اینکه سازه نامنظمی پیچشی دارد یا نه میتوانید یکی از دو دریفت درج شده در این جدول برای طبقات را برای کنترل دریفت در نظر بگیرید
  3. پسندیدم
    kaviani به farbodkhani امتیاز داد در اصلاحيه شماره دو مبحث نهم   
    شورای تدوین مقررات ملی ساختمان در جلسه شماره 30 مورخ 23/4/95  این شورا، اصلاحیه شماره 2 تهیه شده توسط کمیته تخصصی مبحث نهم مقررات ملی ساختمان برای ویرایش 1392 مبحث مذکور را مصوب نمود. اصلاحیه مذکور در تاریخ 31/4/95 توسط وزیر محترم راه و شهرسازی جهت اعمال در مقررات ابلاغ گردید.
    اين اصلاحيه را بايد در مباحث خود اعمال نماييد چون طبق منابع آزمون جزو منابع آزمون شهريور 95 ميباشد . تغييرات مهمي نيز بوجود آمده است .

    Hidden Content
    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
  4. پسندیدم
    kaviani به aKalantari امتیاز داد در طراحی اتصال تیر فولادی به تیر بتنی ؟   
    این پلیت باید برای لنگر M طراحی شود (ضخامت و ابعاد)، از آنجایی که اتصال مفصلی است بنابراین لنگر گیرداری تکیه گاهی وجود نخواهد داشت و لنگر M معادل حاصلضرب V در خروج از مرکزیت پیچ اتصال جان خواهد بود که چندان زیاد نمی شود، بنابراین ضخامت صفحه را نیز زیاد نخواهد کرد و شاید حداقل ضخامت آئین نامه ای مرتبط با جوش صفحه و انکر یا گل میخ تعیین کننده باشد. هر گل میخ نیز باید برای برش V/n  که در اینجا V/3 است طراحی شود و انکر فوقانی نیز باید برای نیروی فشاری M/d طراحی شود. (این انکر باید بعنوان تکیه گاه صفحه برای نیروی کششی پایین صفحه نیز منظور گردد)
     
    این شکل تیپ استاندارد صفحه اتصال نمی باشد ، بلکه یک شکل آموزشی است که می خواهد به شما نحوه توزیع نیروها و پخش آنها را دیکته کند، نیروی فشاری در بالا باید توسط انکر تحمل شود و نیروی کششی در پایین بایستی توسط صفحه، درصورتی که در عمل عکس این حالت وجود دارد
     

     
    با توجه به تضادی که بین سئوال در حالت متعارف خود  (طراحی Insert Plate  ) و شکل پیوست شده جناب کاویانی وجود دارد، با اجازه کاربران محترم و با توجه به مطالب عنوان شده، جمع بندی خودم را بیان می دارم.
     
    شکل ضمیمه شده، مرتبط با کتابی از درس مقاومت مصالح یا تحلیل سازه ها می باشد و تصویر، ازقصد نویسنده کتاب برای تشریح و تفهیم انتقال نیرو از عضوی به عضو دیگر و تفکیک و تشریح نیروهای محوری، برشی و لنگر خمشی و بیان اصل سوپرپوزیشن (Superposition Principle) برای خواننده، خبر می دهد.
    تیری فلزی با اتصال مفصلی به تیر یا ستون بتنی از طریق یک صفحه با انکر و گل میخ متصل شده است. پیچ های فلزی اتصال تیر به صفحه اتصال نیز در مرکز نبوده و دارای خروج از مرکزیت می باشند. نیروهایی قائم و ثقلی تیر باعث ایجاد نیروی برشی V می شوند خروج از مرکزیت پیچ های اتصال نیز لنگر M را ایجاد می نمایند. بر اساس اصل سوپر پوزیشن، تصویر، تاثیر گذاری V و M بر اتصال را از هم تفکیک نموده ، با ترسیم دوشکل دیگر که معادل شکل اولیه می باشد بیان می دارد که نیروی V توسط سه گل میخ برش گیری شده و هر کدام معادل V/3 سهم خواهند برد، لنگر M هم به زوج نیروی M/d تبدیل می شود که انکر بالایی باید نیروی فشاری M/d را تحمل نموده و در پایین صفحه هم نیروی بلند کننده صفحه (و برابر با نیروی فشاری) در مرکز ثقل مثلث توزیع تنش اثر می نماید.
     
    ارتباط این شکل با طراحی بهینه یک صفحه اتصالی به بتن (Insert Plate) کاملا معکوس است، اگر بخواهیم مسئله را در حد یک تمرین فکری و درک مفاهیم بررسی نمائیم مجاز خواهیم بود و می توانیم هرگونه مدلی را برای سیستم اتصال انتخاب نموده، راجع به آن بحث نمائیم و از آنجایی که تمرین است و قرار نیست اجرا شود، مانعی ندارد، لیکن در عمل  این گونه مدل سازی ها برای طراحی و اجرا، مسئله دار خواهند بود و سئوالاتی را مطرح می نماید که پاسخ گویی به آنها دشوار خواهد بود ، بنابراین باید تصریح شود که این شکل قرار نیست الگو برداری شده و در ذهن کسی بعنوان یک دیتیل استاندارد جا بگیرد
     
     

    تصویر یکی از  مدل  های متعارف برای صفحه اتصال به بتن (اتصال مفصلی) مندرج است
     
    با توجه به شکل و قرارگیری پیچ های اتصال تیر و صفحه اتصال در مرکز براحتی لنگر ناشی از خروج از مرکزیت حذف شده و مدل به یک اتصال مفصلی ساده تبدیل می گردد، با حذف  گل میخ ها و برش گیری توسط انکر های چهار گانه بالا و پایین طرح ساده و اجرایی تر می شود. نیروی محوری نیز در مدلینگ قابل منظور خواهد بود.
     
    بنابراین برای طراحی بهینه وقتی کلیات طرح (مدل مفروض) بدون ایراد اساسی و در حد قابل قبول بسته شد، آنوقت می توانیم به جزئیات طراحی نظیر تعیین ابعاد، ضخامت ورق و مشخصات انکر ها ... بپرداریم که قابل بیان در دو سه خط نمی باشد و در صورت فرصت، طی تاپیک جداگانه ای به این مطلب خواهم پرداخت.
     
    به عنوان راهنمای اولیه و برای کسانی که زیاد نمی خواهند به عمق مطلب بروند، یک مثال عددی حل شده در این زمینه می تواند راهگشای خوبی جهت ورود به مطلب باشد.
    یک مثال عددی حل شده برای مدل فوق، پیوست گردیده است. بارگذاری براساس کد EN 1990 و طراحی نیز براساس کد EN 3.1  (کدهای اتحادیه اروپا ) صورت گرفته است
    .

    Hidden Content
    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
  5. پسندیدم
    kaviani به reza.s10 امتیاز داد در طراحی اتصال تیر فولادی به تیر بتنی ؟   
    در مورد لنگر خمشی، این لنگر به دلیل خروج از مرکزیت پیچ اتصال جان خواهد بود که همکار گرامی نیز در شکل ضمیمه به درستی نمایش دادند.
     
    اما در مورد شکل ضمیمه شده در پست اول به نظر بنده نیروی برشی V را نباید بر تعداد تقسیم کرد. چراکه مجموعه نمایش داده شده به صورت مرکب عمل خواهند کرد و باید برای نیروی برشی V به تعداد مورد نیاز گل میخ طراحی کرد. در این راستا باید ضوابط گل میخ ها را نیز در نظر گرفت (همانند ضوابطی که برای اتصال دیوار بتنی به ستون فولادی خواهیم داشت).
     
    در مورد تعیین ابعاد ورق اتصال نیز بهتر است به موارد زیر توجه شود:
    1- ابعاد تعیین شده به اندازه ای باشد که فضای کافی برای اتصال تیر فولادی به وزق مهیا گردد.
    2- ابعاد در نظر گرفته شده به اندازه باشد که نیروی فشاری حاصل شده از خروج از مرکزیت اتصال، باعث خورد شدن بتن ناحیه فشاری نشود.
    3- ابعاد صفحه باید برای جانمایی تعداد گل میخ ها در نظر گرفته شود.
  6. پسندیدم
    kaviani به mehabb امتیاز داد در طراحی اتصال تیر فولادی به تیر بتنی ؟   
    حق با شماست. برای اتصال ساده فکر می کنم همان استفاده از نبشی نشیمن روش بهتری باشد یا همین دیتایل ترسیمی خود شما بدون میلگرد فوقانی. ضمنا مثال کاملی از رویکرد دوم جهت استفاده شما پیوست کرده ام

    Hidden Content
    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
  7. پسندیدم
    kaviani به sadeghalavi امتیاز داد در طراحی اتصال تیر فولادی به تیر بتنی ؟   
    احتمالاً این لنگر ناشی از خروج از مرکزیت ایجاد شده به واسطه فاصله بولتها تا انتهای تیر هست

  8. پسندیدم
    kaviani به javad917 امتیاز داد در طراحی اتصال تیر فولادی به تیر بتنی ؟   
    با سلام
    دوست عزیز این شکل مربوط به کتاب است یا از رروی نقشه های اجرائی تهیه شده؟
    شکل به نوعی رفتار اجزاء مختلف را در حالت کلی تشریح میکند.در این جا چون لنگر انتقال یافته طبیعتا" اتصال تیر به پلیت گیردار فرض شده.
    اثر لنگر توسط بولت (کشش) و بتن (فشار) و اثر نیروی برشی هم با گل میخها مقابله شده است.
    به نظر من جهت لنگر در شکل باید عوض شود.در هنگامی که اتصال مفصلی است و لنگر وجود ندارد گل میخ ها به تنهائی جوابگو می باشد.
     

  9. پسندیدم
    kaviani به sadeghalavi امتیاز داد در طراحی اتصال تیر فولادی به تیر بتنی ؟   
    توضیحات لازم رو همکارم جناب مهندس عباسی ارائه فرمودن، مدتی قبل راجع به همین موضوع مطالعه میکردم منتها به نتیجه خیلی مناسبی نرسیدم.
     
    در دیتایل ارائه شده اطراف سوراخ محل قرار گیری بولت با جوش پر شده که توضیح به خصوصی در این رابطه ارائه نشده متاسفانه

  10. پسندیدم
    kaviani به mehabb امتیاز داد در طراحی اتصال تیر فولادی به تیر بتنی ؟   
    همکار گرامی
     
    بحث اتصال اجزا فلزی به بتن موضوع نسبتا پیچیده ای است. آنچه در ادامه عرض می کنم فهم من از مسئله است و ممکن است نکات مهمی را نادیده گرفته باشم:
    - برای طراحی این پلیت  و بولت ها مطابق روش های طراحی بیس پلیت اقدام فرمایید.
    - اینکه رفتار واقعی اتصال صلب یا مفصلی است موضوعی است که نمی توان به سادگی درباره آن به نتیجه رسید. برای رسیدن به رفتار مفصلی بهتر است ضخامت
    صفحه اتصال زیاد و بولت ها نزدیک به پروفیل ( در محیط پلیت نباشند حتی الامکان)  طراحی شوند.
    - فواصل بولت ها از محیط بتن موضوع مهمی است به خصوص اگر تلاش این بولت ها زیاد باشد یا تراکم میلگردهای تیر قابل توجه. برای این موضوع باید فصل 17 آیین نامه aci را ببینید.
    - برای اتصال مفصلی اسنفاده از نبشی نشیمن را بررسی کنید  (مشابه ساختمان های فولادی) در اینصورت رسیدن به رفتار مفصلی راحت تر خواهد بود.
    امیدوارم نکاتی که عرض شد بتواند کمی در حل مسئله به شما کمک کند
     
    موفق باشید
  11. پسندیدم
    kaviani به mooooooohsen امتیاز داد در سوالات و حل تشریحی آزمون نظام مهندسی محاسبات پایه سه بهمن 94   
    رو به بالا گرد میشه....
  12. پسندیدم
    kaviani به mehdiyeganeh84 امتیاز داد در آمادگی جهت آزمون محاسبات بهمن ماه 94   
    بله آیین نامه گفته سازه هایی که درجه نامعینی آن کافی نباشد باید ضریب زلزله 20 درصد اضافه شود.حال آیین نامه دو روش الف و ب را پیشنهاد کرده که در صورت استفاده از روش الف و نبود نامعینی کافی، باید هر دو ضریب جهت x و y به مقدار 20درصد اضافه شود.ولی در روش ب میتوان برای یک جهت که نامعینی کافی ندارد اینکار را انجام داد.در مورد وجود سیستم مقاوم جانبی در هر سمت مرکز جرم، باید در هر طرف مرکز جرم دو دهانه مقاوم داشته باشیم، یعنی در کل 4 دهانه مقاوم در هر امتداد باید داشته باشیم.
  13. پسندیدم
    kaviani از samcivil23 یک واکنش گرفت در آمادگی جهت آزمون محاسبات بهمن ماه 94   
    با سلام
    در مورد محدودیت های بازشو در دال ها  در مبحث نهم نوشته شده نواحی مشترک بین دو نوار ستونی متقاطع عرض بازشو باید کمتر از یک هشتم عرض نوار در هر جهت باشد. این عرض نوار که نوشته شده منظورش کل عرض نوار ستونی هست یا عرض نیم نوار ستونی؟
    توی حل مسائل مختلف بعضی جاها عرض بازشو با کل عرض ستونی (یعنی دو برابر نیم نوار) مقایسه شده و در بعضی موارد با عرض نیم نوار ستون
    بلاخره یک هشتم کدوم رو باید در نظر گرفت؟
  14. پسندیدم
    kaviani به admin امتیاز داد در آمادگی جهت آزمون محاسبات بهمن ماه 94   
    شکل 10-3-8-1 را نگاه کنید محاسبه برش و لنگر در دو انتهای تیر بر اساس روابط تعادل طبق این شکل به دست می آید. برش به دست آمده به این روش معیار طراحی تیر و اتصال آن به ستون برای برش است. برای اتصالات RBS هم روش مشابه همین است فقط در مفصل پلاستیک باید لنگر پلاستیک مقطع کاهش یافته جایگزین با لحاظ کردن تنش تسلیم محتمل جایگزین شود

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...