رفتن به مطلب
تالار گفتگوی ایران سازه، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

Mjd

Members
  • تعداد ارسال ها

    129
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    5

آخرین بار برد Mjd در 16 آذر 1395

Mjd یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است!

درباره Mjd

  • درجه
    عضو فعال
  • تاریخ تولد تعیین نشده
  1. مجله STRUCTURE ، ژانویه 2018

    با تشکر از شما اما متاسفانه فایل قابل دانلود نیست "ما فایل پیوستی را که شما به دنبال آن هستید را پیدا نمی کنیم."
  2. اطلاعات در خصوص المان لینک در Etabs و Sap

    سلام خدمت همه اساتید میخواستم بدونم مرجعی در خصوص موارد "کاربرد" المان های لینک (link) در نرم افزارهایی مثل sap یا etabs میتونین معرفی کنین یا اگر اطلاعاتی در این خصوص دارین لطفا برای همه به اشتراک بگذارین بیشتر منظورم موارد کاربرد لینک هایی مثل gap، dowel، rod و ... هست که در چه مواردی باید از این ها استفاده کنیم و پارامترهای آن ها چطور باید تعریف بشه ممنون
  3. سختی چرخشی شمع در safe ؟

    نکته ای رو چند روز پیش از استادی شنیدم البته خودم امتحان نکردم از ایشون پرسیدم که در مواقعی که دیوار برشی داشته باشیم میلگردهای خمشی پی خیلی زیاد میشه و حتی با شمع هم جوابگو نیست ایشون فرمودند اگر اثر سختی خمشی شمع که به صورت درجا ریز ساخته میشه رو هم در سختی فنر لحاظ کنین مقدار میلگردها هم کم میشه از نظر تئوری که درست به نظر میاد ولی اینکه چطور باید این سختی رو محاسبه کرد برای من هم سواله
  4. با توجه به اینکه بند 6-2-2-3 در مبحث ششم ویرایش 92 وجود ندارد، نتونستم کمکی کنم در صورت امکان بند صحیح یا صفحه مورد نظرتون رو بفرمائید
  5. علت حجم بالای فایل اتوکد خالی؟

    ضمن تشکر. انجام دادم فایده ای نداشت. فقط توجه داشت باشید دستور purge رو آنقدر تکرار کنید تا دکمه آن برداشته شود و فقط با یک بار تکمیل نمیشود
  6. طبق پاسخی که مهندس جعفری فرمودند و همانطور که در خود بند 9-15-18 آورده شده است در محل اتصال تیر به ستون در شکل پذیری های ویژه و متوسط ضوابط سختگیرانه تری نسبت به آنچه در بند مذکور آورده شده است اعمال می شود و با توجه به میلگردهای متعارف خاموت در تیر ها حداقل رابطه 9-15-13 نیز رعایت میگردد در مورد کنترل توسط نرم افزار نیز به نظر بنده مقدار خاموت ارائه شده توسط نرم افزار برش محل اتصال را رعایت مینماید
  7. البته این بخشنامه برای بنده کاربردی نداره ولی به طور کلی اینکه در یک فرم یا دستنوشته شخصی امتیاز یا حقی رو از خودش سلب کنه، حتی با واژگانی که در این بخشنامه آمده مانند اینکه " بعدا تقاضا و ادعایی نخواهم داشت " به لحاظ حقوقی ارزشی نداره و در صورتی که فرد بر اساس قانون مُحق باشه، اون نوشته و تعهد هیچ ارزشی نداره
  8. درز انقباض در مخازن

    با عرض سلام مواردی که به نظر بنده میرسه رو فقط اعلام میکنم و در خصوص اون ها کاملا مطمئن نیستم. امیدوارم اساتید بتونن راهنمایی بهتری در مورد طراحی مخازن بتنی با نشریه جدید 123 داشته باشن در مورد الف به نظر نمیرسه نیاز به در نظر گرفتن تمهیداتی در مدل Sap باشه چون نوع درز انقباضی هست و با جزئیاتی که در نشریه اومده محل درز اجباری در سازه ایجاد میشه تا بتونه انقباض مورد نیاز رو بدون افزایش تنش های اضافی در دیوارها و دال کف انجام بده و با توجه به حداکثر فاصله ای که برای نوع درزها میلگرد حرارتی رو باید کنترل کرد ب: در شکل صفحه 103 نشریه البته با توجه به اینکه چیز دیگه ای رو داره توضیح میده ولی میشه خم شدن میلگردهایی که قطع شدن رو مشاهده کرد. ج : اگر خوب منظورتون رو متوجه شده باشم قاعدتا باید در پلان دیوار باشه به عبارت دیگه میلگردهای افقی دیوار (مقطع دیوار) که عمود بر درز انقباض هستن به صورت یک در میان قطع بشن و میلگردهای قائم (پلان)نیاز به قطع شدن 50 درصد ندارن (البته در موردی که عرض کردم فرض بر ایجاد درز انقباض در طول دیوار بوده) د : مسلما میلگردهایی که قطع میشن نمیتونن به اندازه 1/7 برابر طول مهاری ادامه داشته باشن و میلگردهای ممتد باید این شرایط رو داشته باشن در مورد مقاومت خمشی هم چیزی که گفته در واقع مطلبی هست که شما در مورد الف فرمودید و در محل درز انقباضی 50 درصد باید توجه داشت که فقط نصف میلگردها در محاسبات مربوطه مشارکت دارن خوشحال میشم نظرتون رو راجع به مواردی که عرض کردم بدونم
  9. ضریب رفتار سازهای بتنی لوله ای

    میشه بیشتر در مورد قاب خمشی لوله ای توضیح بدین ؟
  10. خیز تیرهای لبه دال طره

    در حقیقت سوال من این است که با توجه به طول زیاد کنسول ها و سختی نسبی کم آنها آیا باز هم به صورت تکیه گاه برای تیر لبه عمل می کنند یا خیر؟ متاسفانه اعداد روی مقاطع اعضا شما در عکسی که فرستادید مشخص نیست اما اگر طبق جدول 9-17-2 برای تیر به طول کنسول 4 متر ارتفاع تیر رو 50 در نظر بگیرید و البته با توجه به شرایطی که برای استفاده از این جدول در نظر گرفته شده، نیازی به کنترل خیز در تیرهای کنسولی ندارین در مورد سوالتون که تیرهای لبه آیا به عنوان تکیه گاه عمل میکنن باید بگم که بله، اگر جهت تیرریزی عمود بر این تیرها باشه یا دال با عملکرد دو طرفه داشته باشیم با توجه به سختی تیرهای تعریف شده بار به اونها منتقل میشه و البته بار این تیرهای لبه ای به صورت متمرکز نهایتا به تیرهای کنسولی میرسه
  11. خیز تیرهای لبه دال طره

    عکس شما پیوست نشده است اما در خصوص خیز باید تغییرشکل های ناشی از خزش هم منظور شوند و فقط بارهای زنده و مرده ناشی از نرم افزار نمیتونه به تنهایی معرف خیز واقعی تیر یا دال باشه البته با توجه به جدول مبحث 9 و رعایت حداقل ضخامت دال ها و تیرها با توجه به شرایط تکیه گاهی میشه از کنترل خیز صرف نظر کرد
  12. آیا ورژن 16 نرم افزار etabs قابل اطمینان هست؟

    مسلما برای انجام پایان نامه با هر نرم افزاری ابتدا باید اون رو صحت سنجی کنین برای نمونه میتونین یه قاب ساده از مثال های حل شده منوال برنامه رو مدل کنین و نتایج تحلیل و طراحی رو با نتایج منوال کنترل کنین این کار یه نسخه کلی برای تمام نرم افزارهای ایتبس 16 نیست و ممکنه کرک شما، فایل سورس شما و ... با فرد دیگه ای فرق بکنه به هر حال اگر این کار رو انجام دادید لطفا از نتایجش کابرهای این سایت رو هم بی بهره نذارین درضمن بهتره همین کار صحت سنجی رو در مدلی مشابه با اون کاری که میخواین انجام بدین هم امتحان کنین موفق باشین
  13. با مطالعه این پیش نویس به نظر میاد عنوان ناظر و نظارت که در حال حاضر مرسوم هست، جای خودش رو به "بازرس ساخت" داده و ناظر در این آئین نامه همون "ناظر کارگاهی" هست که در کارهای تحت پوشش سازمان برنامه انجام میشه در این حالت ناظر کارگاهی (مقیم) به کارفرما در نحوه اجرای درست و فنی کارها کمک میکنه و بر اجرای صحیح کارها توسط مجری (پیمانکار) در راستای اینکه حقوق کارفرما ضایع نشه نظارت میکنه، بنابراین انتخاب این شخص هم بنا به سلیقه کارفرما است اما اگر این طور باشه چند مفسده بوجود میاد اینکه یک فرد با صلاحیت برای اجرای ساختمان اضافه بشه چیز خوبی روی کاغذ هست اما بیم اون میره که به دلیل اینکه با مالک (که عموما خودشون کل کار اجرا رو بر عهده میگیرن و فقط عهده دار هزینه ها نیستن) رابطه مالی مستقیم داره میتونه این شغل به یه کار فرمالیته تبدیل بشه و اون ناظر فقط روی کاغذ به مرجع صدور پروانه معرفی بشه و عملا در کارگاه حضور پیدا نکنه ، به تبع این امر تعرفه پرداختی به ناظر خیلی کمتر از آنچه باید، میشه از اون طرف نحوه تعیین بازرس ساخت مشخص نیست، اگر تعیین بازرس ساخت، از طریق نظام مهندسی و طبق روند ارجاع کار صورت بگیره و به این ترتیب رابطه مستقیم مالی کارفرما با بازرس قطع بشه چیز خوبی میشه. علی الخصوص که در آئین نامه اومده که پیمانکار باید برای کارهای تحت پوشش خودش کتبا اطلاع بده و بعد بازرس ظرف مدت 3 روز فرصت داره تا بازدید کنه و گزارش این مرحله رو اعلام کنه و به این ترتیب نیاز به نظارت مستمر نیست، اما اگر انتخاب بازرس توسط خود مالک (مستقیم یا توسط دفاتر) باشه دوباره بحث مافیا دفاتر و ... پیش خواهد امد. در جای دیگه و در بخش تعاریف هم اومده که "بازرس ساخت شخص حقیقی یا حقوقی است که پروانه اشتغال به کار با صلاحیت بازرسی ساخت را دارا باشد" ، از این جمله به نظر میاد باید با صلاحیت جدیدی غیر از طرح،نظارت و اجرا رو برو باشیم
  14. ویدئو جالبی بود از این نظر که مفاهیم جمع کننده ها و ضرورت طراحی اون ها رو به خوبی توضیح داده بود اما متاسفانه در مورد طراحی و نحوه اعمال کنترل ها در نرم افزار اشاره ای نداشت (البته در فیلم هم عنوان کردن که در آینده ورکشاپ این بخش هم قرار داده میشه) سوالی که با دیدن این ویدئو برای من پیش اومد این بود که فقط (اکثرا) زمانی که بازشو های بزرگ و همچنین دیوار برشی در سازه وجود داره باید کنترل های مربوط به نیروهای جمع کننده و نیروهای وارد بر دیافراگم رو انجام داد یا خیر ؟ همچنین فایل یا رفرنسی برای طراحی و کنترل دیافراگم ها برای آموزش بیشتر در این خصوص میشناسید ؟
  15. فکر کنم باید از خط تاثیر برای طراحی ها استفاده کنین به این معنی که موقعیت جرثقیل ها در حاتی که بیشترین خمش و بیشترین برش رو بوجود می آورند رو بر اساس خط تاثیر برش و خمش بدست بیارین در مورد اینکه نزدیک بودن جرثقیل ها باعث غیراقتصادی شدن طرح میشه باید عرض کنم که باید نسبت به نحوه واقعی عملکرد جرثقیل ها اطلاع داشته باشین که تا چه حد "امکان" نزدیک شدن به هم دارن؟ (عرض کردم امکان چون خطای انسانی رو هم در نظر گرفتم) اما اگر جرثقیل دارای چهار تکیه گاه باشه به این ترتیب که فاصله تکیه گاه ها روی ریل همواره ثابت باشه نیازی به کمتر در نظر گرفتن نیروها نیست

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×