رفتن به مطلب

ترکیب بار برای کنترل عرض ترک در مخازن آب طبق بازنگری نشریه 123


 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

جهت کنترل عرض ترک یا محدود کردن تنش آرماتور در نشریه 123(جدید) ذکر شده بار های بدون ضریب...آیا در این ترکیبات باید اثر زلزله (با ضریب رفتار 1 وتقسیم شده بر6)در نظر گرفت؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 ماه بعد...

جهت کنترل عرض ترک یا محدود کردن تنش آرماتور در نشریه 123(جدید) ذکر شده بار های بدون ضریب...آیا در این ترکیبات باید اثر زلزله (با ضریب رفتار 1 وتقسیم شده بر6)در نظر گرفت؟

به طور معمول کنترل عرض ترک برای عدم نشت سیال یعنی در حدود 0.1 میلیمتر در ترکیبات بارهای دایمی میشه که این مورد در نشریه 123 با در نظر گرفتن شرایط محیطی نوع C برای بارهای زلزله عنوان شده. در ACI350 هم اشاره ای به در نظر گرفتن بارهای زلزله در کنترل عرض ترک نشده.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

جهت کنترل عرض ترک یا محدود کردن تنش آرماتور در نشریه 123(جدید) ذکر شده بار های بدون ضریب...آیا در این ترکیبات باید اثر زلزله (با ضریب رفتار 1 وتقسیم شده بر6)در نظر گرفت؟

به طور معمول کنترل عرض ترک برای عدم نشت سیال یعنی در حدود 0.1 میلیمتر در ترکیبات بارهای دایمی میشه که این مورد در نشریه 123 با در نظر گرفتن شرایط محیطی نوع C برای بارهای زلزله عنوان شده. در ACI350 هم اشاره ای به در نظر گرفتن بارهای زلزله در کنترل عرض ترک نشده.

 

با تشکر از پاسختون...روش طراحی برای عرض ترک در ACI-350 فلسفه جداگانه ای دارد،در این روش از ضریب تشدید استفاده میشود (به ظاهر بازنگری جدید از آن تقلید کرده ولی کاملا پر ابهام)....به توجه به فرموده شما که کاملا با آن موافقم...اگر زلزله در FS (تنش فولاد در بهره برداری)در نظر گرفته نمیشود چرا شرایط C را بیان کرده؟متاسفانه با تغییر غیر اصولی ترکیبات بارو...، باعث ایجاد ابهامات زیادی شده..

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

 

جهت کنترل عرض ترک یا محدود کردن تنش آرماتور در نشریه 123(جدید) ذکر شده بار های بدون ضریب...آیا در این ترکیبات باید اثر زلزله (با ضریب رفتار 1 وتقسیم شده بر6)در نظر گرفت؟

به طور معمول کنترل عرض ترک برای عدم نشت سیال یعنی در حدود 0.1 میلیمتر در ترکیبات بارهای دایمی میشه که این مورد در نشریه 123 با در نظر گرفتن شرایط محیطی نوع C برای بارهای زلزله عنوان شده. در ACI350 هم اشاره ای به در نظر گرفتن بارهای زلزله در کنترل عرض ترک نشده.

 

با تشکر از پاسختون...روش طراحی برای عرض ترک در ACI-350 فلسفه جداگانه ای دارد،در این روش از ضریب تشدید استفاده میشود (به ظاهر بازنگری جدید از آن تقلید کرده ولی کاملا پر ابهام)....به توجه به فرموده شما که کاملا با آن موافقم...اگر زلزله در FS (تنش فولاد در بهره برداری)در نظر گرفته نمیشود چرا شرایط C را بیان کرده؟متاسفانه با تغییر غیر اصولی ترکیبات بارو...، باعث ایجاد ابهامات زیادی شده..

 

احتمالا منظور شما از ضریب تشدید ضریب پایایی می باشد. بر اساس ACI 350-06 شما می بایست ابتدا سازه را برای ترکیب بارهای معمول و برای مقاومت طراحی کنید. سپس بایستی با کنترل مقادیر تنش های بهره برداری fs با روابط بند 10.6.4.1 و 10.6.4.2 و بر اساس شرایط محیطی (Environmental Exposure) تعریف شده در این استاندارد عرض ترک را کنترل کنید. تفاوت این آیین نامه نسبت به ویرایش ها قبلی حذف ضریب Z برای کنترل عرض ترک می باشد.

در مرحله بعد نیز با محاسبه ضریب پایایی Durability Factor سازه دوباره چک کنید. بهترین راه محاسبه ضریب پایایی استفاده روش پیشنهادی در R9.2.6 است که میبایست در این حالت در مقاطع تحت کنترل کشش (TC) نسبت تنش تسلیم به تنش بهره برداری را محاسبه کرده و در ترکیب بارهای بدون ضریب ضرب کنید و سازه را دوباره آنالیز و طراحی کنید که البته در این حالت طراحی با در نظر گیری ضریب کاهش 1 (phi=1) انجام میشود یعنی Mu<Mn می باشد. 

به نظر من طراحی به کمک ACI 350 به تنهایی بسیار آسانتر از 123 میباشد. به خصوص هنگامی که با سازه هایی مثل ایستگاه پمپاژ پمپهای مستغرق درگیر هستید  که ترکیبی از مخزن و ساختمان هستند به راحتی میتونید کل سازه را بر اساس یک آیین نامه واحد طراحی کنید. شخصا در تمام پروژه های 2 سال اخیر از این آیین نامه استفاده کردم و سازه ها هم بهینه تر نسبت به 123 طراحی شده اند..

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 4 ماه بعد...

 

 

 

جهت کنترل عرض ترک یا محدود کردن تنش آرماتور در نشریه 123(جدید) ذکر شده بار های بدون ضریب...آیا در این ترکیبات باید اثر زلزله (با ضریب رفتار 1 وتقسیم شده بر6)در نظر گرفت؟

به طور معمول کنترل عرض ترک برای عدم نشت سیال یعنی در حدود 0.1 میلیمتر در ترکیبات بارهای دایمی میشه که این مورد در نشریه 123 با در نظر گرفتن شرایط محیطی نوع C برای بارهای زلزله عنوان شده. در ACI350 هم اشاره ای به در نظر گرفتن بارهای زلزله در کنترل عرض ترک نشده.

 

با تشکر از پاسختون...روش طراحی برای عرض ترک در ACI-350 فلسفه جداگانه ای دارد،در این روش از ضریب تشدید استفاده میشود (به ظاهر بازنگری جدید از آن تقلید کرده ولی کاملا پر ابهام)....به توجه به فرموده شما که کاملا با آن موافقم...اگر زلزله در FS (تنش فولاد در بهره برداری)در نظر گرفته نمیشود چرا شرایط C را بیان کرده؟متاسفانه با تغییر غیر اصولی ترکیبات بارو...، باعث ایجاد ابهامات زیادی شده..

 

احتمالا منظور شما از ضریب تشدید ضریب پایایی می باشد. بر اساس ACI 350-06 شما می بایست ابتدا سازه را برای ترکیب بارهای معمول و برای مقاومت طراحی کنید. سپس بایستی با کنترل مقادیر تنش های بهره برداری fs با روابط بند 10.6.4.1 و 10.6.4.2 و بر اساس شرایط محیطی (Environmental Exposure) تعریف شده در این استاندارد عرض ترک را کنترل کنید. تفاوت این آیین نامه نسبت به ویرایش ها قبلی حذف ضریب Z برای کنترل عرض ترک می باشد.

در مرحله بعد نیز با محاسبه ضریب پایایی Durability Factor سازه دوباره چک کنید. بهترین راه محاسبه ضریب پایایی استفاده روش پیشنهادی در R9.2.6 است که میبایست در این حالت در مقاطع تحت کنترل کشش (TC) نسبت تنش تسلیم به تنش بهره برداری را محاسبه کرده و در ترکیب بارهای بدون ضریب ضرب کنید و سازه را دوباره آنالیز و طراحی کنید که البته در این حالت طراحی با در نظر گیری ضریب کاهش 1 (phi=1) انجام میشود یعنی Mu<Mn می باشد. 

به نظر من طراحی به کمک ACI 350 به تنهایی بسیار آسانتر از 123 میباشد. به خصوص هنگامی که با سازه هایی مثل ایستگاه پمپاژ پمپهای مستغرق درگیر هستید  که ترکیبی از مخزن و ساختمان هستند به راحتی میتونید کل سازه را بر اساس یک آیین نامه واحد طراحی کنید. شخصا در تمام پروژه های 2 سال اخیر از این آیین نامه استفاده کردم و سازه ها هم بهینه تر نسبت به 123 طراحی شده اند..

 

در نهایت آقای مهندس در صورت استفاده از ACI-350 ،با توجه به گفته شما تنش های بهره برداری(FS)آیا شامل نیروی زلزله میشود(به قول شما اشاره نشده )؟ یا خیر. سوال دوم اینکه در صورت استفاده ازACI-350 بحث اندرکنش کشش مستقیم با خمش با توجه به روابط بند  ,10.6.4.1,2 به چه صورت میباشد(در ACI-350) من جایی ندیدم..سوال سوم اینکه رابطه محاسبه تنش بهره برداری چیست

؟FS=M/(AS.J.d)

در بند 10.6.4.6 گفته بار های بدون ضریب ایا منظورش این نیست در ترکیب بار های بند 9.2.1 تمام ضرایب بار رو یک بگیریم؟ (یعنی زلزله هم در نظر بیگیریم)...من هر دو روش رو امتحان کردم...در صورت در نظر گرفتن زلزله  طرح به نظر سنگین میشه...اگه زلزله رو در نظر نگیریم  عرض ترک تقریبا همیشه پاسخگو ست.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 هفته بعد...

بنده الان به آیین نامه دسترسی ندارم اگر زحمت بکشید فایل 350-06 را همینجا برای من بفرستید ممنون میشم. 


رابطه تنش بهره برداری همین هست که نوشتید فقط حد بالای 0.6fy در ایین نامه براش در نظر گرفته شده. بحث کشش مستقیم بیشتر در گوشه های دیوار مطرح هست یا در مخازن استوانه ای که می تونید از روش محافظه کارانه 123 استفاده کنید و چون به طور معمول آرماتور کمرکش به مقدار آرماتور مینیمم هست اضافه کردن آرماتورهای کششی به خمشی چندان دست بالا نیست. شخصا لزومی به در نظرگیری زلزله در ترکیب بارهای بهره برداری نمیبینم چون به دلیل مقدار کم ماکزیموم عرض ترک 0.1 میلیمتر هست ممکنه خیلی دست بالا باشه یا اینکه حداقل با ضریب کاهش 0.75 استفاده کنید. 


لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

بنده الان به آیین نامه دسترسی ندارم اگر زحمت بکشید فایل 350-06 را همینجا برای من بفرستید ممنون میشم. 

رابطه تنش بهره برداری همین هست که نوشتید فقط حد بالای 0.6fy در ایین نامه براش در نظر گرفته شده. بحث کشش مستقیم بیشتر در گوشه های دیوار مطرح هست یا در مخازن استوانه ای که می تونید از روش محافظه کارانه 123 استفاده کنید و چون به طور معمول آرماتور کمرکش به مقدار آرماتور مینیمم هست اضافه کردن آرماتورهای کششی به خمشی چندان دست بالا نیست. شخصا لزومی به در نظرگیری زلزله در ترکیب بارهای بهره برداری نمیبینم چون به دلیل مقدار کم ماکزیموم عرض ترک 0.1 میلیمتر هست ممکنه خیلی دست بالا باشه یا اینکه حداقل با ضریب کاهش 0.75 استفاده کنید. 

 

با تشکر از پاسختون....اگر ممکنه در مورد مدل کردن درز انقباظ جزیی (با توجه به 50 در صد آرماتور ) و درز انقباظ کامل توضیح بدین.آیا مانند درز انبساط مدل میشه؟

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.

به نظر شما ایا در نظر گرفتن 0.75 نیروی زلزله بحث آیین نامه دارد(جهت کنترل عرض ترک).در نشریه 123 جدید تمامی این روند رو به آبا ارجاع داده وبا توجه به اینکه آبا و مبحث 9 دارای فلسفه طراحی یکی هستنن(حالت حدی نهایی و کنترل در حالت حدی بهره برداری) میتوان به بند 9-13-11(مبحث نهم صفحه 190) استناد کرد(..... با حذف بارهای اتفاقی....)و اینکه آیا اگر بخواهیم از اثر زلزله صرف نظر نکنیم  منطقی تر نیست که از زلزله سطح بهره برداری(به جای ضرب 0.75 در زلزله طرح) استفاده کنیم؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,457
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    ChrisNop
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

  • کاربران

    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...