رفتن به مطلب

حداقل مقدار آرماتور های پیچشی ؟


 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

با سلام به شما

ایا اگر مقدار نسبت ارماتور های پیچش عرضی گزارش شده توسط ایتبس اگر از مقدار حداقل دستی تعیین شده کمتر باشد باید بازهم قرار دهیم. اصلا تا چه حد باشد میشه قیدش را زد و صرفنظر کرد .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • Administrators

مقداری که ایتبز گزارش میکند با رعایت ضوابط آیین نامه ای است و باید رعایت گردد. اگر پیچش از درصدی از لنگر پیچشی ترک خوردگی تیر بیشتر باشد تعبیه آرماتورهای طولی و عرضی پیچشی اجباری است. البته حداقلهایی هم باید برای قطر و فواصله آرماتورها لحاظ گردد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 5 ماه بعد...

با سلام

بر اساس بند 9-15-11-2 هنگامی که امکان کاهش لنگر پیچشی در اثر بازپخش لنگرهای داخلی وجود داشته باشد می توان مقدار لنگر پیچشی (TU) را به(0.67TCR) کاهش داد. 

با توجه به این بند :

1- آیا زمانی که آیین نامه ACI را برای طراحی بکار می بریم، امکان استفاده از این بند وجود دارد؟

2- نحوه اعمال این کاهش در نرم افزار چگونه است ؟ چطور می توان لنگر پیچشی را به مقدار مورد اشاره کاهش داد ؟  

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

این ضابطه در آیین نامه ACI هم وجود دارد. مطابق این آیین نامه:

torsion1.jpg

 

torsion2.jpg

مطابق این بند، در یک سازه نامعین اگر لنگر پیچشی نهایی از لنگر ترک خوردگی

ضریب دار بیشتر باشد و امکان بازتوزیع لنگرپیچشی نهایی پس از ترک خوردگی موجود باشد

می توان لنگر پیچشی نهایی را به لنگر ترک خوردگی ضریبدار کاهش داد. در صورت استفاده از این

بند، اعضای مجاور باید برای اثرات این بازتوزیع هم کنترل شوند. در اینجا دو نکته وجود دارد:

 

یکم. امکان بازتوزیع پس از ترک خوردن وجود داشته باشد به عبارت دیگر سازه ناپایدار نشود. به همین علت

در سازه طره ها نمی توان از این بند استفاده کرد. زیرا اصولا امکان بازتوزیع وجود ندارد. اما در قریب به اتفاق تیر

های داخلی این کار مقدور است.

torsion3.jpgtorsion4.jpg

 

دوم. اینکه اگر لنگر نهایی به لنگر ترک خوردگی محدود می شود، باید بقیه اعضا این اثر را "ببینند". اینجاست که محاسبین

از اعمال ضریب ترک خوردگی پیچشی استفاده می کنند این ضریب باید به نحوی انتخاب شود که "لنگر داخلی عضو به لنگر ترک خوردگی

ضریبدار محدود شود" بنابراین استفاده از 0.1 یا هر عدد دیگر صرفا یک تقریب است مادامی که این نکته کنترل نشود. مثلا در مدل زیر:

 

torsion5.jpg

 

می توان برای سعی نخست ضریب ترک خوردگی را 0.1 در نظر گرفت سپس بررسی کرد که میزان لنگر داخلی عضو از لنگر ترک خوردگی کمتر نباشد

میزان لنگر ترک خوردگی عضو با کلیک راست روی عضو پس از طراحی و انتخاب summary جدول زیر قابل مشاهده است:

torsion6.jpg

مجددا تاکید می شود انتخاب ضریب ترک خوردگی پیچشی بر مبنای سعی و خطاست و برای یک عضو مهم بهتر است مقدار پیچش داخلی اعضا طبق

توضیحات فوق کنترل شود و این نسبت در صورت لزوم اصلاح گردد.

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

این ضابطه در آیین نامه ACI هم وجود دارد. مطابق این آیین نامه:

torsion1.jpg

 

torsion2.jpg

مطابق این بند، در یک سازه نامعین اگر لنگر پیچشی نهایی از لنگر ترک خوردگی

ضریب دار بیشتر باشد و امکان بازتوزیع لنگرپیچشی نهایی پس از ترک خوردگی موجود باشد

می توان لنگر پیچشی نهایی را به لنگر ترک خوردگی ضریبدار کاهش داد. در صورت استفاده از این

بند، اعضای مجاور باید برای اثرات این بازتوزیع هم کنترل شوند. در اینجا دو نکته وجود دارد:

 

یکم. امکان بازتوزیع پس از ترک خوردن وجود داشته باشد به عبارت دیگر سازه ناپایدار نشود. به همین علت

در سازه طره ها نمی توان از این بند استفاده کرد. زیرا اصولا امکان بازتوزیع وجود ندارد. اما در قریب به اتفاق تیر

های داخلی این کار مقدور است.

torsion3.jpgtorsion4.jpg

 

دوم. اینکه اگر لنگر نهایی به لنگر ترک خوردگی محدود می شود، باید بقیه اعضا این اثر را "ببینند". اینجاست که محاسبین

از اعمال ضریب ترک خوردگی پیچشی استفاده می کنند این ضریب باید به نحوی انتخاب شود که "لنگر داخلی عضو به لنگر ترک خوردگی

ضریبدار محدود شود" بنابراین استفاده از 0.1 یا هر عدد دیگر صرفا یک تقریب است مادامی که این نکته کنترل نشود. مثلا در مدل زیر:

 

torsion5.jpg

 

می توان برای سعی نخست ضریب ترک خوردگی را 0.1 در نظر گرفت سپس بررسی کرد که میزان لنگر داخلی عضو از لنگر ترک خوردگی کمتر نباشد

میزان لنگر ترک خوردگی عضو با کلیک راست روی عضو پس از طراحی و انتخاب summary جدول زیر قابل مشاهده است:

torsion6.jpg

مجددا تاکید می شود انتخاب ضریب ترک خوردگی پیچشی بر مبنای سعی و خطاست و برای یک عضو مهم بهتر است مقدار پیچش داخلی اعضا طبق

توضیحات فوق کنترل شود و این نسبت در صورت لزوم اصلاح گردد.

قبل از هر چیز از شما بدلیل وقتی که برای پاسخگویی گذاشتید ممنونم. نظرهایتان همیشه برایم راهگشا است. از گفته های شما اینطور نتیجه گرفتم که عملا راهی وجود ندارد که ما دقیقا میزان کاهش لنگر پیچشی را به مقدار 0.67 لنگر ترک خوردگی محاسبه، و آن را مستقیما در نرم افزار وارد کنیم. و باید از همان روش های آزمون و خطای متداول مثل دادن ضرایب 0.15 , 0.2 و... استفاده کرد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.
  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,515
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    Elianmal
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...