رفتن به مطلب

پیچش زیاد تیر در مدل سازه با سقف شل در ETABS ؟


mohamade1366
 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

با سلام و احترام
در یک سازه بتنی با دال نوع  shell مقدار پیچش ناشی از بار سقف  به تیر ها بسیار زیاد است به طوری که خاموت ها را گزارش نمی کنه و قرمز میشه  دوستان کسی میدونه علت این مشکل از کجا می تونه باشه؟
 
با تشکر

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • Administrators

توی سقف به صورت المان شل، آنالیز معمولاً دقیقتر انجام میشود و به صورت طبیعی لنگرهای پیچشی به دلیل گیرداری اتصال سقف در لبه ها به تیرها منتقل میشود. مخصوصاً در تیرهای لبه این پیچش بیشتر است. برای اظهار نظر دقیقتر باید فایلتان را ضمیمه کنید ( پسوندهای edb و $et)

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 در مدل کردن دال از نوع shell نیاز به اعمال ضرایب ترک خوردگی و یا کاهش سختی برای تیر و یا  دال هست؟ این ضرایب برای دال و تیر چگونه اند  و آیا تاثیری در کاهش پیچش دارند ؟
 با تشکر و احترام

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با توجه به اینکه المان shell دارای سختی خمشی هست در باربری لرزه ای هم مشارکت میکنه و با توجه به اینکه فقط قاب های خمشی باید نیروی زلزله رو دریافت کنن این امر اشتباه هست

پس توجه داشته باشید برای سقف خودتون اگر فقط برای انتقال بار ثقلی المان shell رو تعریف کردید به جای اون از المان membrane استفاده کنین که اتصال اون به تیر ها مفصلی فرض میشه

نکته بعدی در خصوص المان Shell این هست که باید حتما مش بندی بشن

 

 

اما در مورد سوال شما، وقتی که از المان شِل برای مدلسازی دال های کنسولی استفاده میکنیم طبیعتا پیچش به تیر اعمال میشه ولی مقدار پیچش به ظرفیت اون باید محدود باشه، و اثر پیچش سازگاری رو باید لحاظ کنین 

به عبارت دیگه پیچش بیشتر از ظرفیت تیر در سایر اعضا سازگار بشه

برای این کار در این نوع تیر ها ضریب پیچشی تیر رو باید با سعی و خطا طوری تنظیم کنین که ظرفیت پیچشی و پیچش اعمالی برابر با هم بشن

مقدار ضریب 0.15 میتونه شروع خوبی باشه

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تشکر از راهنمایی تون
 بر داشت من از جواب شما اینظور هست که نیازی به اعمال کاهش سختی خمشی در دال نیست و فقط این موضوع رو باید با  کاش سختی سازگاری پیچشی اعمال کرد . آیا این برداشت صحیح است؟
f11
f22
f12
m11
m22
m12
 تشکر

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • Administrators

با توجه به اینکه المان shell دارای سختی خمشی هست در باربری لرزه ای هم مشارکت میکنه و با توجه به اینکه فقط قاب های خمشی باید نیروی زلزله رو دریافت کنن این امر اشتباه هست

 

بله همنطور است در صورت استفاده از المان شل باید با ضرایب اصلاح سختی خمشی ، از مشارکت این المانها در مقاومت جانبی سازه خودداری کرد. البته طبیعی است که بخشی از دال سقف میتواند به عنوان بال مقاطع تیرها و به صورت L یا T شکل عمل نماید که در این صورت در صورت تمایل به استفاده از این عرض موثر ، لازم است این بخش در تعریف تیرها لحاظ شود و در هر صورت سختی خمشی المانهای شل باید حذف گردد تا مشارکتی در سختی جانبی سازه نداشته باشد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

کلا بهتره از المان شل برای مدل سازی سقف ها استفاده شود. (بر خلاف نظر دوستان)

علت اینست که خود سقف ها دارای سختی های درون صفحه ای هستند و چرا ما با المان غشایی این سختی ها را از بین ببریم؟؟!! حتی در پروژه هایی که از سقف تیرچه بلوک استفاده می شوند، می شود از المان شل استفاده کرده که در این حالت باید حتما و حتما سختی درون صفحه و خارج از صفحه (در صورت مدل نکردن دیافراگم) را معادل با سختی درون صفحه و خارج از صفحه تیرچه بلوک کرد. در این حالت توزیع بار به صورت واقعی انجام می شود. المان غشایی فقط توزیع بار را انجام میدهد و سختی سقف که در واقعیت وجود دارد نادیده گرفته می شود.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

کلا بهتره از المان شل برای مدل سازی سقف ها استفاده شود. (بر خلاف نظر دوستان)

علت اینست که خود سقف ها دارای سختی های درون صفحه ای هستند و چرا ما با المان غشایی این سختی ها را از بین ببریم؟؟!! حتی در پروژه هایی که از سقف تیرچه بلوک استفاده می شوند، می شود از المان شل استفاده کرده که در این حالت باید حتما و حتما سختی درون صفحه و خارج از صفحه (در صورت مدل نکردن دیافراگم) را معادل با سختی درون صفحه و خارج از صفحه تیرچه بلوک کرد. در این حالت توزیع بار به صورت واقعی انجام می شود. المان غشایی فقط توزیع بار را انجام میدهد و سختی سقف که در واقعیت وجود دارد نادیده گرفته می شود.

علت اینکه "چرا ما با المان غشایی این سختی ها را از بین ببریم؟؟!!  " به این دلیل هست که آیین نامه اجازه نمیده دیافراگم در باربری لرزه ای مشارکت داشته باشه

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • Administrators

کلا بهتره از المان شل برای مدل سازی سقف ها استفاده شود. (بر خلاف نظر دوستان)

علت اینست که خود سقف ها دارای سختی های درون صفحه ای هستند و چرا ما با المان غشایی این سختی ها را از بین ببریم؟؟!! حتی در پروژه هایی که از سقف تیرچه بلوک استفاده می شوند، می شود از المان شل استفاده کرده که در این حالت باید حتما و حتما سختی درون صفحه و خارج از صفحه (در صورت مدل نکردن دیافراگم) را معادل با سختی درون صفحه و خارج از صفحه تیرچه بلوک کرد. در این حالت توزیع بار به صورت واقعی انجام می شود. المان غشایی فقط توزیع بار را انجام میدهد و سختی سقف که در واقعیت وجود دارد نادیده گرفته می شود.

البته یک نکته قابل ذکر است که جز در مورد طره ها ، در بقیه موارد امکان بازتوزیع لنگر تکیه گاه ها به جهت کاهش لنگر پیچشی در تیرها هست؛ به گونه ای که میزان لنگر پیچشی از 67 درصد پیچش ترک خوردگی تیر بیشتر نشود. در صورت مدلسازی به صورت المان شل به قول دوستمان majidi یا با تنظیم ضریب اصلاح سختی پیچشی تیر کاری میکنیم که لنگر پیچشی منتقل شده به  تیر از طریق هر یک از المانهای شل دو سمت تیر از 67 درصد لنگر پیچشی ترک خوردگی تیر بیشتر نشود و یا در طراحی تیرها برای پیچش به صورت دستی طراحی را برای 67 درصد لنگر ترک خوردگی انجام میدهیم. البته برای تیرهای میانی چون این لنگر از دو سمت تیر اعمال میشود و این دو لنگر خلاف هم هستند عملاً این لنگر صفر یا ناچیز خواهد بود. ولی در مورد تیرهای لبه این پیچش در عمل وجود دارد و مدلسازی به صورت شل به دیده شدن این لنگر در طرح تیر برای پیچش کمک میکند هر چند که باید به نوعی این لنگر را به مقدار مذکور محدود کنیم

 

کلا بهتره از المان شل برای مدل سازی سقف ها استفاده شود. (بر خلاف نظر دوستان)

علت اینست که خود سقف ها دارای سختی های درون صفحه ای هستند و چرا ما با المان غشایی این سختی ها را از بین ببریم؟؟!! حتی در پروژه هایی که از سقف تیرچه بلوک استفاده می شوند، می شود از المان شل استفاده کرده که در این حالت باید حتما و حتما سختی درون صفحه و خارج از صفحه (در صورت مدل نکردن دیافراگم) را معادل با سختی درون صفحه و خارج از صفحه تیرچه بلوک کرد. در این حالت توزیع بار به صورت واقعی انجام می شود. المان غشایی فقط توزیع بار را انجام میدهد و سختی سقف که در واقعیت وجود دارد نادیده گرفته می شود.

علت اینکه "چرا ما با المان غشایی این سختی ها را از بین ببریم؟؟!!  " به این دلیل هست که آیین نامه اجازه نمیده دیافراگم در باربری لرزه ای مشارکت داشته باشه

 

راه حل این موضوع هم همانطور که بالا عرض کردم اعمال ضرایب اصلاح سختی خمشی المان شل به جهت از بین بردن سختی دال در باربری لرزه ای است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,514
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    FelipeGange
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...