رفتن به مطلب

محاسبه طول آرماتورهای تقویتی در تیرها


 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

با سلام خدمت همه همکاران گرامی

برای محاسبه طول آرماتورهای تقویتی تیرها به روش تقریبی آیا لازم است که طول عملی ((max(12db,d) را نیز به مقدار محاسبه شده اضافه کنیم. انجمن قدیمی ایران سازه را که مطالعه کردم بعضی از همکاران توصیه به اضافه کردن این طول داشتند ولی با بررسی چند نرم افزار ترسیم نقشه های سازه متوجه شدم که در این برنامه ها این طول را اضافه نمی کنند. ممنون میشوم در این مورد من را راهنمایی کنید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام حضور شما.

 

ملاحظات قطع آرماتور در دو نقطه از طول عضو حائز اهمیت است:

- نقاط حداکثر و حداقل لنگر منفی و مثبت

- نقاطی که میلگردهای مجاور میلگرد موردنظر قطع شده اند.

این نقاط، محل های قطع "تئوریک" را نشان می دهند ولی محل قطع "واقعی" نیازمند ملاحظات دیگری است. از میان این ملاحظات، تاثیر نیروی برشی بر میزان کشش در میلگردها است. این اثر در میزان تنش های چسپندگی و سازوکار عملکردی آنها اهمیت زیادی دارد

آیین نامه ACI فعلا به تاثیر برش بر نیروی کششی نپرداخته است؛ در عوض بخش 9.7.3.3 آیین نامه مقرر داشته است که میلگردهای طولی به اندازه عمق موثر مقطع d یا 12 برابر قطر میلگرد مورد نظر از محل قطع آرماتور خمشی ادامه یابند. این مقدار اثر جابجایی منحنی لنگر را در اثر برش پوشش می دهد؛ علاوه بر این:

 

اثرات بارگذاری های ناگهانی و دور از انتظار، تسلیم تکیه گاه ها، جابجایی نقاط عطف خمشی و سایر عدم تطابق ها با نتایج تحلیل الاستیک را پوشش می دهد[wight 2016]

 

بنابراین این میزان امتداد حائز اهمیت است. متاسفانه نگرانی شما کاملا بجاست. متاسفانه نه تنها نرم افزارهای ترسیم بلکه بسیاری از مهندسین حرفه ای هم در قطع و امتداد آرماتورها به قواعد سرانگشتی 1/3 طول دهانه خالص اکتفا می کنند که ممکن است در برخی ترکیبات بارگذاری درست نباشد. برای محاسبه نقاط قطع و امتداد آرماتورها مطالعه پوش لنگرخمشی درست نیست و باید برای تک تک ترکیبات بارگذاری  کنترل های لازم  انجام شود که متاسفانه اگر ناممکن نباشد بسیار دشوار است. قواعد ساده شده قطع و امتداد، برای حالات بارگذاری ثقلی، عدم وجود بار متمرکز و اتصالات تیر به تیر و اختلاف کم دهانه های مجاور توسعه داده شده اند. علاوه بر این توجه به بند 9.7.3.8.3 در مورد نقاط لنگر صفر نیز باید مورد توجه قرار گیرد این بند آیین نامه محدود کننده قطر میلگرد قابل استفاده در نقاط عطف می باشد. 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 ماه بعد...

سلام

در محل تکیه گاه که ممان منفی داریم، برای محاسبه طول آرماتورهای تقویتی، برای بالای تیر باید طول مهار کششی در نظر بگیریم؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بله مهندس جان در محل  بالای تیر که ممان منفی هستش، باید طول مهاری کششی را در نظر بگیرید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تشکر

یه سوال دیگه هم دارم

برای یک تیر دو دهانه (سه ستون داریم)، وقتی یکی از تیرها آرماتور تقویتی نیاز داشته باشه برای کل دهانه ش (مثلا برای قسمت پایین تیر) ، ارماتور تقویتیش رو باید تا یک چهارم دهانه تیر کناری ادامه بدم؟ (برای تعیین محل قطع)

 

این سوال رو  برای تقویتی یک سوم دهانه تیر درصورتی که در فقط یک طرف ستون نیاز باشد هم دارم، اینکه آرماتور به اندازه طول مهاری آزاد آرماتور در ستون و تیر کناری ادامه پیدا کنه یا اینکه تا یک سوم یا یک چهارم دهانه تیر کناری ادامه پیدا کنه؟

 

ممنون

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سوالتان را خوب متوجه نشدم.اگر ممکنه با شکل نشان دهید

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

الان مثلا تو این شکل ارماتور تقویتی دهانه سمت چپی باید تا کجا ادامه پیدا کنه؟ دهانه سمت چپ قسمت پایینش کلا به تقویتی نیاز داره. حالا من سمت چپ رو که قلاب کردم، محل قطع آرماتورش رو از سمت راست چطور باید در نظر بگیرم؟ آیا سمت چپ بر ستون B4 باید باشه یا باید تو ستون و بخشی از دهانه سمت راست هم ادامه پیدا کنه؟

 

یه تقویتی هم داریم قسمت بالای تیر که تو دهانه سمت چپی نیاز هست، حالا باید یک سوم دهانه رو بگیرم و از هر طرف به اندازه طول مهاری آرماتور ادامش بدم؟ یا اینکه باید حتما اون حالت محل قطعی که داریم (فکر میکنم یک سوم دهانه باشه در بالا از برستون) رعایت کنم و حتما اون در تیر سمت راستی به اندازه این مقدار ادامه پیدا کنه و  بعد قطع بشه؟

 

 

post-821-0-71335000-1459610709_thumb.jpg

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

الان مثلا تو این شکل ارماتور تقویتی دهانه سمت چپی باید تا کجا ادامه پیدا کنه؟ دهانه سمت چپ قسمت پایینش کلا به تقویتی نیاز داره. حالا من سمت چپ رو که قلاب کردم، محل قطع آرماتورش رو از سمت راست چطور باید در نظر بگیرم؟ آیا سمت چپ بر ستون B4 باید باشه یا باید تو ستون و بخشی از دهانه سمت راست هم ادامه پیدا کنه؟

 

یه تقویتی هم داریم قسمت بالای تیر که تو دهانه سمت چپی نیاز هست، حالا باید یک سوم دهانه رو بگیرم و از هر طرف به اندازه طول مهاری آرماتور ادامش بدم؟ یا اینکه باید حتما اون حالت محل قطعی که داریم (فکر میکنم یک سوم دهانه باشه در بالا از برستون) رعایت کنم و حتما اون در تیر سمت راستی به اندازه این مقدار ادامه پیدا کنه و  بعد قطع بشه؟

 

امیدوارم با این شکل مشکل شما حل بشه

 

post-192-0-20244400-1459716329_thumb.jpg

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ممنون. متاسفانه سوالی که تو ذهنم هست، رفع نشد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

الان مثلا تو این شکل ارماتور تقویتی دهانه سمت چپی باید تا کجا ادامه پیدا کنه؟ دهانه سمت چپ قسمت پایینش کلا به تقویتی نیاز داره. حالا من سمت چپ رو که قلاب کردم، محل قطع آرماتورش رو از سمت راست چطور باید در نظر بگیرم؟ آیا سمت چپ بر ستون B4 باید باشه یا باید تو ستون و بخشی از دهانه سمت راست هم ادامه پیدا کنه؟

 

یه تقویتی هم داریم قسمت بالای تیر که تو دهانه سمت چپی نیاز هست، حالا باید یک سوم دهانه رو بگیرم و از هر طرف به اندازه طول مهاری آرماتور ادامش بدم؟ یا اینکه باید حتما اون حالت محل قطعی که داریم (فکر میکنم یک سوم دهانه باشه در بالا از برستون) رعایت کنم و حتما اون در تیر سمت راستی به اندازه این مقدار ادامه پیدا کنه و  بعد قطع بشه؟

با سلام

 

هنگام ترسیم جزییات میلگردهای طولی به سه ضابطه دقت می کنیم:

- کفایت خمشی با در نظر گرفتن اثرات برش و نقطه عطف

- پیوستگی

-یکپارچگی

در صورتی که مطابق توضیح شما در سراسر طول تیر سمت چپ یعنی A4-B4به میلگرد خمشی تقویتی احتیاج دارید، بنابراین این میلگرد برای اینکه بتواند تنش های خود را توسعه دهد باید یا در B4 قلاب شود یا به اندازه طول مهاری در دهانه B4-C4 امتداد داده شود. ضوابط پیوستگی و یکپارچگی در دیتایلینگ شما رعایت شده است. میزان امتداد میلگرد بالایی در دهانه B4-C4 به اندازه مقدار بزرگتر طول مهاری و یا 1/3 طول دهانه (در صورتی که تیر محیطی باشد) امتداد داده میشود. کنترل وضعیت دهانه B4-C4 جداگانه باید مجددا انجام شود. اظهار نظر دقیق طبیعا نیازمند ملاحظه منحنی لنگر تمام ترکیبات و تطبیق بر دیتایل ترسیم شده است

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام. تشکر از راهنماییتون

برای مورد اولی که گفتید باید به اندازه طول مهاری در دهانه کناری امتداد داده شود، طول مهاری در داخل عرض ستون و کمی هم در تیر کناری تامین میشود، سوال من اینه که آیا در همین نقطه باید قطع کنم؟ یا اینکه در دهانه کناری تا یک چهارم دهانه حتما امتداد پیدا کنه؟ (برای محل قطع آرماتورها در تیر معمولا برای قسمت پایین گفته میشه در یک چهارم دهانه نباشه، درسته؟) من برای این موضوع این سوال در ذهنم ایجاد شد، که اگر مقدار طول مهاری از یک چهارم دهانه تیر کناری کمتر بشه، باید تا یک چهارمش حتما امتداد بدم یا همون طول مهاری خود میلگرد کافیه؟

و یه مورد دیگه اینکه چون از سمت چپ این میلگرد در داخل ستون قلاب شده، آیا اصلا از سمت راست نیاز به طول مهاری داره یا خیر؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • Administrators

با سلام خدمت همه همکاران گرامی

برای محاسبه طول آرماتورهای تقویتی تیرها به روش تقریبی آیا لازم است که طول عملی ((max(12db,d) را نیز به مقدار محاسبه شده اضافه کنیم. انجمن قدیمی ایران سازه را که مطالعه کردم بعضی از همکاران توصیه به اضافه کردن این طول داشتند ولی با بررسی چند نرم افزار ترسیم نقشه های سازه متوجه شدم که در این برنامه ها این طول را اضافه نمی کنند. ممنون میشوم در این مورد من را راهنمایی کنید.

این مقادیر برای وقتی است که نقاط قطع تئوری ارماتورها موجود باشد و از آن نقطه به بعد به اندازه مقادیر فوق از دو سمت آرماتور را ادامه میدهیم (البته این دو عدد بخشی از ضوابط مربوط به مهار آرماتورها هستند که معمولاً به بقیه ضوابط غالب هستند). مقادیر تقریبی پیشنهادی که در مراجعه ارایه شده است ( مثلاً 75 درصد طول آزاد دهانه برای آرماتورهای میانی و سی درصد طول ازاد دهانه بزگتر از هر سمت برای آرماتورهای کناری ) با فرض این است که طول مهاری نیز در آنها رعایت شده است. پس اگر از مقادیر تقریبی استفاده میکنید نیازی به اضافه کردن طولی به طول به دست آمده به جهت رعایت ضوابط مهار آرماتورها نیست

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

با سلام خدمت همه همکاران گرامی

برای محاسبه طول آرماتورهای تقویتی تیرها به روش تقریبی آیا لازم است که طول عملی ((max(12db,d) را نیز به مقدار محاسبه شده اضافه کنیم. انجمن قدیمی ایران سازه را که مطالعه کردم بعضی از همکاران توصیه به اضافه کردن این طول داشتند ولی با بررسی چند نرم افزار ترسیم نقشه های سازه متوجه شدم که در این برنامه ها این طول را اضافه نمی کنند. ممنون میشوم در این مورد من را راهنمایی کنید.

این مقادیر برای وقتی است که نقاط قطع تئوری ارماتورها موجود باشد و از آن نقطه به بعد به اندازه مقادیر فوق از دو سمت آرماتور را ادامه میدهیم (البته این دو عدد بخشی از ضوابط مربوط به مهار آرماتورها هستند که معمولاً به بقیه ضوابط غالب هستند). مقادیر تقریبی پیشنهادی که در مراجعه ارایه شده است ( مثلاً 75 درصد طول آزاد دهانه برای آرماتورهای میانی و سی درصد طول ازاد دهانه بزگتر از هر سمت برای آرماتورهای کناری ) با فرض این است که طول مهاری نیز در آنها رعایت شده است. پس اگر از مقادیر تقریبی استفاده میکنید نیازی به اضافه کردن طولی به طول به دست آمده به جهت رعایت ضوابط مهار آرماتورها نیست

 

خیلی ممنونم از پاسخ شما و مهندس عباسی. درست میفرمایید. در کتاب های مرجع هم اشاره ای به اضافه کردن طولی به طول مقادیر تقریبی نشده است. در این مورد نظرها آنقدر متفاوت بود که تصور کردم شاید باید این طول اضافه را حتما در نظر بگیریم.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 هفته بعد...

سلام

اگر ممکنه برای سوالات پرسیده شده در بالا کمی بیشتر راهنمایی کنید و بیشتر بحث رو باز کنید. ممنون میشم

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

اگر ممکنه برای سوالات پرسیده شده در بالا کمی بیشتر راهنمایی کنید و بیشتر بحث رو باز کنید. ممنون میشم

 

همکار گرامی. با سلام حضور شما.

 

فکر می کنم راجع به سوالات پرسیده شده تا حد مناسبی پاسخ لازم داده شد. روش مرسوم برای ترسیم دستی جزییات خمشی تیرهای بتنی به قرار زیر است :

 

1. ملاحظه خروجی نرم افزار ETABS و ترسیم دینایل اولیه مطابق این خروجی ها (که در نقاط یک سوم داده شده است)

 

2. انطباق دیتایل بر روش ساده شده ترسیم و در صورت لزوم اصلاح جزییات گام 1.  اینجا ذکر یک نکته ضروری است. روش تقریبی که معمولا در مراجع طراحی یافت می شود  برای بارهای ثقلی

توسعه داده شده است و در حالات دیگر باید با گام های بعدی صحت جزییات را به دقت بررسی کرد. پذیرفته شده است که اگر بار عمده تیر ثقلی بود، بار متمرکز فوق العاده وجود نداشت، اختلاف طول دهانه ها

قابل توجه نبود و ...دیتایل ترسیم شده درست است و فقط محدودی کنترل لرزه ای باید انجام شود ( گام 5). مراجعی هستند که این قواعد ساده شده بسیار مفصل و برای حالات مختلف شرح داده اند که در صورت تمایل به

بحث آنها را ببینید. یکی از بهترین مراجع در این مورد کتاب زیر است: 

 Concrete Reinforcing Steel Institute, 2002 CRSI Handbook, 9th ed., (Chicago), p. 12-1.

 

3. در صورتی که حالت مورد نظر شما منطبق بریکی از حالات ساده شده نبود باید قواعد قطع آرماتور را بدقت برای تیر خود کنترل کنید. من تعدادی از این قواعد مهم را جمع آوری کرده ام که می توانید در پیوست این پست مطالعه نمایید(بندهای ذکر شده طبق ACI 318-14 هستند)    جزییات را طوری تغییر می دهید که این قواعد در همه طول تیر برقرار باشند. دقت کنید که در این مرحله نیازمند در دست داشتن منحنی لنگر خمشی مطابق با ترکیب بارگذاری بحرانی هم هستید یعنی این کنترل ها با ملاحظه تغییرات لنگر و هم نیروی برشی صورت می گیرد.

 

4. قواعد پیوستگی و یکپارچگی را برای جزییات خود کنترل کنید.خوشبختانه روش ترسیم دیتایل ها در ایران همراه با ملاحظات لرزه ای باعث شده است عموما این قواعد که بیشتر شامل استفاده از قلاب ها و امتداد میلگردها در تمام طول تیر است به نحو مناسبی رعایت شود.

 

5. انطباق دیتایل خود را بر ملاحظات لرزه ای بررسی کنید. نسبت لنگرها و آرماتورهای فشاری با توجه به این قواعد ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند. کتاب خیلی خوبی و البته کاملا مختصر در این زمینه توسط نشر علم عمران گردآوری شده است (اصل این اثر کتابی است از دکتر David Fanella) که می توانید به آن رجوع کنید (کتاب جزییات آرماتورگذاری در مناطق لرزه ای ویرایش جدید تالیف و ترجمه مهندس داود نبی و همکاران)

 

این روند کلی برای یک دهانه دنبال می شود تصدیق می فرمایید که این روش برای تمام ترکیبات بارگذاری بسیار وقت گیر می باشد و به همین علت اغلب طراحان به همان روش ساده شده اکتفا می کنند البته همیشه عادت خوبی است که اگر اتصال تیر به تیر قوی یا تفاوت میلگردگذاری قابل توجه در طول دهانه مشاهده شد یا اختلاف طول بین دو دهانه کاملا قابل توجه باشد، به این روش 5 گامی مراجعه شود و کنترل لازم صورت پذیرد. 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 7 ماه بعد...

سلام

برای روش تقریبی می توانید به صفحه 266 کتاب بتن طاحونی مراجعه کنید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,469
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    NickGlutt
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...