رفتن به مطلب

5 مرحله از انتقال بار در سازه های بتنی


 اشتراک گذاری

پست های پیشنهاد شده

5 مرحله از انتقال بار در سازه های بتنی

 

1- انتقال بار به دال

2- انتقال بار از دال به تیرها

3 - انتقال بار از تیرها به ستونها

4 - انتقال بار از ستونها به فونداسیون

5 - انتقال بار از فونداسیون به خاک

 

 

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 7 ماه بعد...

انتقال بار از طریق المانهای سازه ای

 

1- انتقال بار به دال: دال متحمل بارهای مختلفی همچون بار مرده ناشی از مصالح پوشش دهنده و پارتیشنها و بار زنده که قسمت عمده آن ناشی از حضور انسان است، میشود.

 

2- انتقال بار از دال به تیرها: معمولاً نیروها از دال به تیرها در یک راستا و یا دو راستا منتقل میشوند. کل سیستم کاملاً وابسته به ابعاد هندسی دال است. به طوری که اگر نسبت بزرگترین وجه به کوچکترین وجه کمتر از 2 باشد، دال دو طرفه و اگر این نسبت بزرگتر از 2 باشد، دال یک طرفه فرض میشود.

 

3- انتقال بار از تیرها به ستونها: از آنجایی که ستونها تکیه گاه تیرها محسوب میشوند، پس طبیعی است که بار از تیرها به ستونها منتقل خواهد شد. بارهای منتقل شده به ستونها غالباً محوری هستند و در ستونهای غیرمعمول بار به شکل لنگر به ستون منتقل میشود.

توجه داشته باشید که در برخی موارد مثل دال تخت، دال مستقیماً بار را بدون دخالت تیرها به ستونها منتقل میکند.

 

4- انتقال بار از ستونها به فونداسیون: از آنجا که پایداری ستونها به واسطه فونداسیون تأمین میشود، طبیعی است که همه بارهای منتقل شده به ستونها نهایتاً به شکل نیروی محوری به فونداسیون انتقال داده شوند. در موارد غیرمعمول یا در مورد بارهای جانبی، انتقال بار به شکل لنگر و برش به فونداسیون صورت میگیرد.

 

5- انتقال بار از فونداسیون به خاک: تکیه گاه و پشتیبان فونداسیون خاک زیر آن است. تمام بارهای انتقال یافته به فونداسیون در نهایت به خاک منتقل میگردد. قابلیت تحمل بار در خاک را تحت عنوان ظرفیت باربری آن میشناسیم. خاکهای متفاوت ظرفیتهای باربری متفاوتی دارند. ظرفیت باربری خاک عاملی کلیدی در محاسبه ابعاد فونداسیون محسوب میشود.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
 اشتراک گذاری

  • 220 نظرسنجی در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی

    1. 1. نظر شما در مورد ارجاع نظارت در نظام مهندسی چیست؟


      • موافقم
      • مخالفم
      • با انجام اصلاحاتی در فرآیند موجود، موافقم

  • آمارهای کاربران

    • کل کاربران
      12,458
    • بیشترین افراد آنلاین
      17,603

    جدیدترین کاربر
    ChrisNop
    تاریخ عضویت
  • چه کسانی آنلاین هستند؟ (مشاهده لیست کامل)

    • در حال حاضر هیچ کاربر عضوی آنلاین نیست
  • کاربران

    • hamidt

      hamidt 1

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • behzad.g

      behzad.g 39

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mohsen6176

      mohsen6176 0

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • ramin1357

      ramin1357 4

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • rahmatii

      rahmatii 34

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • saeede-k

      saeede-k 18

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • mehran7240

      mehran7240 32

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • farbodkhani

      farbodkhani 88

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • BehrouzMoradi

      BehrouzMoradi 15

      Members
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :
    • admin

      admin 1,755

      Administrators
      تاریخ عضویت :
      آخرین فعالیت :

درباره ما

انجمن های گفتگوی ایران سازه ، وبسایت تخصصی مهندسی عمران

این انجمن ، نسخه جدید انجمن ایران سازه میباشد

Follow us

×
×
  • اضافه کردن...